Învăţătura despre
karma este foarte importantă în buddhism. Ea nu numai că explică existenţa
diverselor lucruri din această lume, ce suntem şi de ce avem această formă
(corp), ci ne garantează de asemenea, liberul arbitru.
Suntem ceea ce gândim (karma gândirii), ceea ce spunem (karma vorbirii) şi ceea ce facem (karma acţiunii sau a corpului). În general vorbind, putem întotdeauna schimba această karma şi crea un stil mai plăcut şi mai paşnic de viaţă.
Suntem ceea ce gândim (karma gândirii), ceea ce spunem (karma vorbirii) şi ceea ce facem (karma acţiunii sau a corpului). În general vorbind, putem întotdeauna schimba această karma şi crea un stil mai plăcut şi mai paşnic de viaţă.
Afirmând că
fiinţele sensibile nu se pot elibera prin ele însele de naştere şi moarte, s-ar
părea că Jodo Shinshu înţelege greşit ori nu acceptă pe deplin învăţătura
despre karma. Însă lucrurile nu stau deloc astfel. Jodo Shinshu acceptă în
totalitate învăţătura despre karma şi existenţa liberului arbitru, numai că
face lumină asupra unui aspect foarte important pe care mulţi buddhişti au
tendinţa să îl uite.
Da, oficial
există posibilitatea să ne schimbăm karma şi să decidem cutare sau cutare
lucru, influenţându-ne propriul destin, însă chiar putem spune cu mâna pe inimă
că întotdeauna acţionăm exact aşa cum dorim? Să presupunem că cineva bea în
cantităţi uriaşe începând din copilărie şi are acum 40 ani de alcoolism. Este
el capabil să se lase pur şi simplu de alcool numai printr-un act de voinţă?
Ori un fumător înrăit, poate renunţa la viciul său peste noapte?
Observăm în jurul
nostru că mulţi fumători, alcoolici sau dependenţi de droguri nu se pot lăsa
prea uşor de ceea ce dăunează vieţii şi sănătăţii lor, unii dintre ei chiar
murind după eforturi prelungite de absinenţă. Imaginaţi-vă însă cu cât mai
puternică este influenţa karmei habituale din trecut! Această karma habituală
din trecut nu este ceea ce am făcut în mod repetat numai într-o singură viaţă, ci
faptele şi obsesiile noastre din multe vieţi. Dacă este atât de greu să punem
capăt karmei habituale şi obiceiurilor distructive din această viaţă,
imaginaţi-vă cât de greu, ori chiar imposibil, este să oprim diferitele tipuri
de karmă habituală din nenumărate vieţi!
Aşadar, Jodo Shinshu nu neagă liberul arbitru şi posibilitatea generală de a schimba karma, însă insistă pe adevărul că voinţa noastră este atât de slăbită de karma habituală a vieţilor trecute, încât devine cu adevărat incapabilă de a mai schimba ceva.
Când ne-am obişnuit timp de nenumăraţi eoni şi nesfârşite kalpa să trăim în ignoranţă, ură, furie, gelozie, ataşamente şi multe alte patimi oarbe, cum am putea să nu fim influenţaţi de această rea şi teribilă karmă habituală şi în viaţa prezentă, şi cum am putea noi să punem capăt acestor mizerii perpetue doar prin forţa voinţei? Ştim cu toţii că un îndelungat abuz de droguri conduce la dependenţă, o stare în care voinţa personală de schimbare este extrem de limitată, iar cel afectat are nevoie urgentă de ajutorul unui specialist. Însă noi am luat drogul diverselor iluzii timp de nenumărate vieţi, din trecutul fără de început!
Aşadar, Jodo Shinshu nu neagă liberul arbitru şi posibilitatea generală de a schimba karma, însă insistă pe adevărul că voinţa noastră este atât de slăbită de karma habituală a vieţilor trecute, încât devine cu adevărat incapabilă de a mai schimba ceva.
Când ne-am obişnuit timp de nenumăraţi eoni şi nesfârşite kalpa să trăim în ignoranţă, ură, furie, gelozie, ataşamente şi multe alte patimi oarbe, cum am putea să nu fim influenţaţi de această rea şi teribilă karmă habituală şi în viaţa prezentă, şi cum am putea noi să punem capăt acestor mizerii perpetue doar prin forţa voinţei? Ştim cu toţii că un îndelungat abuz de droguri conduce la dependenţă, o stare în care voinţa personală de schimbare este extrem de limitată, iar cel afectat are nevoie urgentă de ajutorul unui specialist. Însă noi am luat drogul diverselor iluzii timp de nenumărate vieţi, din trecutul fără de început!
Învăţătura şi
metoda buddhistă Jodo Shinshu nu începe cu holbatul la ideal: avem cu toţii în
noi înşine natura de Buddha şi putem deveni Buddhaşi, ci de la starea mentală
în care sălăşluim aici şi acum.
Aşa cum am spus data trecută, a intra pe Calea buddhistă Jodo Shinshu este ca şi cum te înscriila
Alcoolicii Anonimi şi recunoşti: „Salut, sunt Adrian, şi sunt
alcoolic”. Jodo Shinshu nu afirmă nimic de genul: „Sunt Adrian şi pot deveni un
Buddha” ci: „Sunt Adrian şi sunt plin de iluzii şi patimi oarbe, incapabil de a
mă vindeca pe mine însumi .”
Aşadar, în Jodo Shinshu începem cu a ne recunoaşte incapacităţile, după care acceptăm medicamentul – Legământul Principal al lui Buddha Amida. Recunoaştem că suntem atât de bolnavi încât nu ne mai putem baza pe noi înşine, ci suntem gata să aplicăm singurul tratament care dă rezultate în cazurile de dependenţă cronică în care ne aflăm.
Cel care afirmă că poate deveni un Buddha în această viaţă pentru că adevărata sa natură este Buddheitatea însăşi, este cel care „nu înţelege influenţa karmei bune sau rele din vieţile anterioare” şi că „orice faptă rea pe care aţi făcut-o, fie ea şi una atât de mică precum un fir de praf îşi are cauza în karma din trecut”. Acestea sunt cuvintele lui Shinran.
În acelaşi mod în care cineva care a luat droguri timp de mulţi ani crede că poate renunţa imediat la dependenţa sa, iar după câteva încercări sfârşeşte prin a lua o supradoză, la fel „un om îşi poate dori să nu facă vreun rău nimănui şi totuşi să sfărşească prin a omorî o sută sau o mie de oameni”.Aceasta este influenţa apăsătoare şi profundă a karmei din vieţile trecute şi motivul pentru care avem atât de mare nevoie de salvarea lui Amida. Această salvare, promisă în Legământul Principal, nu depinde de voinţa noastră slăbită şi influenţată de karma bună sau rea din vieţile trecute, ci numai de Puterea lui Amida de a ne vindeca de bolile noastre şi a ne transforma în Buddhaşi: „suntem salvaţi numai datorită lucrării de neconceput a Legământului”.
Aşa cum am spus data trecută, a intra pe Calea buddhistă Jodo Shinshu este ca şi cum te înscrii
Aşadar, în Jodo Shinshu începem cu a ne recunoaşte incapacităţile, după care acceptăm medicamentul – Legământul Principal al lui Buddha Amida. Recunoaştem că suntem atât de bolnavi încât nu ne mai putem baza pe noi înşine, ci suntem gata să aplicăm singurul tratament care dă rezultate în cazurile de dependenţă cronică în care ne aflăm.
Cel care afirmă că poate deveni un Buddha în această viaţă pentru că adevărata sa natură este Buddheitatea însăşi, este cel care „nu înţelege influenţa karmei bune sau rele din vieţile anterioare” şi că „orice faptă rea pe care aţi făcut-o, fie ea şi una atât de mică precum un fir de praf îşi are cauza în karma din trecut”. Acestea sunt cuvintele lui Shinran.
În acelaşi mod în care cineva care a luat droguri timp de mulţi ani crede că poate renunţa imediat la dependenţa sa, iar după câteva încercări sfârşeşte prin a lua o supradoză, la fel „un om îşi poate dori să nu facă vreun rău nimănui şi totuşi să sfărşească prin a omorî o sută sau o mie de oameni”.Aceasta este influenţa apăsătoare şi profundă a karmei din vieţile trecute şi motivul pentru care avem atât de mare nevoie de salvarea lui Amida. Această salvare, promisă în Legământul Principal, nu depinde de voinţa noastră slăbită şi influenţată de karma bună sau rea din vieţile trecute, ci numai de Puterea lui Amida de a ne vindeca de bolile noastre şi a ne transforma în Buddhaşi: „suntem salvaţi numai datorită lucrării de neconceput a Legământului”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu