“Nici o inimă nu este departe de Amida,
Însă un bol acoperit nu poate reflecta luna”.
Odată mi-a fost adresată următoarea întrebare:
“De ce unii sunt pregătiţi pentru nembutsu iar alţii nu? Şi presupunând că nembutsu este oferit nouă de către Amida Buddha, aşa cum spune Shinran, alege cumva Amida între aceia pe care doreşte să îi salveze acum şi cei pe care nu doreşte să îi salveze încă?”
Răspuns:
Imaginează-ţi că cineva te iubeşte necondiţionat, însă ţie nu-ţi pasă. Iubirea acelei persoane se află întotdeauna cu tine, însă pentru că eşti închis faţă de ea, nu o poţi vedea sau simţi.
Există de asemenea, o altă imagine sugestivă folosită de Maestrul Rennyo[1]: luna se reflectă în orice bol plin cu apă, însă unele boluri sunt acoperite. Aşadar, nu este vina lunii că imaginea ei nu se reflectă într-un bol închis. În acelaşi mod, poţi deveni închis ori deschis faţă de mesajul Legământului Principal, deşi Lumina (Compasiunea) lui Amida străluceşte mereu asupra ta. Buddha Amida nu alege între aceia pe care doreşte să îi salveze acum şi cei pe care nu doreşte să îi salveze încă, ci unii oameni pur şi simplu nu sunt deschişi faţă de chemarea lui, în timp ce alţii sunt.
Ne putem întreba: ce trebuie să facem pentru a primi shinjin (credinţa)?
Maestrul Rennyo a spus în Rennyo Shonin Goichidai Kikigaki:
“Indiferent că avem îndoieli, dacă ascultăm cu toată fiinţa noastră, vom primi shinjin datorită Marii Compasiuni. Învăţătura buddhistă începe şi se sfârşeşte cu această ascultare.”
Aşadar, în tradiţia noastră, ascultarea învăţăturii este cea mai importantă practică. Trebuie să asculţi din nou şi din nou până când într-o bună zi vei deveni deschis şi vei primi shinjin. Cuvintele “vom primi shinjin datorită Marii Compasiuni” , arată că shinjinul (credinţa) vine de la Amida, însă prima parte, “dacă ascultăm cu toată fiinţa noastră”, arată ce avem de făcut, dacă dorim să primim darul credinţei de la Amida. Tokujo[2] a exprimat asta foarte frumos într-unul din poemele lui:
”Descoperă-ţi bolul,
pentru a primi ploaia Dharmei.
Atunci, credinţa şi nembutsu
vor apărea în mod natural.”
Dacă cineva nu ascultă profund învăţătura, ci este plin de el însuşi, nu poate primi shinjin şi nembutsu (care este manifestarea naturală a shinjinului). Shinjin şi nembutsu nu ne sunt impuse cu forţa de către Buddha Amida, aşadar dacă cineva nu arată nici un interes faţă de buddhism în general şi în mod special faţă de învăţătura Legământului Principal, nu are cum să primească shinjin.
Dacă cineva nu ascultă profund învăţătura, ci este plin de el însuşi, nu poate primi shinjin şi nembutsu (care este manifestarea naturală a shinjinului). Shinjin şi nembutsu nu ne sunt impuse cu forţa de către Buddha Amida, aşadar dacă cineva nu arată nici un interes faţă de buddhism în general şi în mod special faţă de învăţătura Legământului Principal, nu are cum să primească shinjin.
Lucrurile sunt simple şi totuşi foarte profunde. Cred că nu ar trebui să ne complicăm minţile ci să ascultăm Dharma din nou şi din nou, iar până la urmă, credinţa va apărea.
[1] Se spune că Maestrul Zen Ikkyu i-a trimis următorul koan Maestrului Rennyo:
“Amida nu are nici un fel de Compasiune din moment ce îi salvează numai pe aceia care îi rostesc Numele”.
Maestrul Rennyo i-a răspuns cu următorul poem:
“Nici o inimă nu este departe de Amida,
Însă un bol acoperit nu poate reflecta luna”.
[2] Tokujo Jason Ranek, un prieten Dharma ce locuieşte în Norvegia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu