Astfel de
interpretări dovedesc absenţa credinței autentice din inima celor care le
propovăduiesc. Este imposibil ca Amida să fie văzut drept personaj fictiv sau
metaforă de cineva care trăieşte experienţa credinţei. Din contră, un astfel de
shinjin nu poate fi decât unul fals ori fictiv, după cum şi obiectul credinţei
sale este fictiv.
Nu am citit niciodată în textele sacre despre astfel de prezentări ale lui Buddha Amida. Nici Shakyamuni, nici Shinran Shonin sau alţi maeştri ai tradiţiei noastre nu au vorbit în astfel de termeni despre Amida şi Tărâmul său Pur. Aşadar, în ceea ce mă priveşte, voi susţine mereu că cei care îl prezintă pe Amida ca pe un simbol, metaforă sau personaj fictiv ori ceva asemănător ca sens cu aceşti termeni, nu au experienţa credinţei şi a salvării.
Inima încrezătoare (shinjin) este cauza naşterii în Tărâmul Pur şi a atingerii Buddheităţii, însă cum ar putea credinţa în ceva fictiv să poată fi numită adevărată credinţă? Acest lucru este foarte uşor de înţeles chiar şi de către un copil. Ceva fictiv rămâne fictiv indiferent cum l-ai prezenta, în timp ce realitatea rămâne realitate. Numai credinţa în ceva real şi viu poate fi adevărată şi produce rezultate – naşterea în Tărâmul Pur.
Dacă cineva afirmă că tu, cititorul acestor rânduri, eşti un personaj fictiv, un simbol sau metaforă, presupun că nu crede cu adevărat în existenţa ta. Lucrurile sunt extrem de simple pentru cine are minte să priceapă.
Se spune că pomii se cunosc după fructele lor. Este imposibil ca cineva care insistă în scrierile şi cuvântările sale pe astfel de interpretări greşite să aibă o adevărată experienţă a credinţei şi să îi poată călăuzi pe ceilalţi către credinţă. Nu sunt eu judecătorul celorlalţi, însă cuvintele lor vorbesc de la sine. Pur şi simplu nu cunosc ori nu simt, nu înţeleg sau nu vor să accepte cine este Buddha Amida (cine spun sutrele şi maeştrii tradiţiei noastre că este), aşa că, în ce fel pot ei avea credinţă în El?
În Tannisho, maestrul Honen spune că unii
oameni nu au acelaşi shinjin ca el şi de aceea nu îl vor însoţi în Tărâmul Pur,
după moarte.
Shinjinul său şi al lui Shinran venea de la Buddha Amida, adevăratul Amida, nu fictivul, simbolicul sau metafora Amida, de aceea ei aveau acelaşi shinjin deşi cunoştinţele şi înţelepciunea personală erau diferite. Atât Shinran, cât şi Honen, plus ceilalţi maeştri ai liniei noastre de transmisie, au acceptat învăţătura despre Buddha Amida prezentată de Shakyamuni în Marea Sutră. Ascultând această învăţătură au primit shinjin (credința) şi au devenit Buddhaşi în Tărâmul Pur. Noi, discipolii lor din epoca modernă, suntem de asemenea diferiţi în cunoştinţe, experienţă şi înţelepciune, însă nu putem accepta decât aceeaşi învăţătură pe care ei au propovăduit-o, pentru a primi acelaşi shinjin ca şi ei.
Naşterea, viaţa
şi moartea nu sunt fictive, simbolice sau metaforice. De asemenea, eliberarea
noastră din naştere şi moarte nu are cum să fie fictivă, simbolică sau metaforică.
Un Buddha care nu este cu adevărat un Buddha viu şi activ în lumea suferinţei,
nu are cum să ne ajute şi să ne ghideze către Iluminarea supremă şi de
neîntrecut. Credinţa într-un personaj fictiv, simbolic sau metaforic nu ţine de
cald şi nu eliberează.
Dacă shinjin vine
de la Amida şi este cauza eliberării noastre, cei care nu cred în Amida ca
fiind viu şi activ, ce fel de shinjin pot avea?
Vă rog, folosiţi-vă mintea şi logica simplă, pentru a nu cădea în iluzie şi înţelegeri greşite.
Adevăratul buddhism Jodo Shinshu nu este un sistem metafizic întortocheat, plin de simboluri şi metafore cu sugestii ascunse, ci un set de învăţături clare şi precise, menit să elibereze fiinţele din suferinţele nașterilor și morților repetate printr-o credinţă simplă într-un Buddha viu şi activ numit Amida.
Pe cei care nu
pot accepta această cale, îi rog să o părăsească ori să o uite, dar în nici un
caz să nu încerce s-o modifice în funcţie de opiniile şi ideile personale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu