Pagini

sâmbătă, 29 decembrie 2018

Nu putem amesteca Nembutsu cu Zazen


Honen Shonin
Întrebare: De ce crezi că nu putem amesteca Nembutsu cu Zazen?
Răspuns: În Zazen, practicantul rămâne în atenţia trează şi lasă să treacă orice gând care îi apare în minte. Nici chiar gândul la Amida sau al rostirii Numelui său nu este tratat diferit; dacă acesta apare e lăsat să treacă,  nu este respins dar nici urmat sau acceptat. O astfel de atitudine, perfect valabilă în Zazen, nu este în conformitate cu învăţătura şcolii noastre, unde ne “agăţăm de mânecile lui Amida” cum spunea Rennyo, ne refugiem în Amida şi îi rostim Numele cu credinţă. Aşadar, un adevărat adept Jodo Shinshu care se încrede în Amida nu se poate angaja în practica Zazen, deoarece în exact momentul în care se abţine/refuză să mai spună Nembutsu ori lasă să treacă gândul la Amida, el de fapt, abandonează calea Tărâmului Pur. La fel, în chiar momentul în care practicantul Zen se refugiază în Amida şi rosteşte Nembutsul credinţei, abandonează calea Zen.

Shinran Shonin
La nivelul la care suntem acum, de fiinţe neiluminate, nu putem practica autentic şi în acelaşi timp calea Tărâmului Pur (Jodo Shinshu) şi calea Zen[1]; dacă încercăm asta, nu obţinem nimic din partea nici uneia dintre cele două. Deoarece ambele căi îşi au originea în învăţăturile lui Shakyamuni (Buddha istoric), ambele sunt porţi adevărate către realitatea ultimă sau Dharmakaya, însă cu toate acestea, ele presupun modalităţi de acces diferite. Situaţia este asemănătoare cu mersul pe uscat şi navigatul pe apă ori zborul cu avionul. Nu poţi merge pe jos şi zbura sau înnota în acelaşi timp; de aceea, trebuie să alegi o cale în locul celeilalte.

În Jodo Shinshu ne bazăm pe Legământul Principal, ceea ce înseamnă că ne încredem în Amida, rostim Numele lui cu credinţă (Nembutsu) şi dorim să ne naştem în Tărâmul său Pur după moarte. În Zen practicanţii se bazează pe o anumită postură a corpului, respiraţie şi ‘atitudine mentală’ pe care o numesc Zazen. Shinran şi Rennyo, cei mai importanţi maeştrii ai şcolii noastre, precum şi Honen, maestrul lui Shinran, s-au bazat doar pe Legământul Principal, în timp ce Dogen, fondatorul Soto-Zen, a practicat numai Zazen. Niciodată nu am auzit că Shinran, Rennyo, Honen sau Shan-tao ar fi luat o pauză de la Nembutsu sau de la contemplarea/studiul căii Tărâmului Pur, pentru a practica Zazen sau orice altă meditaţie buddhistă sau nebuddhistă. Aşadar, să nu uităm niciodată exemplul lor şi să ne bazăm exclusiv pe Nembutsul credinţei.

_____________________________________________

Nota:
[1] De-a lungul timpului, mai ales în China, au fost multe exemple de practicanți care au combinat Nembutsu (Nianfo) cu meditația Zen (Chan). Însa modul în care aceștia interpretau Tărâmul Pur și Zenul diferă de înțelegerea școlii Jodo Shinshu și Zen din buddhismul japonez.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.