luni, 21 februarie 2022

Manifestările transcendente ale lui Buddha Amida vor dura la nesfârşit - explicaţie a celui de-al 13-lea legământ (Viaţă Infinită)

 Click aici pentru a reveni la secțiunea tuturor celor 48 legăminte ale lui Buddha Amida

“Dacă după ce voi deveni un Buddha, viaţa mea va fi limitată chiar şi la o sută de mii de kotis de nayuta de kalpa[1], fie ca eu să nu ating Iluminarea perfectă”.

                                                   al 13-lea Legământ

Acest legământ înseamnă pur şi simplu că manifestarea transcendentă (corpul/aspectul Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune)[2] a lui Buddha Amida va dura la nesfârşit pentru binele tuturor fiinţelor.

Este foarte important să înţelegem că Amida nu este un concept abstract, ci un Buddha viu, cu un corp transcendent (Sambhogakaya) capabil de multiple manifestări (multiple Nirmanakaya sau corpuri ale transformării/adaptării). Acest corp (aspectul Sambhogakaya) şi Tărâmul Pur sunt rezultatul legămintelor lui Amida care, după atingerea Iluminării, au devenit  instrumente utile pentru eliberarea fiinţelor.

Ar fi o gravă eroare să ne raportăm la Amida exclusiv în termeni ultimi, ai realităţii de dincolo de formă (Dharmakaya naturii ultime) şi să uităm manifestarea sa transcendentă (Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune)[3] în formă şi Nume, deoarece fără acestea două nu ar fi existat nici o posibilitate pentru noi de a atinge Buddheitatea. Nu putem avea acces la Dharmakaya ultimă sau natura de Buddha aşa cum suntem acum, în această viaţă şi cu acest trup. De aceea, avem nevoie de un pod transcendent care să ne ducă din lumea aceasta, a iluziei, naşterii şi morţii, către Buddheitate (Nirvana). Acest pod transcendent este Buddha Amida şi Tărâmul său Pur. Drumul nostru nu poate fi decât următorul: în timpul acestei vieţi ne încredem în Buddha Amida ca Persoană Iluminată, mergem în Tărâmul său Pur după moarte şi acolo devenim la rândul nostru, Buddhaşi.

Atât timp cât suntem neiluminaţi nu putem avea credinţă în Dharmakaya ultimă sau natura de Buddha. În această Dharmakaya putem sălăşlui numai după ce devenim Buddhaşi, pentru că în acea stare orice dualitate este depăşită. Asta nu înţeleg cei care neagă existenţa lui Amida în forma sa transcendentă (aspectul Sambhogakaya) şi a Tărâmului său Pur.

Numai în Buddha Amida cu formă şi Nume, adică în Amida cel descris în Marea Sutră, se poate avea credinţă adevărată. Shinran Shonin a vorbit de câteva ori în termeni ultimi despre Buddha Amida însă şi-a încurajat întotdeauna colegii de practică să se încreadă în Amida în conformitate cu Marea Sutră, a cărui istorie povestită acolo a acceptat-o în totalitate.

Acest pod către Nirvana - Buddha Amida în corpul său transcendent - va dura la nesfârşit, după cum promite al 13-lea Legământ. Chiar şi “o sută de mii de kotis de nayuta de kalpa” sunt prea puţine pentru a măsura viaţa lui Amida[4] așa că acest ”număr” e menționat din nou pentru a sugera viața infinită și imposibil de calculat  a trupului acestui Buddha. Shakyamuni a spus în pasajul care arată împlinirea celui de-al 13-lea legământ:

“Viaţa lui Amitayus (Amida) este atât de lungă încât nu poate fi calculată. De exemplu, să presupunem că toate nenumăratele fiinţe sensibile din lumile celor zece direcţii s-ar naşte în formă umană şi că fiecare dintre acestea ar deveni un sravaka sau pratiekabuddha. Chiar dacă aceştia s-ar aduna într-un singur loc, şi-ar concentra gândurile şi şi-ar exercita la maxim puterea înţelepciunii pentru a calcula lungimea vieţii lui Buddha în funcţie de  numărul de kalpa, nici chiar după o mie de milioane de kalpa nu ar fi în stare să facă acest lucru.”[5]

De asemenea, viaţa infinită a lui Amida înseamnă că El va avea infinită răbdare şi timp nelimitat la dispoziţie pentru a ajuta toate fiinţele. Acest Legământ este în conformitate cu binecunoscutele versuri Mahayana[6]:

“atât timp cât va exista spaţiul şi fiinţele neiluminate,

fie ca eu să rămân pentru a risipi suferinţele lumii.”

Viaţa infinită a lui Amida reprezintă Compasiunea lui infinită. La nesfârşit va exista şi va acţiona pentru a ne salva pe toţi, fără nici cea mai mică pauză, după cum El însuşi a promis[7]:

“Dacă în vieţile care vor urma, timp de nenumărate kalpa,

nu voi deveni un mare Binefăcător pentru a-i salva pe cei aflaţi în suferinţă, din toate cele zece direcţii,,

fie ca eu să nu ating perfecta Iluminare.[8]

 

 



[1] “Kalpa” este o perioadă de timp imposibil de calculat. Formula “kotis de nayuta de kalpa” este adeseori  folosită pentru a sugera infinitul.  

[2] Vezi capitolul ”Buddha Amida şi Tărâmul său Pur explicate prin Doctrina Celor Trei Corpuri (Aspecte) şi a Celor Două Corpuri” din cartea mea Adevărata învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul său Pur, tipărită pentru distribuţie gratuită de Corporate Body of Buddha Educational Foundation, Taiwan, 2016, p73.

[3] Nu putem înţelege Dharmakaya naturii ultime sau Dharmakaya Aşaităţii însă Dharmakaya metodelor pline de compasiune se face cunoscută prin Lumină şi Nume. Dharmakaya metodelor pline de compasiune este tot Dharmakaya ultimă, însă o Dharmakaya în acţiune de dragul fiinţelor sensibile.  

[4] În capitolul 12 din Marea Sutră, Shakyamuni i-a spus lui Ananda:

“Viaţa lui Amitayus este atât de lungă încât nu poate fi calculată. De exemplu, să presupunem că toate nenumăratele fiinţe sensibile din lumile celor zece direcţii s-ar naşte în formă umană şi că fiecare dintre acestea ar deveni un sravaka sau pratiekabuddha. Chiar dacă aceştia s-ar aduna într-un singur loc, şi-ar concentra gândurile şi şi-ar exercita la maxim puterea înţelepciunii pentru a calcula lungimea vieţii lui Buddha în funcţie de  numărul de kalpa, nici chiar după o mie de milioane de kalpa nu ar fi în stare să facă acest lucru.”

[5]The Three Pure Land Sutras - A Study and Translation from Chinese by Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.26

[6] Mahayana sau buddhismul Marelui Vehicol are ca scop atingerea Buddheităţii de către toate fiinţele. Pe această Cale adeptul promite să practice Dharma nu numai pentru propria eliberare, ci a tuturor fiinţelor. Mahayana reprezintă un mare număr de şcoli buddhiste care se bazează pe canonul în limba sanscrită. Tradiţia Tărâmului Pur care conţine, de asemenea, mai multe şcoli, este unul din curentele principale Mahayana.

[7] Marea Sutră, capitolul 8.

[8]The Three Pure Land Sutras - A Study and Translation from Chinese by Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, Bukkyo Dendo Kyokai and Numata Center for Buddhist Translation and Research, Kyoto, 2003, p.20

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate