Deşi nu este la fel de bine cunoscut în afara
Asiei, precum buddhismul tibetan, Jodo Shinshu îşi merită locul între cele mai
avansate învăţături şi practici Mahayana.
Eu unul mă consider un mare admirator şi prieten
al buddhismului tibetan, cu multele sale metode, de la vizualizări şi meditaţii
sofisticate, până la practicile mai uşoare şi orientate spre credinţă şi
devoţiune. Sunt mulţi maeştri şi personalităţi spirituale în buddhismul
tibetan, atât în trecut cât şi în prezent, pe care îi consider foarte aproape
de inima mea, precum Shabkar, Atisha, Patrul Rinpoche, Drubwang Konchok Norbu
Rinpoche, Dilgo Khyentse Rinpoche şi mulţi alţii de ale căror nume nu îmi aduc
aminte acum.
Ştiu că în buddhismul tibetan există metode pentru
atingerea Buddheităţii supreme mult mai rapide decât în alte şcoli. Unele
practici sunt grele şi periculoase, precum cele ale tantrelor iar altele mai
uşoare, precum atingerea Iluminării în bardo sau starea intermediară dintre
moarte şi următoarea naştere, în conformitate cu Bardo Thodol (cartea tibetană
a morţilor).
Am auzit de la diverşi practicanţi că, prin
metodele sale, buddhismul Vajrayana (tibetan) promite, în cazul în care este
bine practicat, Iluminarea în maxim 16 vieţi sau chiar în bardo, dacă adeptul
nu e capabil să o atingă în această viaţă.
Asta este într-adevăr minunat, însă când mă
gândesc la învăţătura şi practica Jodo Shinshu, sunt şi mai bucuros că prin
credinţa în Buddha Amida voi atinge Iluminarea supremă şi de neîntrecut în
momentul morţii. Nu în bardo, unde încă mai trebuie să practic ceva bazat pe
puterea mea personală în timp ce experimentez manifestările iluziilor şi
propriei mele karma, ci în chiar momentul morţii.
În timp ce toate fiinţele neiluminate trebuie să
treacă prin bardo după ce mor, practicanţii Jodo Shinshu nu experimentează
această stare intermediară, datorită credinţei pe care o au în viaţa de acum în
Puterea Infinită a lui Amida. Această Putere este cea care îi transformă în
Buddhaşi în chiar momentul morţii, când are loc naşterea în Tărâmul Pur.
Iată ceva cu adevărat extraordinar şi care nu se
găseşte în nici o altă formă de buddhism! Chiar dacă ai o practică şi
instrucţiuni clare de urmat în bardo, totuşi acestea pot fi dificil de
îndeplinit datorită temerilor, karmei negative şi iluziilor care se manifestă
în acea stare. Puterea fiecărui gând şi iluzie devine de zece ori mai mare
atunci când sunteţi în bardo. Să zicem că aţi putea depăşi aceste dificultăţi
şi obstacole, şi totuşi…. dacă nu reuşiţi? Există suficient spaţiu pentru
erori.
Însă nu există nici o posibilitate de eşec în a
deveni un Buddha în Tărâmul Pur dacă vă bazaţi pe Amida, pentru că nici cea mai
mică urmă a egoului vostru şi al puterii sale imperfecte nu este implicată în
acest process. Dintre toţi Buddha, Amida a făcut cel mai important Legământ,
care promite atingerea Buddheităţii supreme tuturor fiinţelor obişnuite care se
încred în el, rostesc Numele lui şi aspiră să se nască în Tărâmul său Pur.
Aceasta fiind Promisiunea unui Buddha, nu avem de ce să ne îndoim de ea. În
conformitate cu explicaţiile Maestrului Shinran, cei care se încred în Buddha
Amida se nasc direct în Tărâmul său Pur în momentul morţii, unde ating imediat
Buddheitatea supremă şi încep să ajute toate fiinţele prin intermediul
capacităţilor iluminate pe care le dobândesc.
Murim, ne naştem în Tărâmul Pur, devenim Buddhaşi
iar apoi ne întoarcem în cele trei lumi să ajutăm toate fiinţele. Asta este tot
– fără bardo, fără alte obstacole pe care trebuie să le depăşim!
Aşadar, după cum vedeţi, credinţa în Buddha Amida
este de departe cea mai sigură, uşoară şi rapidă metodă prin care putem împlini
aspiraţia de a ne elibera pe noi înşine şi pe ceilalţi din naştere şi moarte
(Mintea Bodhi). Nu este necesară nici o vizualizare ori meditaţie profundă,
nici cea mai neînsemnată calitate, nici un merit personal. Este singura metodă
prin care noi, oamenii obişnuiţi, plini de karmă negativă şi incapabili de o
practică serioasă, vom deveni Buddhaşi. Această metodă este atât de uşoară
încât devine de necrezut. Însă cu toate acestea, se numără printre metodele
predate de Shakyamuni (Buddha istoric) în sutrele Tărâmului Pur, despre care el
însuşi a spus că este greu de acceptat în credinţă.
Putem afirma cu siguranţă că Jodo Shinshu este cea
mai uşoară dintre toate metodele buddhiste, chiar mai rapidă decât metodele
Vajrayana, ducând însă la acelaşi scop – a deveni un Buddha, întotdeauna activ
în salvarea fiinţelor sensibile. Şi este, de asemenea, cea mai sigură dintre
toate metodele, deoarece nu există nici un risc de a cădea înapoi în Samsara
(lumea iluziei şi a suferinţei). Adeptul Jodo Shinshu este asigurat de
atingerea Buddheităţii în Tărâmul Pur în chiar momentul în care se încrede în
Amida, primind astfel, meritele şi virtuţile lui. Aceasta se numeşte a intra în
stadiul de non-retrogresiune, adică salvarea sa este sigură, deşi rămâne un om
obişnuit până la moarte.
Din momentul în care primeşte credinţa (shinjin)
este mereu protejat de Amida, precum un copil luat în braţe de mamă şi trecut
în siguranţă pe celălalt mal al râului. Nimic nu îl mai poate face să cadă din
îmbrăţişarea sa.
Acesta este buddhismul Jodo Shinshu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu