De ce in Dojo sau in Hondo (sala pentru practica), nu se intra oricum?
Deoarece, aici invatam sa nu traim oricum.
In viata de fiecare zi suntem obisnuiti sa ne comportam asa cum dorim, insa la Dojo este invers, nimeni nu face ceea ce vrea.
La intrarea in Dojo ne abandonam pe noi insine, lasam la usa obiceiurile si pretentiile noastre. De aceea, am pus o imagine a lui Buddha in hol. Cei ce intra in Dojo trebuie sa o vada si sa faca gassho inaintea ei.
Aceasta este o practica prezenta in toate templele din lume. Cand se intra in curtea templului trebuie sa te pleci. Aici nu avem o curte, decat un apartament obisnuit, insa daca il folosim pentru a urma Calea, el devine un Dojo, adica un "loc al Caii", un "loc al Trezirii". Asadar, chiar si in acest loc vom incerca sa urmam ceea ce trebuie urmat.
In Jodo Shinshu spunem ca practica noastra este de "a asculta", de "a auzi invatatura".
A asculta are multe sensuri, insa in buddhism, ea trebuie sa ne duca cu gandul la a asculta cu atentie, a asculta cu toata fiinta noastra, nu doar fizic, nu folosind doar urechea si de asemenea, nu folosind numai gandirea discriminativa. Nu putem asculta daca nu suntem atenti si de asemenea, nu putem fi atenti daca nu ne educam corpul si mintea sa fie atenti. In Dojo, in Hondo, ne educam mintea si corpul si le pregatim pentru atentie, pentru ascultarea invataturii. De aceea, nu ne miscam oricum si nu ne comportam oricum. Din acest motiv, in Hondo intram cu piciorul stang inainte si nu mergem nici prea repede, nici prea incet, ridicam intr-un anumit mod cartea cu sutre, etc.
Totul porneste de la atentie, atentia este primul si ultimul pas. Buddha este Cel Trezit, adica atent la modul absolut. Trezia este foarte importanta in buddhism. Aceasta inseamna a te cunoaste pe tine insuti, a deveni intim cu propria karma, a te trezi catre adevarurile fundamentale ale existentei.
Si care sunt aceste adevaruri ale existentei? Unul dintre adevarurile fundamentale ale existentei este impermanenta. - totul se schimba neincetat iar noi nu ne putem baza pe nimic din ceea ce se schimba, inclusiv mintea noastra si asa zisele sale realizari. Nu devenim Buddhasi prin intermediul mintii noastre.
.
Natura de Buddha este adevarata realitate. De aceea, il urmam pe Buddha, ne refugiem in Buddha, il veneram pe Buddha, facem gassho inaintea lui Buddha. Un Buddha este Cel care se trezeste catre adevarata realitate. In Jodo Shinshu noi ne bazam si ne refugiem in Buddha Amida pentru a atinge si noi la randul nostru Buddheitatea suprema. Starea de refugiere in Buddha Amida, de credinta in Buddha Amida este numita shinjin - inima increzatoare. Nu ne bazam pe noi insine ci pe Buddha Amida, pe adevarata realitate de dincolo de ego. Aceasta realitate este Intelepciune Infinita si Compasiune Infinita. Este realitatea absoluta manifestata in forma si nume - in forma lui Buddha Amida, in Legamantul Sau si in Numele Sau. Legamantul si Numele Lui sunt unitate si reprezinta singura posibilitate de salvare pentru fiintele pline de patimi oarbe precum noi insine.
puteti citii, de asemenea:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu