articol revizuit în data de 20 11 2024
Esenţa acestui
univers, Realitatea ultimă de dincolo de tot şi toate, conține în mod natural Înţelepciune
Infinită şi Compasiune Infinită. Această Realitate ultimă, în care sălășluiește
Buddha Amida și în care ne vom trezi cu toții după ce părăsim acest vis
samsaric, nu are nicio urmă de suferință și nu este limitată de nimic. Totul
este acceptat și primit în ea.
Nu există frică
pe Calea lui Buddha. Nu există singurătate percepută ca înstrăinare şi
părăsire. Dacă aceste sentimente apar, să nu ne amăgim, ele sunt doar produsul
minţii noastre şi nu reprezintă adevărata realitate. Să nu înţelegem greşit
Înţelepciunea şi Compasiunea lui Buddha, adică să nu încercăm să ni le explicăm
prin intermediul minţii noastre limitate. Nu putem folosi termeni
discriminativi pentru a vorbi despre Lumina Infinită şi Viaţa Infinită – cele
două modalităţi de a-l descrie pe Amida, Buddha al Vieţii Infinite şi al
Luminii Infinite.
Shinran şi Honen
s-au întrebat, care să fie oare adevărata semnificaţie şi adevăratul scop al
venirii lui Buddha Shakyamuni în această lume? Care este de fapt, în
conformitate cu învăţătura Mahayana, profunda semnificaţie a
Minţii Bodhi? Care este, în relaţie cu aceasta, scopul Iluminării unui Buddha?
Oare nu înseamnă Mintea Bodhi aspiraţia de a atinge Buddheitatea pentru toate
fiinţele? Pornind de aici, odată ce aceasta a fost atinsă, nu înseamnă că toate
fiinţele sunt invitate să se împărtăşească din ea? Iluminarea unui Buddha nu
este o Iluminare egoistă; nu există Nirvana egoistă şi personală în Mahayana.
A vedea lucrurile
doar dintr-o singură perspectivă, aceea centrată pe sine însuşi, este o viziune
egoistă şi limitată, aparţinând fiinţelor ignorante, însă pentru un Buddha sau
Bodhisattva Iluminat centrarea devine universală; totul este cuprins în
Iluminarea Sa. Discriminarea există doar în mintea noastră, nu însă şi
în mintea unui Buddha.
Oare Shakyamuni a
apărut în lume doar pentru o anumită categorie de persoane, adică pentru cei
capabili să atingă Nirvana prin ei înşişi, sau, în conformitate cu Mintea
Bodhi, Iluminarea sa cuprinde toate fiinţele, indiferent de capacităţile lor?
Shinran şi Honen au considerat că ultima variantă este cea adevărată, deoarece
numai ea răspunde cel mai bine Compasiunii Infinite a lui Buddha. Nu se poate
să fie altfel; dacă ar fi altfel, buddhismul ar părea de-a dreptul lipsit de
sens pentru un om ca mine, incapabil de orice practică virtuoasă şi plin de
ataşamente de tot felul.
Câţi dintre noi
sunt cu adevărat capabili să urmeze practicile dificile dintr-o mănăstire, câţi
pot pretinde că au întotdeauna un comportament plin de bunătate şi virtute în
toate aspectele vieţii lor? Câţi dintre noi pot atinge în timpul acestei vieţi
confuze acelaşi tip de Iluminare precum Shakyamuni? Câţi dintre noi ar urma cu
adevărat buddhismul dacă acesta ar avea sens doar pentru cei foarte avansaţi
din punct de vedere spiritual? Shinran şi Honen nu au crezut niciodată că
Shakyamuni a avut vreodată intenţia de a exclude anumite fiinţe de pe Calea Sa.
Altfel s-ar fi contrazis pe sine însuşi şi ar fi contrazis însuşi spiritul Bodhisattva.
De aceea, Shakyamuni a propovăduit salvarea oferită de Buddha Amida şi a
îndrumat toate fiinţele, indiferent de capacităţile lor, să se bazeze pe El. Shinran
însuşi a considerat că adevăratul motiv al venirii lui Shakyamuni în această
lume a fost acela de a propovădui metoda de salvare a lui Buddha Amida:
“Motivul apariţiei lui Buddha în această lume
Este numai acela de a propovădui Legământul Principal al
lui Amida,
cel adânc precum oceanul.
Toate fiinţele acestei epoci rele a celor cinci pângăriri
Să se încreadă în adevărul cuvintelor lui Buddha”.
Pentru că această metodă de salvare este prezentată în Marea
Sutră despre Buddha Amida
,
Shinran a considerat-o ca fiind supremă între toate sutrele predate de
Shakyamuni:
“Învăţătura căii Tărâmului Pur se găseşte în Marea Sutră
a Vieţii Infinite. Scopul principal al acestei sutre este că Amida, făcând
legămintele sale de necomparat, a deschis larg depozitul Dharma şi, plin de
compasiune pentru micile fiinţe ignorante, a selectat şi oferit comoara
virtuţilor. Ea ne revelează că Shakyamuni a apărut în această lume şi a
propovăduit învăţăturile Căii către Iluminare, căutând să salveze toate ființele
sensibile și binecuvântându-le pe acestea cu binefaceri autentice şi reale. Aşadar,
această sutră este adevărata învăţătură pentru care Tathagata a apărut în lume.
Este scriptura cea minunată, rară şi de necomparat. Este expunerea ultimă şi
definitivă a Vehiculului Unic. Este învăţătura corectă, lăudată de toţi Buddha
din toate cele zece direcţii. A propovădui Legământul Principal al lui
Tathagata este adevărata intenţie a acestei sutre iar Numele lui Buddha este
esenţa ei”.
Mai mult decât atât, Shinran l-a privit pe Shakyamuni ca pe
manifestarea lui Buddha Amida, exprimându-şi această viziune foarte clar în
Shoshinge:
“Amida, care a atins Buddheitatea în trecutul fără de
început,
plin de compasiune pentru fiinţele ignorante ale celor
cinci pângăriri,
a luat forma lui Buddha Shakyamuni
şi a apărut în Gaya.”
Nagarjuna, cel considerat de toate
şcolile Mahayana ca fiind al doilea ca importanţă după Shakyamuni şi unul
dintre cei mai importanţi patriarhi al lor, a îndemnat de asemenea toate
finţele să se bazeze pe Amida. Probabil cei mai mulţi buddhişti îl cunosc pe
Nagarjuna după scrierile sale foarte subtile despre vid, însă uită faptul că şi
el s-a refugiat în Amida iar după moartea fizică a renăscut în Tărâmul Pur. În
capitolul Calea practicii uşoare din lucrarea Dasabhumika – vibhasa –
sastra (Comentariul Sutrei celor zece stadii), el vorbeşte despre
două tipuri de practici, una grea a puterii personale, asemănătoare mersului pe
uscat şi una uşoară, bazată pe Compasiunea Buddhaşilor, comparabilă cu o
călătorie pe apă. Deşi recomandă calea uşoară celor incapabili de eforturi
personale consecvente, ceea ce pentru unii ar putea lăsa impresia că practica Nembutsu
este doar pentru fiinţele „inferioare”, observăm însă că până şi el se
refugiază cu devoţiune în Amida:
”Înaintea lui Buddha Amida, pe
care oamenii și zeii îl venerează,
mă plec la rândul meu și îl
venerez din toată inima mea.
În Tărâmul minunat al păcii și
beatitudinii
înconjurat este El de nenumărați
Bodhisattva.
Forma
Sa aurie este pură și măreață, asemenea
lui
Sumeru, Regele munților.
Practica
lui Samatha este
statornică asemenea pașilor de elefant.
Ochii
lui strălucesc asemenea florilor albastre de lotus.
De
aceea mă plec înaintea lui Buddha Amida și îl venerez.
[…]
Numele
lui Buddha Amida este binecunoscut în toate cele zece direcții.
Toți
Bodhisattva și nenumărați mara
îl venerează mereu, spunând:
”El
salvează toate ființele cu Puterea Legământului Său”.
De
aceea mă plec înaintea lui Buddha Amida și îl venerez.”
În istoria
buddhismului există foarte multe exemple de Maeştri evoluaţi spiritual care
deşi urmau o practică bazată pe puterea personală au simţit nevoia să ofere un
loc mai mic sau mai mare în viaţa lor recitării Nembutsu şi refugierii în
Amida, recomandând-o de asemenea, discipolilor lor. Dacă şi aceşti înţelepţi
s-au bazat pe Compasiunea lui Amida, arătând cât de greu este până la urmă să
ne eliberăm din nașterile și morțile repetate doar prin noi înşine, cu atât mai
mult, noi, oamenii simpli şi plini de ataşamente ai acestei confuze epoci
moderne ar trebui să ne refugiem în Amida. Shinran spune în Tannisho:„Din moment ce este foarte
dificil pentru un om să se elibereze în această viaţă prin propriile puteri de
patimile oarbe şi de obstacolele cauzate de karma sa rea, chiar şi călugării
virtuoşi ce practică învăţăturile Shingon şi Tendai se roagă pentru Iluminarea în viaţa de după moarte.
Ce să mai spunem atunci despre noi înşine? Noi nu suntem în stare nici să
respectăm preceptele şi nici nu avem înţelegerea pe care o dă înţelepciunea,
însă atunci când, lăsându-ne purtaţi de corabia Legământului lui Amida, vom
traversa oceanul plin de suferinţă al naşterii şi morţii şi vom atinge ţărmul
Tărâmului Pur, norii cei negri ai patimilor oarbe se vor risipi cu repeziciune,
iar luna Iluminării, care este adevărata realitate, va ieşi la iveală imediat.
Devenind unitate cu lumina cea fără de oprelişti care se răspândeşte în toate
cele zece direcţii vom ajuta toate fiinţele sensibile. Acela este momentul când
vom atinge Iluminarea.”
Vă rog, citiți acest articol mult mai complet, pe aceeași temă:
Mahayana este buddhismul „Marelui Vehicol”, numit
astfel pentru că are ca scop călăuzirea tuturor fiinţelor către natura de
Buddha. Pe această cale, adeptul se angajează să urmeze Dharma nu numai pentru
sine însuşi, ci pentru eliberarea tuturor. Reprezintă un grup de şcoli care se
bazează pe canonul buddhist în limba sanscrită. Tradiţia Tărâmului Pur, care
conţine şi ea la rândul ei mai multe şcoli, este unul din curentele Mahayana.
Shoshinge.
Sutra despre Buddha al Vieții
Infinite. Pasaje despre Calea Tărâmului Pur.
Imnurile Tărâmului Pur - The
Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo
Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.349.
În zilele lui Shinran, Gaya – locul unde Shakyamuni a
atins Iluminarea – era adeseori confundat cu Kapilavastu, locul nașterii
Așadar, aici Shinran se referă de fapt, la locul nașterii lui Shakyamuni.
Nagarjuna (cca.
150-250), numit „părintele buddhismului Mahayana”, fondator al dialecticii
Madyamika (Calea de mijloc), ale cărei învăţături stau, alături de cele
Yogacara, la baza teoriei şi practicii Mahayana. De asemenea, el este
considerat de Shinran ca fiind unul dintre cei șapte Patriarhi ai tradiției
datorită scrierilor sale despre Buddha Amida. Dintre acestea, amintesc Junirai
– cele doisprezece adorațiii a cărui
traducere și mod de recitare o găsiți în cartea noastră de slujbe – Venerarea
lui Buddha Amida – liturghii și ceremonii ale ramurii Amidaji a buddhismului
Jodo Shinshu.
Samatha se traduce ad literam prin calmarea și concentrarea minții. Menționarea
ei aici ne arată că Buddha Amida posedă în mod natural toate practicile și
rezultatele acestora.
Unii mara (demoni celești) sunt
convertiți la buddhism și îi protejează pe cei care au credință în Buddha
Amida. Shinran Shonin afirmă, de exemplu, în Imnurile Tărâmului Pur:”Când
spunem Namo Amida Bu[tsu],suntem
protejaţi de măreţul rege al maraşilorcare
locuieşte în al şaselea cer;aceasta
a jurat el că va face în prezenţa lui Buddha Shakyamuni.”Pentru
mai multe explicații vezi capitolul dedicat celor zece avantaje în această
viață ale celor care au credință în Buddha Amida (primul avantaj) din cartea Credință
și Nembutsu în buddhismul Jodo Shinshu. O
altă figură remarcabilă, de asemenea cunoscută în multe şcoli buddhiste
Mahayana este Vasubandhu (cca. 320-400), exponent al învăţăturilor Yogacara
(„practica meditaţiei unificatoare”) ce explică toate existenţele în termeni de
conştiinţă şi învaţă meditaţia asupra relaţiei dintre conştiinţa personală şi
univers, precum şi atingerea Iluminării supreme prin conştientizarea unităţii
intrinsece dintre acestea două. Ca adept al Tărâmului Pur a compus Imnul
aspiraţiei către Naştere: Discurs despre Amida Sutra în care prezintă
teoria şi practica bazată pe contemplarea lui Buddha Amida, a Tărâmului său Pur
şi a Bodhisattvaşilor ce locuiesc acolo. La începutul acestui imn el se
adresează lui Shakyamuni şi îşi exprimă devoţiunea faţă de Amida: „O, Cel mai Onorat
din lume,mă refugiez cu
sinceritate în Tathagata al Luminii fără de Opreliştice străluceşte în
toate cele zece direcţii,și aspir să mă nasc
Tărâmul Său de beatitudine şi fericire.” Şcoli celebre în
buddhismul japonez. Shingon este forma esoterică a buddhismului japonez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu