Vorbind la modul general, practicile predate de Buddha Shakyamuni pot fi clasificate în două grupe:
1. practici meditative
2. practici non-meditative
Practicile meditative includ diferite tipuri de meditaţii şi vizualizări întâlnite în toate şcolile de buddhism de la Theravada şi Mahayana, până la Vajrayana esoterică[1].
Practicile non-meditative presupun recitarea sutrelor, respectarea preceptelor, abţinerea de la rău şi îndeplinirea diferitelor fapte bune, etc.
Despre amândouă tipurile de practici se spune că generează merite sau energie karmică pozitivă care îl ajută pe practicant să atingă naşteri ori stări spirituale avansate. Meritele pot fi transferate sau direcţionate de practicant spre diferite scopuri, inclusiv viitoarea sa Iluminare. Însă Shinran se situează pe o poziţie complet diferită, în conformitate cu care, fiind neiluminaţi sau ne-Buddha iar mințile noastre pline de ignoranță, nu putem avea merite adevărate. Aceasta este în mod special valabil în ultima epocă Dharma (Mappo) în care trăim acum. Numai un Buddha și în special Amida Buddha, poate avea adevărate virtuţi, de aceea el a considerat că transferul de merit de la practicant spre atingerea Iluminării este inutil, menţionând că de fapt, acest transfer are loc numai de la Amida către cei care au credinţă în El. Aşadar, este foarte important să abandonăm orice gând legat de merite sau virtuţi personale şi în loc de asta să ne bazăm exclusiv pe Puterea salvatoare a lui Buddha Amida. Această încredere este descrisă în al Optsprezecelea Legământ,numit Legământul Principal. În el, Amida promite:
Haideți să le citim și să le înțelegem împreună.
„Dacă după ce voi deveni un Buddha, fiinţele sensibile din tărâmurile celor zece direcţii care, auzindu-mi Numele, îşi concentrează gândurile asupra tărâmului meu, plantează rădăcinile virtuţii şi îşi transferă cu sinceritate meritele către el, cu dorinţa de a se naşte acolo, nu li se va împlini această aspiraţie, fie să nu ating Iluminarea perfectă.”[3] (al 20-lea Legământ)
Amida afirmă în al Nouăsprezecelea Legământ că cei care fac fapte merituoase pentru a atinge Naşterea îl vor vedea în momentul morţii înconjurat de mulţi înţelepţi, primindu-i în Tărâmul Pur. Faptele merituoase reprezintă îndeplinirea diferitelor tipuri de practici meditative şi non-meditative. Spre exemplu, ori de câte ori practică o vizualizare a lui Amida în conformitate cu Sutra Contemplaţiei sau alte tehnici meditative, când încearcă să respecte preceptele, fac o faptă bună precum salvarea vieţii, abţinerea de la carne, etc, cred că asta îi va ajuta să se nască în Tărâmul Pur şi că pot transfera meritele acumulate în urma acestor practici (meditative sau non-meditative) către viitoarea naştere acolo.
De obicei, adepţii altor şcoli practică meditaţia sau respectă preceptele pentru a deveni Buddha în această viaţă, asemenea lui Shakyamuni, însă cei care se încred în al Nouăsprezecelea Legământ schimbă direcţia (scopul) acestor practici meditative sau non-meditative către a deveni un Buddha în Tărâmul Pur al lui Amida. Aceasta este diferenţa dintre ei şi alţi buddhişti și ceea ce îi face să intre în influenţa şi călăuzirea lui Buddha Amida.
Observăm din aceste două legăminte, al Nouăsprezecelea şi al Douăzecelea, că cei care practică în conformitate cu ele se nasc de asemenea în Tărâmul Pur şi scapă definitiv din naştere şi moarte. Amida încheie în mod special formularea legămintelor cu promisiunea că cei care îndeplinesc cerinţele lor se vor naşte cu siguranţă în Tărâmul Pur, în caz contrar el nemeritând să fie numit Buddha – „fie ca eu să nu ating perfecta Iluminare.”
Dar dacă citim Sutra Contemplaţiei observăm că printre cei care se nasc în Tărâmul Pur transferându-şi meritele acolo, există diferite grade. Nu toţi sunt egali. Cu cât mai multe virtuţi, cu atât mai bun este locul ocupat în Tărâmul Pur, de la „cel mai înalt nivel al celui mai mare grad”, până la „nivelul cel mai de jos al celui mai mic grad.” Însă nicio menţiune de acest gen nu se face despre cei ce intră în Tărâmul Pur prin credinţă (shinjin), în conformitate cu al Optsprezecelea Legământ. Așadar, diversele nivele apar numai datorită virtuților personale din viețile trecute când practicanții și-au transferat meritele obținute prin diverse practici meditative sau non-meditative și prin Nembutsu recitat pe baza puterii personale.
De ce însă adepţii născuţi în Tărâmul Pur prin credinţă nu sunt menţionaţi în niciuna din aceste categorii? Shinran a explicat faptul că aceştia devin Buddhaşi imediat ce se nasc în Tărâmul Pur iar pentru un Buddha nu există vreo categorie în care ar putea fi încadrat. Din contră, cei născuţi în Tărâmul Pur prin porţile celui de al Nouăsprezecelea şi al Douăzecelea Legământ nu devin imediat Buddhaşi, ci datorită agăţării de puterea personală continuă să rămână într-o stare neiluminată a minţii până când îşi depăşesc îndoielile şi ataşamentele faţă de aşa-zisele lor merite şi virtuţi şi se încred total în Puterea lui Buddha Amida.
Legământul al Optsprezecelea este legământul intrării directe în adevăratul Tărâm Pur, în timp ce al Nouăsprezecelea şi al Douăzecelea sunt legăminte ale intrării indirecte. Gândiţi-vă la o casă cu trei intrări. O uşă este intrarea principală care duce direct la proprietar şi în prezenţa sa deveniţi asemenea lui (un Buddha care se alătură activităţii salvatoare a lui Amida), în timp ce a doua şi a treia uşă duce la o anticameră unde trebuie să staţi o vreme până când puteți avea acces la El.
[1] Buddhism tibetan și buddhism ezoteric japonez, gen Shingon și Tendai.
[2]The Three Pure Land sutras, translated into English by Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, revised second edition.
[3]The Three Pure Land sutras, translated into English by Hisao Inagaki in collaboration with Harold Stewart, revised second edition.
[4] Pentru o explicare detaliată a celui de-al Optsprezecelea Legământ vezi capitolul dedicat acestuia din cartea mea Credință și Nembutsu în buddhismul Jodo Shinshu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu