sâmbătă, 29 martie 2025

Unicitatea și universalitatea Căii Nembutsu

 

”Când spunem că Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor celorlalte școli și că Nembutsu este superior tuturor disciplinelor religioase ne referim la faptul că este capabil să salveze toate ființele simțitoare.
 
Desigur, meditația asupra Absolutului, inima care aspiră cu înflăcărare la cunoașterea perfectă (Bodhi)[1], citirea și recitarea sutrelor Mahayana, practicile mistice Shingon, meditația Tendai și așa mai departe, toate aparțin Dharmei Buddhașilor, dezvăluie superioritatea lor și ne spun cum să traversăm oceanul nașterilor și morților repetate. Totuși, pe de altă parte, ele sunt cu mult peste capacitățile ființelor care trăiesc în aceste vremuri degenerate. După ce vor trece și cei zece mii de ani ai epocii întunecate în care ne aflăm acum, durata medie a vieții omenești va fi scurtată la zece ani și mulți vor degenera în așa hal încât vor face într-una cele zece păcate grave și cele cinci păcate de moarte. Cu toate acestea, absolut toți, fără nicio excepție, tineri și bătrâni, bărbați și femei, sunt incluși în scopul Legământului Principal, se află în grija lui Amida și nu vor fi niciodată abandonați dacă rostesc Nembutsul credinței chiar și numai de zece ori sau măcar o singură dată. Acesta este motivul pentru care insist că Nembutsu depășește toate celelalte discipline și școli (confesiuni) buddhiste.[2] 

Comentariu:
Așa cum vedem în textul de mai sus, Honen a folosit cuvântul ”superior” de două ori, prima oară în legătură cu școala Nembutsu a Tărâmului Pur  - ”Jodo (Tărâmul Pur) este superior tuturor celorlalte școli”  și a doua oară cu referire la alte confesiuni (școli) Mahayana care, de asemenea, își ”dezvăluie superioritatea lor” deoarece au metode specifice pentru a traversa oceanul nașterilor și morților repetate. Acest aspect și explicațiile lui ulterioare clarifică faptul că scopul său nu e de a ponegri alte confesiuni buddhiste și Porți Dharma, ci de a arăta relevanța universală a Nembutsului și a Legământului Principal al lui Buddha Amida în comparație cu relevanța limitată a altor practici. Shinran a fost și el de acord cu Maestrul său Honen, când a spus:
 
”Cele două moduri de relevanță sunt: relevanță limitată și relevanță universală. Tărâmul Pur este învățătura de relevanță universală.”[3]
 
În timp ce toate practicile și metodele buddhiste sunt bune și excelente deoarece au fost propovăduite de Buddhași, nu toate pot fi urmate de oricine pentru că unele cer din partea noastră calități speciale, timp, disciplină și înțelepciune. Nu mulți pot practica vizualizări complicate, medita asupra Absolutului (natura de Buddha), sta într-o postură riguroasă pentru o lungă perioadă de timp, urma diversele practice mistice ale școlilor esoterice ori să-și petreacă timpul recitând și  studiind sutre Mahayana, etc. Pe de altă parte, oricine poate înțelege mesajul simplu de ”vino așa cum ești” al lui Buddha Amida, rosti Numele lui cu credință și să se încreadă în El pentru nașterea în Tărâmul său Pur după moarte.
 
Nimic nu este mai ușor decât să spui Namo Amida Bu (mă refugiez în Buddha Amida/slavă lui Buddha Amida). Acest Nembutsu nu este o disciplină religioasă în sensul că nu trebuie spus în timp ce stăm așezați într-o anumită postură a corpului și cu o atitudine specifică a minții. Numele lui Buddha Amida poate fi rostit în multe feluri, în orice circumstanță, indiferent că stăm sau mergem și chiar cu o minte împrăștiată. Asta deoarece eficiența Nembutsului nu depinde de noi ci de Puterea lui Amida investită în Numele său. Chiar și cuvântul ”recitare” este cumva deplasat deși îl folosim adeseori când ne referim la Nembutsu. Motivul este că recitarea presupune o anumită disciplină în pronunție și sunet pe care Amida nu ne-a cerut-o niciodată, în Legământul său Principal fiind menționată foarte clar doar rostirea Numelui -”rostesc Numele meu”. Așadar, Nembutsu nu este o disciplină sau practică (deși folosim acest cuvânt uneori) precum înalte școli unde o mantra trebuie recitată într-un anumit fel și cu o anumită atitudine a minții sau de cât mai multe ori.
 
Chiar și cei ce trăiesc în ultima epocă a Dharmei (Mappo) asemenea nouă sau în perioada care-i va urma când durata de viață umană va scădea la zece ani din cauza războaielor, foametei și epidemiilor, pot fi salvați dacă spun Namo Amida Bu[4] chiar și o singură dată. Repet – doar Nembutsul credinței ne poate salva din oceanul nașterilor și morților repetate. Într-adevăr, ce cale poate fi mai ușoară decât asta? Iată de ce Nembutsu depășește toate celelalte discipline și școli (confesiuni) buddhiste”.
 
Dacă acum, în epoca modernă, ni se pare foarte greu să urmăm practici ale puterii personale, imaginați-vă cât de greu va fi când oamenii vor trăi doar zece ani de suferință inimaginabilă! Iată în ce constă superioritatea de care vorbea Honen și care arată unicitatea și universalitatea căii Nembutsu.
 
Diversele metode buddhiste pot fi măsurate după nivelul de aplicabilitate la toate timpurile și circumstanțele. Mașinile care merg doar pe autostrăzi sunt minunate dar cele care se pot deplasa pe orice teren sunt și mai bune datorită eficienței lor universale. Căile buddhiste care-i duc la Iluminare doar pe cei care pot practica cu succes diverse tehnici de meditație și vizualizare, respectă preceptele și au o viață morală perfectă sunt adevărate și minunate însă nu sunt universale în sensul că nu-i pot salva pe păcătoși sau pe idioți. Îmi pare rău că mă repet și știu că multora nu le sună bine, dar toți suntem păcătoși și idioți în comparație cu un Buddha, așa că toți avem nevoie de ajutorul lui Amida.




[1] Se referă la aspirația de a atinge Buddheitatea și implicit Înțelepciunea infinită a unui Buddha pentru binele tuturor ființelor. Aceasta este mintea Bodhi care în Jodo Shinshu este același lucru cu credința (shinjin).
[2] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume V, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 734-735
[3] Shinran Shonin, Lumină pentru epocile din urmă, scrisoarea 8, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.535
[4] Pentru o bună înțelegere a conceptului de Mappo vă rog să citiți capitolele ”Cele trei epoci Dharma” și ”Jodo Shinshu – singura Cale eficientă în această ultimă epocă Dharma” din cartea mea Învățături buddhiste Jodo Shinshu – a doua ediție revizuită și adăugită.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate