miercuri, 28 martie 2012

A auzi învăţătura



Maestrul Rennyo spunea:
„Ceea ce suntem învăţaţi în tradiţia lui Shinran Shonin este că inima încrezătoare (shinjin) este esenţială.”

Însă, ce anume trebuie să facem noi pentru „a dobândi” această inimă încrezătoare şi pentru a fi siguri de naşterea în Tărâmul Pur unde atingem Iluminarea supremă?

Se spune peste tot în Jodo Shinshu că shinjinul este ceea ce primim de la Amida iar nu creaţia noastră. În esenţă, totul vine până la urmă de la Amida, chiar şi nembutsu (recitarea Numelui), care nu este altceva decât manifestarea pe buzele noastre a chemării lui Buddha. Într-adevăr, aşa stau lucrurile, dar să aruncăm puţin o privire la viaţa lui Shinran de înainte de atingerea inimii încrezătoare.


Din câte ştim, a stat o sută de zile retras la templul Rokkakudo pentru a căuta inspiraţie şi o soluţie radicală cu privire la viaţa sa spirituală. După ce Bodhisattva Kannon (Avalokitesvara), l-a îndrumat către Honen, a petrecut şi acolo alte o sută de zile ascultându-i învăţătura. În scrisorile soţiei sale, Eshinni, către fiica lor, Kakushinni, stă scris:

„Aşa cum a fost retras timp de o sută de zile în templul Rokkakudo, tot aşa l-a vizitat pe Maestrul Honen timp de alte o sută de zile, indiferent de dificultăţile pe care le întâmpina, fie că era ploaie sau soare. L-a auzit pe acest bun învăţător vorbind despre faptul că pentru a scăpa de suferinţa naşterii şi a morţii, nu este necesar decât să ne bazăm din toată inima pe nembutsu.”

Apoi, după aceste o sută de zile, Shinran era capabil să spună:

„Pentru mine, Shinran, nu există altă cale decât să acept ceea ce venerabilul meu învăţător mi-a zis: ‘’Doar spune nembutsu şi fi salvat de Amida’’ Nimic altceva nu contează.”

şi

„Eu, Gutoku Shinran, discipol al lui Shakyamuni, am abandonat practicile amestecate şi m-am refugiat în Legământul Principal, în primul an al erei Kennin (1201)”

Vedem aşadar, că însuşi Shinran a trecut printr-o perioadă antemergătoare atingerii/primirii shinjinului, caracterizată printr-o ascultare profundă a învăţăturii.
Nu este însă necesar să petrecem ca şi el douăzeci de ani pe vre-unul din „munţii Hiei”[1] ai practicilor bazate pe puterea personală, deşi probabil mulţi dintre noi şi-au avut pentru o perioadă mai mică sau mai mare, „Hiei-ul lor.” Însă, ascultarea învăţăturii este absolut necesară în primirea inimii încrezătoare.
De aceea, spun întotdeauna: veniţi la dojo şi ascultaţi învăţătura. Este cel mai important lucru pe care îl puteţi face în această viaţă.
Însuşi Maestrul Rennyo insista asupra acestui aspect:

„Faceţi din ascultarea Dharmei lui Buddha o prioritate, iar din treburile lumeşti ceva secundar…..Este regretabil dacă ajungeţi să ascultaţi învăţătura lui Buddha doar în timpul liber pe care îl aveţi după ce v-aţi ocupat de treburile lumeşti, pentru că nu există un „mâine” atunci când vine vorba de ascultarea Dharmei.”

După ce a spus aceste cuvinte a citat un poem scris de Shinran:

„Aceia care trec prin flăcările
celor zece mii de lumi
pentru a auzi Numele lui Buddha
Sunt asiguraţi de atingerea
stadiului de non-retrogresiune”

„A auzi Numele lui Buddha” înseamnă a auzi înţelesul lui Namo Amida Butsu, adică a primi inima încrezătoare a Puterii Celuilalt. „A trece prin flăcările celor zece mii de lumi” înseamnă a nu lua în seamă nici un obstacol, indiferent de ce natură ar fi el, personală, materială, socială, etc. pentru a auzi Numele lui Buddha, adică a asculta învăţătura.

Câţi dintre noi sunt atât de sinceri încât să asculte Dharma timp de o sută de zile, fără să piardă nici măcar o singură zi? Trebuie să vă puneţi această întrebare şi veţi şti cât de puternică este devoţiunea voastră faţă de Dharma.

Şi totuşi, dacă nu luăm în serios problema vieţii şi a morţii, în aşa fel încât să fim în stare să depăşim orice obstacol pentru a asculta Dharma, cum altfel o vom înţelege şi primi în viaţa noastră? Putem găsi o mulţime de motive pentru a nu veni la dojo şi a asculta învăţătura – acestea există, trebuie doar să le căutăm. Aud adeseori oameni care spun: „îmi omor timpul, nu am ce face, mă plictisesc”, pentru ca altă dată, când există ceva cu adevărat important de făcut, să îşi găsească imediat un motiv plauzibil. Fiecare dintre voi se cunoaşte cel mai bine pe el însuşi şi ştie, dacă este sincer, când motivele lui sunt nesemnificative în comparaţie cu şansa de a întâlni şi a asculta Dharma lui Buddha.
Vă rog, nu fiţi leneşi în ascultarea Dharmei! Nu se ştie când veţi mai avea vreodată şansa de a lua formă umană şi a o întâlni! Acestea nu sunt simple cuvinte, însă din păcate, mulţi oameni le privesc în acest fel şi nu conştientizează adevărata realitate exprimată de ele.

Maestrul Rennyo spunea:

„Aceia care nu posedă inima încrezătoare (shinjin) se aşteaptă ca prin toate mijloacele să pună întrebări şi să discute dacă inima încrezătoare le lipseşte sau nu; pare fără nici un rost să plece fără să fi ajuns la nici o concluzie. Ar trebui să reflectaţi cu atenţie asupra acestei chestiuni. La urma urmei, este esenţial ca de acum încolo aceia dintre voi care nu au atins încă inima încrezătoare să discute această chestiune unii cu alţii.”

Veniţi la dojo şi puneţi toate întrebările care vă trec prin cap, folosiţi-vă de preot până acesta oboseşte, sunaţi-l şi noaptea pentru a-i pune întrebări despre Cale şi a vă lămuri îndoielile.
„Citiţi scrierile sacre până acestea se rup.” A citi înseamnă de asemenea, a asculta. Ascultaţi, ascultaţi şi iar ascultaţi învăţătura iar la un moment dat se va întâmpla ceva deosebit; dacă ascultaţi cu sinceritate nu are cum să nu se întâmple. În acel moment, nu doar veţi asculta ci veţi auzi cu adevărat. A auzi înseamnă nu doar a auzi fizic sau raţional ci a auzi şi a înţelege cu toată fiinţa noastră, a accepta mesajul plin de Compasiune al Legământului Principal şi a ne baza pe el din tot sufletul, fără îndoială.

Maestrul Shinran spunea: „‚A auzi’ înseamnă a auzi Legământul Principal fără nici o îndoială iar acest lucru exprimă ceea ce este de fapt shinjinul.” Numai când auzim învăţătura despre Legământul Principal al lui Buddha Amida cu încredere absolută, putem spune că am primit shinjin. Dacă însă ascultăm folosindu-ne doar de gândirea discriminativă şi logica minţii neiluminate, ca şi cum acestea ar fi singurele instrumente în eforturile noastre spirituale, nu vom reuşi niciodată să ne deschidem suficient pentru a primi shinjin.

Maestrul Shinran spunea:

„Nu trebuie să existe nici un fel de calcul personal în ceea ce priveşte naşterea noastră în Tărâmul Pur…. Trebuie doar să ne deschidem faţă de Amida.”

Ascultarea trebuie să depăşească înţelegerea intelectuală, gândirea bazată şi influenţată de discriminările, prejudecăţile, iluziile şi patimile noastre oarbe.
Falsa impresie că mintea noastră limitată poate înţelege totul, că absolut orice trebuie să se supună logicii ei, trebuie lăsată să treacă.

Aşa cum spunea Eiken Kobai Sensei: „există înţelegere, însă aceasta nu este logică, ci spirituală. Numai atunci când ne dăm seama cât suntem de ignoranţi şi devenim conştienţi de diferitele patimi oarbe care sunt adevăratul motor al acţiunilor noastre, vom fi capabili să depăşim limitările ‚logicii’ şi dorinţei de ‚a înţelege’ totul, care ne înlănţuie şi ne întunecă. În acel moment, îndoielile legate de Legământul Principal dispar şi devenim capabili să lăsăm definitiv salvarea noastră în mâinile lui Amida.”

Trebuie să să lăsăm totul în seama Înţelepciunii transcendente şi Compasiunii fără limite a lui Amida, manifestarea în formă şi Nume a realităţii ultime de dincolo de orice formă.
Toate acestea încep însă cu a asculta învăţătura. Calea către primirea shinjinului este ascultarea învăţăturii. Trebuie doar să depunem eforturi şi să ascultăm ca şi cum aceasta ar fi cel mai important lucru din viaţa noastră.

Maestrul Rennyo spunea:

„Tare este piatra şi moale este apa; cu toate acestea, apa toceşte piatra. Se spune că dacă există voinţă, chiar şi atingerea Buddheităţii devine posibilă. Indiferent cât de puţină credinţă ar avea cineva, dacă ascultă predicile cu toată seriozitatea, va atinge credinţa (shinjin) prin Compasiunea lui Buddha. De aceea, este important să se asculte cu sinceritate şi seriozitate predicile Dharma.”
La început asculţi învăţătura bazându-te doar pe puterea ta de înţelegere, însă vine un moment când laşi departe în urmă barierele minţii discriminative care nu te-au dus nicicând la adevărata pace interioară; mai precis, te laşi purtat de căldura mesajului cuprins în Legământul Principal. Atunci auzi cu adevărat. Atunci spui cu adevărat: „Namo Amida Bu, Namo Amida Bu….mă refugiez în Buddha Amida, mă refugiez în Buddha Amida…”

Shinjinul nu este ceva de atins, un alt obiect pe care îl putem face proprietatea noastră intelectuală, ci o stare către care ne deschidem, pe care o primim de la Amida. Acesta este înţelesul cuvintelor „va atinge credinţa (shinjin) prin Compasiunea lui Buddha” din citatul de mai sus şi de aceea am spus în mod intenţionat, „primim shinjin”, iar nu doar atingem sau obţinem shinjin.Trebuie să înţelegeţi profund această diferenţă şi să nu faceţi din shinjin sau nembutsu proprietatea voastră intelectuală.

În adevăratul shinjin şi nembutsu, orice calcul personal este abandonat. Însă cu toate că shinjin şi nembutsu sunt dincolo de gândire, ele pot fi primite aici şi acum, de orice fiinţă, indiferent de capacităţile sale, doar prin Compasiunea lui Buddha Amida. Nu veţi înţelege niciodată prin raţiune şi logică modul în care lucrează efectiv Compasiunea lui Amida sau Legământul său Principal, nu pentru că acestea sunt ilogice sau absurde ci pentru că se află dincolo de puterea de pătrundere a minţii noastre limitate. Vă rog, aşadar, abandonaţi odată pentru totdeauna mândria stupidă a egoului şi sinelui vostru iluzoriu care nu vă permite să vedeţi, să experimentaţi şi să trăiţi adevărata realitate de dincolo de el.



[1] Înainte de a se retrage la templul Rokkakudo şi a-l întâlnii pe Maestrul Honen, Shinran a fost călugăr Tendai şi a practicat timp de 20 de ani pe muntele Hiei – unul din cele mai importante centre spirituale ale Japoniei, încercând să atingă Iluminarea supremă prin eforturi personale.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate