Maestrul Rennyo spunea:
„Ceea ce suntem învăţaţi în tradiţia lui
Shinran Shonin este că inima încrezătoare (shinjin) este esenţială.”
Însă, ce anume trebuie să facem noi pentru „a
dobândi” această inimă încrezătoare şi pentru a fi siguri de naşterea în
Tărâmul Pur unde atingem Iluminarea supremă?
Se spune peste tot în Jodo Shinshu că shinjinul
este ceea ce primim de la Amida iar nu creaţia noastră. În esenţă, totul vine
până la urmă de la Amida, chiar şi nembutsu (recitarea Numelui), care nu este
altceva decât manifestarea pe buzele noastre a chemării lui Buddha.
Într-adevăr, aşa stau lucrurile, dar să aruncăm puţin o privire la viaţa lui
Shinran de înainte de atingerea inimii încrezătoare.
Din câte ştim, a stat o sută de zile retras la templul Rokkakudo pentru a căuta inspiraţie şi o soluţie radicală cu privire la viaţa sa spirituală. După ce Bodhisattva Kannon (Avalokitesvara), l-a îndrumat către Honen, a petrecut şi acolo alte o sută de zile ascultându-i învăţătura. În scrisorile soţiei sale, Eshinni, către fiica lor, Kakushinni, stă scris:
„Aşa cum a fost retras timp de o sută de zile în templul Rokkakudo, tot aşa l-a vizitat pe Maestrul Honen timp de alte o sută de zile, indiferent de dificultăţile pe care le întâmpina, fie că era ploaie sau soare. L-a auzit pe acest bun învăţător vorbind despre faptul că pentru a scăpa de suferinţa naşterii şi a morţii, nu este necesar decât să ne bazăm din toată inima pe nembutsu.”
Apoi, după aceste o sută de zile, Shinran era capabil să spună:
„Pentru mine, Shinran, nu există altă cale decât să acept ceea ce venerabilul meu învăţător mi-a zis: ‘’Doar spune nembutsu şi fi salvat de Amida’’ Nimic altceva nu contează.”
şi
„Eu, Gutoku Shinran, discipol al lui Shakyamuni, am abandonat practicile amestecate şi m-am refugiat în Legământul Principal, în primul an al erei Kennin (1201)”
Vedem aşadar, că însuşi Shinran a trecut printr-o
perioadă antemergătoare atingerii/primirii shinjinului, caracterizată printr-o
ascultare profundă a învăţăturii.
Nu este însă necesar să petrecem ca şi el douăzeci
de ani pe vre-unul din „munţii Hiei”[1]
ai practicilor bazate pe puterea personală, deşi probabil mulţi dintre noi şi-au
avut pentru o perioadă mai mică sau mai mare, „Hiei-ul lor.” Însă, ascultarea
învăţăturii este absolut necesară în primirea inimii încrezătoare.
De aceea, spun întotdeauna: veniţi la dojo şi
ascultaţi învăţătura. Este cel mai important lucru pe care îl puteţi face în
această viaţă.
Însuşi Maestrul Rennyo insista asupra acestui
aspect:
„Faceţi din ascultarea Dharmei lui Buddha o prioritate, iar din treburile lumeşti ceva secundar…..Este regretabil dacă ajungeţi să ascultaţi învăţătura lui Buddha doar în timpul liber pe care îl aveţi după ce v-aţi ocupat de treburile lumeşti, pentru că nu există un „mâine” atunci când vine vorba de ascultarea Dharmei.”
După ce a spus aceste cuvinte a citat un poem
scris de Shinran:
„Aceia care trec prin flăcările
celor zece mii de lumi
pentru a auzi Numele lui Buddha
Sunt asiguraţi de atingerea
stadiului de non-retrogresiune”
„A auzi Numele lui Buddha” înseamnă a auzi înţelesul lui Namo Amida
Butsu, adică a primi inima încrezătoare a Puterii Celuilalt. „A trece prin
flăcările celor zece mii de lumi” înseamnă a nu lua în seamă nici un
obstacol, indiferent de ce natură ar fi el, personală, materială, socială, etc.
pentru a auzi Numele lui Buddha, adică a asculta învăţătura.
Câţi dintre noi sunt atât de sinceri încât să
asculte Dharma timp de o sută de zile, fără să piardă nici măcar o singură zi?
Trebuie să vă puneţi această întrebare şi veţi şti cât de puternică este
devoţiunea voastră faţă de Dharma.
Şi totuşi, dacă nu luăm în serios problema vieţii
şi a morţii, în aşa fel încât să fim în stare să depăşim orice obstacol pentru
a asculta Dharma, cum altfel o vom înţelege şi primi în viaţa noastră? Putem
găsi o mulţime de motive pentru a nu veni la dojo şi a asculta învăţătura –
acestea există, trebuie doar să le căutăm. Aud adeseori oameni care spun: „îmi
omor timpul, nu am ce face, mă plictisesc”, pentru ca altă dată, când există
ceva cu adevărat important de făcut, să îşi găsească imediat un motiv
plauzibil. Fiecare dintre voi se cunoaşte cel mai bine pe el însuşi şi ştie,
dacă este sincer, când motivele lui sunt nesemnificative în comparaţie cu şansa
de a întâlni şi a asculta Dharma lui Buddha.
Vă rog, nu fiţi leneşi în ascultarea Dharmei! Nu
se ştie când veţi mai avea vreodată şansa de a lua formă umană şi a o întâlni!
Acestea nu sunt simple cuvinte, însă din păcate, mulţi oameni le privesc în
acest fel şi nu conştientizează adevărata realitate exprimată de ele.
Maestrul Rennyo spunea:
„Aceia care nu posedă inima încrezătoare (shinjin) se aşteaptă ca prin toate mijloacele să pună întrebări şi să discute dacă inima încrezătoare le lipseşte sau nu; pare fără nici un rost să plece fără să fi ajuns la nici o concluzie. Ar trebui să reflectaţi cu atenţie asupra acestei chestiuni. La urma urmei, este esenţial ca de acum încolo aceia dintre voi care nu au atins încă inima încrezătoare să discute această chestiune unii cu alţii.”
Veniţi la dojo şi puneţi toate întrebările care vă
trec prin cap, folosiţi-vă de preot până acesta oboseşte, sunaţi-l şi noaptea pentru
a-i pune întrebări despre Cale şi a vă lămuri îndoielile.
„Citiţi scrierile sacre până acestea se
rup.” A citi înseamnă de
asemenea, a asculta. Ascultaţi, ascultaţi şi iar ascultaţi învăţătura iar la un
moment dat se va întâmpla ceva deosebit; dacă ascultaţi cu sinceritate nu are
cum să nu se întâmple. În acel moment, nu doar veţi asculta ci veţi auzi cu
adevărat. A auzi înseamnă nu doar a auzi fizic sau raţional ci a auzi şi a
înţelege cu toată fiinţa noastră, a accepta mesajul plin de Compasiune al
Legământului Principal şi a ne baza pe el din tot sufletul, fără îndoială.
Maestrul Shinran spunea: „‚A auzi’ înseamnă
a auzi Legământul Principal fără nici o îndoială iar acest lucru exprimă ceea
ce este de fapt shinjinul.” Numai când auzim învăţătura despre Legământul
Principal al lui Buddha Amida cu încredere absolută, putem spune că am primit
shinjin. Dacă însă ascultăm folosindu-ne doar de gândirea discriminativă şi
logica minţii neiluminate, ca şi cum acestea ar fi singurele instrumente în
eforturile noastre spirituale, nu vom reuşi niciodată să ne deschidem suficient
pentru a primi shinjin.
Maestrul Shinran spunea:
„Nu trebuie să existe nici un fel de calcul personal în ceea ce priveşte naşterea noastră în Tărâmul Pur…. Trebuie doar să ne deschidem faţă de Amida.”
Ascultarea trebuie să depăşească înţelegerea
intelectuală, gândirea bazată şi influenţată de discriminările, prejudecăţile,
iluziile şi patimile noastre oarbe.
Falsa impresie că mintea noastră limitată poate
înţelege totul, că absolut orice trebuie să se supună logicii ei, trebuie
lăsată să treacă.
Aşa cum spunea Eiken Kobai Sensei: „există
înţelegere, însă aceasta nu este logică, ci spirituală. Numai atunci când ne
dăm seama cât suntem de ignoranţi şi devenim conştienţi de diferitele patimi
oarbe care sunt adevăratul motor al acţiunilor noastre, vom fi capabili să
depăşim limitările ‚logicii’ şi dorinţei de ‚a înţelege’ totul, care ne
înlănţuie şi ne întunecă. În acel moment, îndoielile legate de Legământul
Principal dispar şi devenim capabili să lăsăm definitiv salvarea noastră în
mâinile lui Amida.”
Trebuie să să lăsăm totul în seama Înţelepciunii
transcendente şi Compasiunii fără limite a lui Amida, manifestarea în formă şi
Nume a realităţii ultime de dincolo de orice formă.
Toate acestea încep însă cu a asculta învăţătura.
Calea către primirea shinjinului este ascultarea învăţăturii. Trebuie doar să
depunem eforturi şi să ascultăm ca şi cum aceasta ar fi cel mai important lucru
din viaţa noastră.
Maestrul Rennyo spunea:
„Tare este piatra şi moale este apa; cu toate acestea, apa toceşte piatra. Se spune că dacă există voinţă, chiar şi atingerea Buddheităţii devine posibilă. Indiferent cât de puţină credinţă ar avea cineva, dacă ascultă predicile cu toată seriozitatea, va atinge credinţa (shinjin) prin Compasiunea lui Buddha. De aceea, este important să se asculte cu sinceritate şi seriozitate predicile Dharma.”
La început asculţi învăţătura bazându-te doar pe
puterea ta de înţelegere, însă vine un moment când laşi departe în urmă
barierele minţii discriminative care nu te-au dus nicicând la adevărata pace
interioară; mai precis, te laşi purtat de căldura mesajului cuprins în
Legământul Principal. Atunci auzi cu adevărat. Atunci spui cu adevărat: „Namo
Amida Bu, Namo Amida Bu….mă refugiez în Buddha Amida, mă refugiez în Buddha
Amida…”
Shinjinul nu este ceva de atins, un alt obiect pe
care îl putem face proprietatea noastră intelectuală, ci o stare către care ne
deschidem, pe care o primim de la Amida. Acesta este înţelesul cuvintelor „va
atinge credinţa (shinjin) prin Compasiunea lui Buddha” din citatul de mai
sus şi de aceea am spus în mod intenţionat, „primim shinjin”, iar nu
doar atingem sau obţinem shinjin.Trebuie să înţelegeţi profund această
diferenţă şi să nu faceţi din shinjin sau nembutsu proprietatea voastră
intelectuală.
În adevăratul shinjin şi nembutsu, orice calcul
personal este abandonat. Însă cu toate că shinjin şi nembutsu sunt dincolo de
gândire, ele pot fi primite aici şi acum, de orice fiinţă, indiferent de
capacităţile sale, doar prin Compasiunea lui Buddha Amida. Nu veţi înţelege
niciodată prin raţiune şi logică modul în care lucrează efectiv Compasiunea lui
Amida sau Legământul său Principal, nu pentru că acestea sunt ilogice sau
absurde ci pentru că se află dincolo de puterea de pătrundere a minţii noastre
limitate. Vă rog, aşadar, abandonaţi odată pentru totdeauna mândria stupidă a
egoului şi sinelui vostru iluzoriu care nu vă permite să vedeţi, să
experimentaţi şi să trăiţi adevărata realitate de dincolo de el.
[1] Înainte
de a se retrage la templul Rokkakudo şi a-l întâlnii pe Maestrul Honen, Shinran
a fost călugăr Tendai şi a practicat timp de 20 de ani pe muntele Hiei – unul
din cele mai importante centre spirituale ale Japoniei, încercând să atingă
Iluminarea supremă prin eforturi personale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu