”Când spunem că Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor celorlalte școli și că Nembutsu este superior tuturor disciplinelor religioase ne referim la faptul că este capabil să salveze toate ființele simțitoare.
Așa cum vedem în textul de mai sus, Honen a folosit cuvântul ”superior” de două ori, prima oară în legătură cu școala Nembutsu a Tărâmului Pur - ”Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor celorlalte școli” și a doua oară cu referire la alte confesiuni (școli) Mahayana care, de asemenea, își ”dezvăluie superioritatea lor” deoarece au metode specifice pentru a traversa oceanul nașterilor și morților repetate. Acest aspect și explicațiile lui ulterioare clarifică faptul că scopul său nu e de a ponegri alte confesiuni buddhiste și Porți Dharma, ci de a arăta relevanța universală a Nembutsului și a Legământului Principal al lui Buddha Amida în comparație cu relevanța limitată a altor practici. Shinran a fost și el de acord cu Maestrul său Honen, când a spus:
[1] Se referă la aspirația de a atinge Buddheitatea și implicit Înțelepciunea infinită a unui Buddha pentru binele tuturor ființelor. Aceasta este mintea Bodhi care în Jodo Shinshu este același lucru cu credința (shinjin).
[2] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume V, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 734-735
[3] Shinran Shonin, Lumină pentru epocile din urmă, scrisoarea 8, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.535
[4] Pentru o bună înțelegere a conceptului de Mappo vă rog să citiți capitolele ”Cele trei epoci Dharma” și ”Jodo Shinshu – singura Cale eficientă în această ultimă epocă Dharma” din cartea mea Învățături buddhiste Jodo Shinshu – a doua ediție revizuită și adăugită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu