“Gândindu-ne întotdeauna la Buddha Amida ne lăsăm purtaţi de Puterea Legământului său Principal. După moarte atingem naşterea în Tărâmul Pur unde îl întâlnim faţă în faţă cu bucurie nesfârşită”.
Maestrul Shan-tao, Ojoraisan
Deşi nu este la
fel de bine cunoscut în afara Asiei, precum buddhismul tibetan, Jodo Shinshu
îşi merită locul între cele mai avansate învăţături şi practici Mahayana.
Ştiu că în
buddhismul tibetan există metode pentru atingerea Buddheităţii mult mai rapide
decât în alte şcoli. Unele practici sunt grele şi periculoase, precum cele ale
tantrelor iar altele mai uşoare, precum atingerea Iluminării în bardo (starea intermediară dintre moarte şi următoarea renaştere) în conformitate cu celebra Bardo
Thodol. Am auzit de la diverşi practicanţi că, prin metodele sale,
buddhismul Vajrayana (tibetan) promite, în cazul în care este bine practicat,
Iluminarea în câteva vieți sau chiar în bardo, dacă adeptul nu e capabil să o
atingă în această viaţă. Asta sună într-adevăr bine, însă când mă gândesc la
învăţătura şi practica Jodo Shinshu, sunt şi mai bucuros că prin credinţa în
Buddha Amida voi atinge Iluminarea supremă şi de neîntrecut în momentul morţii.
Nu în bardo, unde încă ar mai trebui să practic ceva bazat pe puterea mea
personală în timp ce aș avea parte de manifestările iluziilor și propriei mele
karma, ci în chiar momentul morţii.
În timp ce toate
fiinţele neiluminate trebuie să treacă prin bardo după ce mor, practicanţii
Jodo Shinshu nu experimentează această stare intermediară datorită credinţei
pe care o au în viaţa de acum în Puterea Infinită a lui Amida. Această Putere
este cea care îi duce în siguranță către atingerea Buddheității în Tărâmul Pur
în chiar momentul morții când se nasc efectiv acolo. Iată ceva cu adevărat
extraordinar şi care nu se găseşte în nicio altă formă de buddhism! Chiar dacă
ai o practică şi instrucţiuni clare de urmat în bardo, totuşi acestea pot fi
dificil de îndeplinit datorită fricii, karmei negative şi iluziilor care se
manifestă în acea stare. Puterea fiecărui gând şi iluzie devine de zece ori mai
mare atunci când sunteţi în bardo. Să zicem că aţi putea depăşi aceste
dificultăţi şi obstacole, şi totuşi…. dacă nu reuşiţi? Există suficient spaţiu
pentru erori. Însă nu există nicio posibilitate de eşec în a deveni un
Buddha în Tărâmul Pur dacă vă bazaţi pe Amida pentru că nici cea mai mică urmă
a egoului vostru şi a ”puterii” sale imperfecte nu este implicată în acest
proces.
Dintre toţi
Buddha, Amida a făcut cel mai important Legământ care promite atingerea
Buddheităţii supreme tuturor fiinţelor obişnuite[1] care se încred în El,
rostesc Numele lui şi își doresc să se nască în Tărâmul său Pur. Aceasta fiind
Promisiunea unui Buddha, nu avem de ce să ne îndoim de ea. În conformitate cu
explicaţiile Maestrului Shinran, cei care se încred în Buddha Amida se nasc
direct în centrul Tărâmului Pur în momentul morţii unde ating imediat
Buddheitatea supremă şi încep să ajute toate fiinţele prin intermediul
capacităţilor iluminate pe care le dobândesc acolo. Murim, ne naştem în Tărâmul
Pur, devenim Buddhaşi iar apoi ne întoarcem în cele trei lumi să ajutăm toate
fiinţele. Asta este tot – fără bardo, fără alte obstacole pe care să trebuiască
să le depăşim!
Aşadar, după cum
vedeţi, credinţa în Buddha Amida este de departe cea mai sigură, uşoară şi
rapidă metodă prin care putem împlini aspiraţia de a ne elibera pe noi înşine
şi pe ceilalţi din naşterile şi morțile repetate (Mintea Bodhi). Nu este
necesară nicio vizualizare ori meditaţie profundă, nici cea mai neînsemnată
calitate, niciun merit personal. Este singura metodă prin care noi, oamenii
obişnuiţi, plini de karmă negativă şi incapabili de o practică serioasă, vom
deveni Buddhaşi. Această metodă este atât de uşoară încât devine de necrezut și
nu e luată în serios în timpurile noastre. Însă cu toate acestea, se numără
printre metodele predate de Shakyamuni (Buddha istoric) în sutrele Tărâmului
Pur, despre care El însuşi a spus că este greu de acceptat în credinţă.
Putem afirma cu
siguranţă că Jodo Shinshu este cea mai uşoară dintre toate metodele buddhiste,
chiar mai rapidă decât metodele Vajrayana, ducând însă la acelaşi scop – a
deveni un Buddha, întotdeauna activ în salvarea fiinţelor sensibile. Şi este,
de asemenea, cea mai sigură dintre toate metodele, deoarece nu există niciun
risc de a cădea înapoi în Samsara. Adeptul Jodo Shinshu este asigurat de
atingerea Buddheităţii în Tărâmul Pur în chiar momentul în care se încrede în
Amida, primind astfel, meritele şi virtuţile lui. Aceasta se numeşte a intra în stadiul de non-retrogresiune, adică salvarea sa este sigură, deşi rămâne un om
obişnuit până la moarte.
Din momentul în
care primeşte credinţa (shinjin) este mereu protejat de Amida, precum un copil
luat în braţe de tatăl său şi trecut în siguranţă pe celălalt mal al râului.
Nimic nu îl mai poate face să cadă din îmbrăţişarea sa. Acesta este buddhismul
Jodo Shinshu.
Click aici pentru a citi un articol foarte detaliat despre bardo
[1]
Cuvintele ”ființe obișnuite” sunt
foarte importante în buddhismul Jodo Shinshu. Unii pot spune că și alte metode
buddhiste oferă de asemenea, practici ușoare de atingere a Buddheității. Depinde
însă ce se înțelege prin ”ușor”. În Jodo Shinshu nu se cere absolut nimic din partea
practicantului – niciun merit, nicio virtute, nicio capacitate spirituală
specială pentru atingerea Buddheitatății. Credința în Amida este așadar singura
metodă cu adevărat ușoară pentru oamenii obișnuiți de a atinge Iluminarea
supremă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu