Honen a avut următorul dialog cu Shinjakubo din Harima:
Deși Calea Sfântă este într-adevăr profundă, ea aparține unei epoci deja trecute și nu se potrivește oamenilor din ziua de azi. În același timp, calea Tărâmului Pur pare superficială însă este foarte potrivită timpurilor noastre. Când am câștigat dezbaterea în acest fel, audiența a aplaudat, profund convinsă de adevărul zicerii următoare: ‚în perioada ultimei epoci a Dharmei, care va dura zece mii de ani, toate celelalte sutre vor dispărea, însă învățătura lui Amida va rămâne singură să reziste și să binecuvânteze oamenii.’” [2]
Fragmentul de mai sus este foarte clar și nu are nevoie de multe explicații. Vreau doar să insist puțin pe această propoziție: ”doctrina mea despre Tărâmul Pur este mult superioară și are de departe cel mai mare succes” și pe ultima: ”în perioada ultimei epoci a Dharmei, care va dura zece mii de ani, toate celelalte sutre vor dispărea, însă învățătura lui Amida va rămâne singură să reziste și să binecuvânteze oamenii.”
Idiotul sau înțeleptul, păcătosul ori virtuosul, familistul sau celibatarul se pot naște în mod egal în Tărâmul Pur dacă se încred în Buddha Amida, rostesc Numele lui cu credință și își doresc să se nască acolo. Nicio capacitate specială nu este necesară, nicio virtute, nimic. Iată de ce este numită superioară – deoarece împlinește scopul principal al venirii tuturor Buddha în această lume – de a duce TOATE ființele către Eliberarea finală. Și are într-adevăr cel mai mare succes, așa cum a spus Honen, deoarece nu depinde de noi.
au intrat toate în palatul nagaşilor.”
nu există nimeni care să le practice;
de aceea, se spune că în ultima epocă Dharma
nicio fiinţă nu va atinge Iluminarea prin ele.”
[1] Are succes în sensul că duce toate ființele către atingerea Buddheității.
[2] Honen the Buddhist Saint - His Life and Teachings, volume II, compiled by imperial order, translation by Rev Ryugaku Ishizuka and Rev Harper Havelock Coates, The Society for the Publication of Sacred Books of the World, Kyoto, 1949, p. 189-190
[3] A practica eficient în cazul practicilor bazate pe puterea personală înseamnă a atinge Iluminarea perfectă în această viață asemenea lui Shakyamuni. A practica eficient în cazul căii centrate pe Puterea lui Amida este a rosti Nembutsul credinței în această viață și a atinge Buddheitatea după moartea trupului fizic, odată cu nașterea în Tărâmul Pur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu