Pagini

sâmbătă, 29 decembrie 2018

Scurtă discuție despre inutilitatea meditației în raport cu Nembutsu

Honen Shonin
Întrebare: Ai spus că meditația este inutilă. Dar ce ar fi dacă cineva ți-ar aduce următoarele argumente: ”Da, știu că meditația este inutilă pentru atingerea Iluminării în această eră Mappo (ultima epocă a Dharmei), însă nu o practic pentru asta, ci pentru beneficiile neurologice dovedite de știință”. Ce ai răspunde în acest caz?

Răspuns: Am vorbit deja pe tema asta în răspunsul la întrebarea precedentă. Te rog, citește-l cu atenție. Așa cum am spus acolo, dacă ești bolnav, ia orice fel de medicament necesar. Să zicem că poți folosi, de asemenea, niște tehnici de respirație sau exerciții de relaxare mentală și fizică ce nu conțin niciun fel de elemente religioase ori spirituale, dar în ceea ce ține de religie și spiritualitate spune exclusiv Nembutsul credinței.
Vorbind la modul general, diverse tehnici de meditație presupun cultivarea anumitor stări/atitudini mentale. Dacă acelea te fac să te îndepărtezi de ”agățarea de mânecile lui Amida”, cum spune Rennyo, adică de la atenția unidirecționată spre Amida, atunci nu le face.
Dacă conțin elemente religioase asociate unor figuri divine ori simboluri dinafara Dharmei lui Buddha, atunci nu le face. Dacă presupun a te baza pe alți Buddha decât Amida, atunci de asemenea, nu le face. Sunt sigur că Honen, Shinran și Rennyo știau de existența diverselor practici pentru sănătate din buddhismul japonez; știau cu siguranță de Yakushi Nyorai și de avantajele recitării formulelor sacre asociate cu El și cu siguranță că și ei au fost bolnavi din când în când. Cu toate acestea, nu au renunțat niciodată la Nembutsul credinței și nici nu l-au amestecat cu acele practici. Au folosit medicamentele epocii, prescrise de doctorii de atunci, însă niciodată nu au practicat niciodată nimic religios pentru vindecare. Bineînțeles, repet, nu toate tehnicile de respirație sau relaxare conțin elemente religioase ori spirituale” Așadar, nu sunt împotriva lor dacă nu intră în categoria explicată mai sus.

Shinran Shonin
Cu toate acestea, zazenul, de exemplu, indiferent de motivația pentru care îl practici, nu poate însoți Nembutsul credinței și explic asta mai în detaliu când răspund la următoarea întrebare (click aici pentru a citi).

Așadar, depinde de fiecare în parte. Unii susțin că practică o anumită meditație doar din motive de sănătate când, de fapt, sunt plictisiți de Nembutsu dar nu își dau seama de asta la nivel conștient. Nu toți cei care încearcă diverse meditații le practică într-adevăr pentru sănătate. Îți spun din experiența mea de preot că mulți din cei pe care îi cunosc și au devenit interesați de meditație, chiar și numai pentru relaxare, așa cum ziceau la început, s-au îndepărtat treptat de Nembutsu. Mintea umană e impredictibilă și instabilă și nu-i place să stea într-un singur loc, mai ales dacă nu e bine stabilită în credință (shinjin).

Până la urmă fiecare adept sincer trebuie să știe unde este linia roșie dintre relaxare și sănătate și practica religioasă/spirituală. Doar privește în mintea ta și decide pentru tine însuți ce trebuie făcut și fi atent să te menții mereu în acord cu Legământul Principal. Nimic nu e mai important decât asta. Așa cum ne-a sfătuit Maestrul Honen, făi orice nu te împiedică să spui Nembutsu și abandonează tot ceea ce te împiedică să spui Nembutsu.

Rennyo Shonin 
PS: Mulți în zilele noastre se pleacă în fața științei ca înaintea unui zeu suprem. Dar în samsara și în mod special în această eră mappo, nimic nu e suprem și atot-știutor, mai ales ceea ce contemporanii noștri numesc ”știință”. Ori de câte ori cineva vrea să argumenteze ceva spune ”a fost dovedit de știință”... Dar, de fapt, ceea ce unii oameni de știință consideră a fi adevărat e contrazis de alții... Am citit unele articole ce susțin că meditația nu este mereu bună pentru sănătate și că poate duce chiar la probleme mentale la unele persoane sensibile. De aceea, eu personal recomand mai degrabă plecarea într-o excursie, băutul unei beri cu prietenii, exercițiile fizice regulate, petrecerea timpului liber cu cățelul tău sau pisica, etc. Este mult mai sigur decât imensa piață a meditației pe care o vedem azi cu toți așa-zișii ei instructori de ”fericire”.... Eu unul nu m-aș repezi să-mi încredințez mintea unui nene din ăsta - profesor de meditație sau yoga, indiferent de motiv, deoarece mintea e ceva prea adânc pentru ca un om neiluminat să-i cunoască adâncimile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.