updatat și revizuit 19 decembrie 2018
Întrebare: Cum pot fi sigur că spun Nembutsu
în mod corect? Adeseori folosești termeni ca ”adevăratul Nembutsu”. Ce este de
fapt adevăratul Nembutsu și prin ce se deosebește de Nembutsul rostit într-un
mod greșit?
Răspuns: Numele lui
Buddha Amida nu este proprietatea ta. El nu funcționează datorită ție, ci lui Amida.
Rostirea de către tine a Numelui (Nembutsu)
are efect deoarece Amida a investit toată Puterea Lui și toate virtuțile sale
în acest Nume.
Dacă te încrezi în Puterea salvatoare a lui
Buddha Amida atunci se poate zice că rostești Numele în conformitate cu natura
lui adevărată, însă dacă
rostești Numele și crezi că eficacitatea lui depinde de ceva din interiorul
tău, adică de cât de des îl spui, de cât de concentrat ești, ori de prezența a
cutare sau cutare virtute personală, atunci nu poți beneficia de toate
binecuvântările Numelui. Din acest motiv, aceia care spun Numele bazându-se pe
puterea lor personală (adepții celui de-al 20 Legământ)[1] se
pot naște doar în așa numita zonă de graniță a Tărâmului Pur. Aceștia pot
pretinde, de asemenea, că se bazează pe Numele lui Amida iar nu pe puterea lor
personală, însă de fapt, pentru ei este foarte important să se simtă capabili
de cât mai multe recitări posibile. Cu cât recită mai des, cu atât au senzația
că le cresc șansele de a se naște în Tărâmul Pur. Însă exact acest lucru este
ceea ce-i împiedică să se încreadă pe deplin Puterii lui Buddha Amida și să se
nască în Tărâmul Pur al Împlinirii (”centrul” Tărâmului Pur) unde ar atinge
imediat Buddheitatea.
Totuși, să nu ne
imaginăm că cei ce rostesc Nembutsu bazându-se pe Puterea salvatoare a lui Amida nu îl pot spune de mai multe ori! Din contră, și ei se pot dedica rostirii dese a Numelui, exact ca practicanții Nembutsului puterii personale.
Singura diferență este că aceștia nu sunt obsedați de numere ori de a avea o
stare perfectă a minții în timpul rostirii. Ei nu au iluzia că pot adăuga sau contribui cu ceva din ei înșiși la
salvarea oferită de Amida. Își dau seama de toate acestea și continuă să
rostească Numele, nu abandonează Numele ci din contră, se bucură de el cu
relaxarea celor care sunt deja salvați. Ei nu simt că trebuie să-și asigure
propria salvare în fiecare moment al vieții spunând Numele încontinuu, ceva de
genul: ”trebuie să fiu sigur că spun Numele mereu, pentru ca în cazul în care
mor acum, să merg în Tărâmul Pur”. De asemenea, nu simt că trebuie să-i dovedească
lui Amida că sunt demni de salvarea Lui prin recitări neîntrerupte. De fapt, salvarea noastră este în mâinile lui Amida,
în Puterea lui Amida, în Numele lui Amida iar nu în capacitatea noastră de a-l
rosti mai des ori mai rar sau în diferitele lucruri pe care credem că ar trebui
să le dezvoltăm în mințile și inimile noastre afundate în iluzie.
Așadar, dragă
prietene, rostește Numele și bucură-te de el ori de câte ori vrei și poți.
Semnul sigur că te bucuri cu adevărat de Nume este atunci când îl spui fără nicio
grijă, adică după ce te-ai încrezut în
Buddha Amida și ști că ești salvat. Această rostire autentică a Numelui
este Nembutsul credinței și al recunoștinței - Nembutsul Legământului
Principal.
Te rog, adu-ți aminte
că în Legământul Principal al lui Buddha Amida rostirea Numelui (”rostesc Numele meu chiar și numai de zece ori”) nu este menționată singură, ci
împreună cu credința ( ”cei care se
încred în mine, cu o credință sinceră […] rostesc Numele meu chiar şi numai de zece ori”). Acest
aspect este foarte important și arată ce vrea Buddha Amida de la noi - să rostim Numele Lui în timp ce ne încredem
complet în El și în Puterea Lui salvatoare. Nu putem să distorsionăm
Legământul
Principal, accentuând doar rostirea Numelui și neglijând credința. De fapt, Nembutsu
(rostirea Numelui) nu poate fi separat de credință iar credința nu poate fi
separată de Nembutsu. Cei care nu sunt încă stabili în credință pot de
asemenea, să rostească Numele lui Amida și chiar este bine să o facă, dar cei
cu adevărat credincioși cu siguranță că vor spune Numele iar rostirea lor va fi
în deplin acord cu cerința lui Amida din Legământul Său Principal: ”se încred în mine cu o
credință sinceră, doresc să se nască în tărâmul meu și rostesc Numele meu chiar
și numai de zece ori”
A rosti Numele ca expresie a încrederii
totale în Buddha Amida este adevăratul Nembutsu - adică Nembutsul pe care Amida însuși vrea
ca noi să-l rostim.
Namo Amida
Butsu
[1] Rostirea exclusivă a Numelui de către cei cu o credință instabilă îi
pune de asemenea, în legătură cu Buddha Amida, mai exact, cu al 20-lea Legământ
al Lui. Acest legământ a fost făcut în mod special pentru cei care rostesc
Numele dar nu se bazează în totalitate pe Puterea lui Buddha Amida. Pentrue
explicații detaliate, vezi capitolul ”Nașterea în zona de graniță a Tărâmului Pur”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu