marți, 10 martie 2009

Atingerea imediată a Iluminării de către oamenii obişnuiţi, fără a trece prin bardo

 

“Gândindu-ne întotdeauna la Buddha Amida ne lăsăm purtaţi de Puterea Legământului său Principal. După moarte atingem naşterea în Tărâmul Pur unde îl întâlnim faţă în faţă cu bucurie nesfârşită”.
Maestrul Shan-tao, Ojoraisan
 
 
Deşi nu este la fel de bine cunoscut în afara Asiei, precum buddhismul tibetan, Jodo Shinshu îşi merită locul între cele mai avansate învăţături şi practici Mahayana.
 
Ştiu că în buddhismul tibetan există metode pentru atingerea Buddheităţii mult mai rapide decât în alte şcoli. Unele practici sunt grele şi periculoase, precum cele ale tantrelor iar altele mai uşoare, precum atingerea Iluminării în bardo (starea intermediară dintre moarte şi următoarea renaştere) în conformitate cu celebra Bardo Thodol. Am auzit de la diverşi practicanţi că, prin metodele sale, buddhismul Vajrayana (tibetan) promite, în cazul în care este bine practicat, Iluminarea în câteva vieți sau chiar în bardo, dacă adeptul nu e capabil să o atingă în această viaţă. Asta sună într-adevăr bine, însă când mă gândesc la învăţătura şi practica Jodo Shinshu, sunt şi mai bucuros că prin credinţa în Buddha Amida voi atinge Iluminarea supremă şi de neîntrecut în momentul morţii. Nu în bardo, unde încă ar mai trebui să practic ceva bazat pe puterea mea personală în timp ce aș avea parte de manifestările iluziilor și propriei mele karma, ci în chiar momentul morţii.
 
În timp ce toate fiinţele neiluminate trebuie să treacă prin bardo după ce mor, practicanţii Jodo Shinshu nu experimentează această stare intermediară datorită credinţei pe care o au în viaţa de acum în Puterea Infinită a lui Amida. Această Putere este cea care îi duce în siguranță către atingerea Buddheității în Tărâmul Pur în chiar momentul morții când se nasc efectiv acolo. Iată ceva cu adevărat extraordinar şi care nu se găseşte în nicio altă formă de buddhism! Chiar dacă ai o practică şi instrucţiuni clare de urmat în bardo, totuşi acestea pot fi dificil de îndeplinit datorită fricii, karmei negative şi iluziilor care se manifestă în acea stare. Puterea fiecărui gând şi iluzie devine de zece ori mai mare atunci când sunteţi în bardo. Să zicem că aţi putea depăşi aceste dificultăţi şi obstacole, şi totuşi…. dacă nu reuşiţi? Există suficient spaţiu pentru erori. Însă nu există nicio posibilitate de eşec în a deveni un Buddha în Tărâmul Pur dacă vă bazaţi pe Amida pentru că nici cea mai mică urmă a egoului vostru şi a ”puterii” sale imperfecte nu este implicată în acest proces.
 
Dintre toţi Buddha, Amida a făcut cel mai important Legământ care promite atingerea Buddheităţii supreme tuturor fiinţelor obişnuite[1] care se încred în El, rostesc Numele lui şi își doresc să se nască în Tărâmul său Pur. Aceasta fiind Promisiunea unui Buddha, nu avem de ce să ne îndoim de ea. În conformitate cu explicaţiile Maestrului Shinran, cei care se încred în Buddha Amida se nasc direct în centrul Tărâmului Pur în momentul morţii unde ating imediat Buddheitatea supremă şi încep să ajute toate fiinţele prin intermediul capacităţilor iluminate pe care le dobândesc acolo. Murim, ne naştem în Tărâmul Pur, devenim Buddhaşi iar apoi ne întoarcem în cele trei lumi să ajutăm toate fiinţele. Asta este tot – fără bardo, fără alte obstacole pe care să trebuiască să le depăşim!
 
Aşadar, după cum vedeţi, credinţa în Buddha Amida este de departe cea mai sigură, uşoară şi rapidă metodă prin care putem împlini aspiraţia de a ne elibera pe noi înşine şi pe ceilalţi din naşterile şi morțile repetate (Mintea Bodhi). Nu este necesară nicio vizualizare ori meditaţie profundă, nici cea mai neînsemnată calitate, niciun merit personal. Este singura metodă prin care noi, oamenii obişnuiţi, plini de karmă negativă şi incapabili de o practică serioasă, vom deveni Buddhaşi. Această metodă este atât de uşoară încât devine de necrezut și nu e luată în serios în timpurile noastre. Însă cu toate acestea, se numără printre metodele predate de Shakyamuni (Buddha istoric) în sutrele Tărâmului Pur, despre care El însuşi a spus că este greu de acceptat în credinţă.
 
Putem afirma cu siguranţă că Jodo Shinshu este cea mai uşoară dintre toate metodele buddhiste, chiar mai rapidă decât metodele Vajrayana, ducând însă la acelaşi scop – a deveni un Buddha, întotdeauna activ în salvarea fiinţelor sensibile. Şi este, de asemenea, cea mai sigură dintre toate metodele, deoarece nu există niciun risc de a cădea înapoi în Samsara. Adeptul Jodo Shinshu este asigurat de atingerea Buddheităţii în Tărâmul Pur în chiar momentul în care se încrede în Amida, primind astfel, meritele şi virtuţile lui. Aceasta se numeşte a intra în stadiul de non-retrogresiune, adică salvarea sa este sigură, deşi rămâne un om obişnuit până la moarte.
 
Din momentul în care primeşte credinţa (shinjin) este mereu protejat de Amida, precum un copil luat în braţe de tatăl său şi trecut în siguranţă pe celălalt mal al râului. Nimic nu îl mai poate face să cadă din îmbrăţişarea sa. Acesta este buddhismul Jodo Shinshu.

Click aici pentru a citi un articol foarte detaliat despre bardo



[1] Cuvintele ”ființe obișnuite” sunt foarte importante în buddhismul Jodo Shinshu. Unii pot spune că și alte metode buddhiste oferă de asemenea, practici ușoare de atingere a Buddheității. Depinde însă ce se înțelege prin ”ușor”. În Jodo Shinshu nu se cere absolut nimic din partea practicantului – niciun merit, nicio virtute, nicio capacitate spirituală specială pentru atingerea Buddheitatății. Credința în Amida este așadar singura metodă cu adevărat ușoară pentru oamenii obișnuiți de a atinge Iluminarea supremă. 

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate