duminică, 26 septembrie 2010

Înţelesul lui “nu există precepte”



Întrebare:
De ce în buddhismul Jodo Shinshu este negată şi descurajată respectarea preceptelor? Care este înţelesul afirmaţiei “nu există precepte”? Pot să fiu un adept Jodo Shinshu dar să  respect preceptele?

Răspuns:
În Jodo Shinshu nu este negată şi nici descurajată respectarea preceptelor. Noi nu suntem împotriva acestora şi nu susţinem încălcarea lor. Ceea ce afirmăm este că nu ar trebui să credem că încercând să respectăm preceptele creăm merite personale sau că prin aceasta adăugăm ceva la salvarea lui Amida.
Ne naştem în Tărâmul Pur şi devenim Buddhaşi numai datorită Puterii lui Amida iar nu eforturilor noastre de a respecta preceptele sau a indeplini cutare practică virtuoasă.

Sfatul meu este acesta: încearcă să respecţi preceptele, făi tot ce poţi să ai o viaţă corectă, nu răni direct sau indirect pe nimeni , nu fura, nu îţi înşela iubita, nu consuma alcool sau carne, nu minţii, etc, dar nu lega niciodată asta de atingerea Buddheităţii care apare numai datorită lui Amida.  Succesul ori insuccesul respectării preceptelor nu are nimic de a face cu Iluminarea ta, aşa că fii relaxat în această privinţă. Asta este o diferenţă semnificativă între Jodo Shinshu şi alte şcoli buddhiste.
Şterge odată pentru totdeauna din mintea şi vocabularul tău buddhist cuvintele “merite sau virtuţi personale”. Acestea pot avea unele semnificaţii în alte şcoli însă în Jodo Shinshu ele sunt zero.

Shinran Shonin, precum şi orice patriarh al tradiţiei noastre, nu a spus niciodată: “ucide, fură, minte, înşeală-ţi nevasta”, ci mai degrabă au indicat faptul că a nu face nici una din aceste fapte nu înseamnă că eşti neapărat un om bun, capabil de a atinge Buddheitatea prin tine însuţi. Asta ar trebui foarte bine înţeles.

De asemenea, chiar dacă se afirmă în textele sacre că în ultima epocă a Dharmei preceptele sunt inexistente, aceasta nu înseamnă că ar trebui să ne apucăm de omorât şi furat. Expresia “nu există precepte” înseamnă că cei ce trăiesc în ultima epocă a Dharmei nu mai sunt capabili să se folosească de precepte pentru a avansa către Iluminare. Astfel, acestea sunt ca şi inexistente pentru scopul ultim al practicii buddhiste. Repet, preceptele sunt ca şi inexistente pentru scopul ultim al practicii buddhiste, adică pentru atingerea Buddheităţii.

Însă cu toate acestea, citim în sutre şi în alte cărţi buddhiste despre ele, aşa că nu putem afirma că au fost şterse din memoria scrisă sau colectivă. Citindu-le vedem cum Buddhaşii ar dori să ne comportăm, gândim şi vorbim, aşa că încercăm să ne ghidăm viaţa după ele cât de mult putem, însă această încercare nu mai constituie un merit sau o metodă de a avansa pe calea către Iluminare. Motivul este că posibilitatea şi capacităţile noastre de a respecta preceptele la modul perfect, în litera şi spiritul lor, sunt ca şi inexistente. Jodo Shinshu susţine că minţile şi mediul fiinţelor care trăiesc în această epocă depărtată de prezenţa fizică a lui Shakyamuni sunt atât de pervertite încât nu au cum să avanseze către Buddheitate folosind diferite metode de a se îmbunătăţi pe sine însuşi până când într-o zi, puritatea, înţelepciunea şi  compasiunea perfectă sunt obţinute.

Aşadar, putem spune că Jodo Shinshu nu crede în capacităţile spirituale ale fiinţelor neiluminate. Tot ceea ce îndeplinesc aceste fiinţe în cele trei moduri de acţiune[1] este otrăvit de ignoranţă şi egoism, aşa că nu pot fi numite fapte bune şi curate folositoare pentru atingerea Buddheităţii.
Ataşamentul faţă de aşa zisa noastră bunătate este o altă iluzie printre multele pe care le moştenim din trecutul fără de început.

Acestea fiind zise, te rog din nou, să nu înţelegi greşit învăţătura tradiţiei noastre:

-         Jodo Shinshu nu este o încurajare pentru imoralitate, iresponsabilitate sau lenevie
-         Adepţii acestei şcoli să facă tot ce le stă în putinţă pentru a duce o viaţă pe baza principiilor buddhiste cuprinse în precepte
-         Jodo Shinshu afirmă doar că Iluminarea vine prin intermediul lui Buddha Amida şi că nu este obţinută prin acţiunile fiinţelor neiluminate
-         Jodo Shinshu crede că numai Buddhaşii au adevărate merite şi virtuţi care pot fi împărtăşite cu ceilalţi

Pe scurt, făi tot ce poţi în viaţa de fiecare zi pentru a trăi în conformitate cu preceptele, însă bazează-te numai pe Amida pentru atingerea Buddheităţii.





[1] Cu gândul, fapta şi cuvântul.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate