Răspuns: În Zazen, practicantul rămâne în
atenţia trează şi lasă să treacă orice gând care îi apare în minte. Nici chiar
gândul la Amida sau al rostirii Numelui său nu este
tratat diferit; dacă acesta apare e lăsat să treacă, nu este respins dar nici urmat sau acceptat. O
astfel de atitudine, perfect valabilă în Zazen, nu este în conformitate cu
învăţătura şcolii noastre, unde ne “agăţăm
de mânecile lui Amida” cum spunea Rennyo, ne refugiem în Amida şi îi rostim
Numele cu credinţă. Aşadar, un adevărat adept Jodo Shinshu care se încrede în
Amida nu se poate angaja în practica Zazen, deoarece în exact momentul în care
se abţine/refuză să mai spună Nembutsu ori lasă să treacă gândul la Amida,
el de fapt, abandonează calea Tărâmului Pur. La fel, în chiar momentul în care
practicantul Zen se refugiază în Amida şi rosteşte Nembutsul credinţei,
abandonează calea Zen.
Shinran Shonin |
La nivelul la care suntem acum, de fiinţe
neiluminate, nu putem practica autentic şi în acelaşi timp calea Tărâmului Pur
(Jodo Shinshu) şi calea Zen[1]; dacă încercăm asta, nu obţinem nimic din partea
nici uneia dintre cele două. Deoarece ambele căi îşi au originea în
învăţăturile lui Shakyamuni (Buddha istoric), ambele sunt porţi
adevărate către realitatea ultimă sau Dharmakaya, însă cu toate acestea,
ele presupun modalităţi de acces diferite. Situaţia este asemănătoare cu mersul
pe uscat şi navigatul pe apă ori zborul cu avionul. Nu poţi merge pe jos şi
zbura sau înnota în acelaşi timp; de aceea, trebuie să alegi o cale în locul
celeilalte.
În Jodo Shinshu ne bazăm pe Legământul Principal, ceea ce înseamnă că ne încredem în Amida, rostim Numele lui cu
credinţă (Nembutsu) şi dorim să ne naştem în Tărâmul său Pur după
moarte. În Zen practicanţii se bazează pe o anumită postură a corpului,
respiraţie şi ‘atitudine mentală’ pe care o numesc Zazen. Shinran şi Rennyo,
cei mai importanţi maeştrii ai şcolii noastre, precum şi Honen, maestrul lui
Shinran, s-au bazat doar pe Legământul Principal, în timp ce Dogen, fondatorul
Soto-Zen, a practicat numai Zazen. Niciodată nu am auzit că Shinran, Rennyo,
Honen sau Shan-tao ar fi luat o pauză de la Nembutsu sau de la
contemplarea/studiul căii Tărâmului Pur, pentru a practica Zazen sau orice altă
meditaţie buddhistă sau nebuddhistă. Aşadar, să nu uităm niciodată exemplul lor
şi să ne bazăm exclusiv pe Nembutsul credinţei.
_____________________________________________
Nota:
[1] De-a lungul timpului, mai ales în China, au fost
multe exemple de practicanți care au combinat Nembutsu (Nianfo) cu meditația Zen
(Chan). Însa modul în care aceștia interpretau Tărâmul Pur și Zenul diferă de înțelegerea
școlii Jodo Shinshu și Zen din buddhismul japonez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.