Întrebare: În conformitate cu ce am citit în unele învățături ale școlii buddhiste a Tărâmului Pur chinezesc, ei susțin că nu e bine să spui că Nembutsu nu aduce beneficii în această viață, ca de exemplu, longevitate și alte avantaje lumești, ceea ce, din câte știu, este în contradicție cu învățătura lui Shinran. În ceea ce mă privește, prefer să iau în considerație cele zece avantaje explicate de el și care nu au nimic în comun cu longevitatea sau alte beneficii lumești care, de fapt, nu mă interesează. Mă întreb, de ce vor adepții acestor școli mai multe avantaje lumești ca și cum a merge în Tărâmul Pur al lui Amida nu e suficient?
Așadar, nu negăm faptul că diverse alte avantaje, precum a scăpa de o boală, viață lungă etc, pot apărea în viața unui adept Nembutsu ca să-l ajute pe Cale ori să-l asiste în îndeplinirea diverselor activități Dharma. Dacă te angajezi în activități Dharma atunci sănătatea, viața lungă și o situație stabilă financiar te pot ajuta iar tu chiar ai putea fi ajutat de Amida, alți Buddha și Protectori neiluminați să obții astfel de lucruri mai ales dacă karma ta poate oferi un oarecare combustibil pentru așa ceva. Totuși, nu trebuie să ne așteptăm ca asta să li se întâmple tuturor și e mai bine să avem atitudinea lui Daigan[1] pentru care a fi asigurat de nașterea în Tărâmul Pur este suficient. Uneori o viață plină de boli și sărăcie poate fi mai utilă în înțelegerea impermanenței, a trezirii unei aspirații sincere și în a fi un exemplu de credință pentru ceilalți. Așa că, nu se știe niciodată…
Al treilea element al credinței, așa cum este el definit în tradiția noastră, este a dori să ne naștem în Tărâmul Pur pentru atingerea Iluminării perfecte (Buddheității). Nu avem alte scopuri decât să atingem nașterea în Tărâmul Pur și să devenim Buddhași. Nu urmărim să creăm un paradis aici pe pământ pentru noi și ceilalți pentru că știm că așa ceva este imposibil. Așa cum spunea Shinran în Tannisho, ceea ce a învățat de la Maestrul său a fost ”doar spune Nembutsu și fi salvat de Amida”. A fi salvat înseamnă a fi dus în Tărâmul Pur, nu a trăi veșnic în samsara.
[1] Daigan Alejandro Macia, cel care a pus această întrebare, este acum un învățător laic în sangha Amidaji și urmează să fie ordinat în 2025.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu