joi, 16 septembrie 2010

Amida ca Buddha etern sau Buddha în conformitate cu Marea Sutră



Întrebare:
“…cum este posibil ca Amida să fie Buddha etern din moment ce este descris în Marea Sutră ca Dharmakara ce a practicat timp de mulţi eoni şi şi-a început existenţa la un moment dat, într-o altă lume? Este Dharmakara o manifestare a lui Amida ca Buddha etern, precum Shakyamuni este manifestarea lui Amida în această lume? Sunt puţin confuz…”

Răspuns:
Dharmakara ce a devenit Buddha Amida este descrierea în termeni de cauză şi efect a lucrării salvatoare a lui Amida ca Buddha etern. Este modul în care Buddha etern şi suprem sau “corpul” ultim al naturii Dharma, de nedescris şi dincolo de orice formă, devine “corpul” Dharma al metodelor pline de Compasiune ce are formă şi Nume. 

În sensul lui ultim (Dharmakaya), Buddha Amida este eterna şi neschimbabila natură de Buddha, în termeni Sambhogakaya este rezultatul legămintelor şi practicilor lui Dharmakara Bodhisattva, adică Amida Buddha descris în Marea Sutră iar în termeni Nirmanakaya, Shinran afirmă că l-a manifestat pe Shakyamuni, cel care a propovăduit metoda sa de salvare. 

            Pentru a ne naşte în Tărâmul Pur şi a atinge acolo suprema Iluminare, trebuie să ne încredem în Amida aşa cum a fost el descris în Marea Sutră, adică Buddha cu formă şi Nume, cel care îşi duce la împlinire Legămintele făcute pe vremea când era Bodhisattva Dharmakara şi care acum acţionează din Tărâmul său Pur (sfera sa de influenţă).

Acesta este răspunsul meu, însă aş vrea să merg puţin mai departe.
Nu ne putem încrede în Amida sub aspectul său ultim de Buddha etern care este dincolo de orice formă. Shakyamuni ne-a încurajat în Marea Sutră să ne refugiem şi să avem credinţă în Amida ca Buddha ce a făcut Legământul Principal şi care astfel are formă şi Nume.
Nu putem avea credinţă în Dharmakaya. În Dharmakaya putem sălăşlui din momentul în care vom deveni noi înşine Buddhaşi, deoarece în acea stare dualitatea subuiect-obiect, credincios-obiect al credinţei, este depăşită.

Asta este ceea ce persoanele care neagă realitatea lui Amida în forma sa transcendentă (Sambhogakaya) şi a Tărâmului Pur, nu înţeleg.
Numai în Buddha Amida cu formă şi Nume, adică în Amida aşa cum este el prezentat în Marea Sutră, putem avea credinţă adevărată. Shinran Shonin a vorbit de asemenea, despre Amida, în termeni ultimi, în câteva locuri din scrierile sale, însă şi-a încurajat mereu adepţii să se încreadă în Amida cel prezentat în Marea Sutră şi a cărui descriere el însuşi a acceptat-o pe deplin. 

Aşadar, a numi ficţiune istoria lui Buddha Amida din Marea Sutră ori existenţa Tărâmului Pur ca fiind simbolică sau mitologică presupune o absenţă a credinţei (shinjin) şi neagă în acelaşi timp şansa altora de a o primi[1].




[1] Există din păcate, în unele cercuri academice Jodo Shinshu, tedinţa de a prezenta pe Buddha Amida drept simbol, ficţiune, figură mitologică iar nu un Buddha viu. Voi dezbate pe larg acest subiect în viitoarea mea carte despre Buddha Amida. Deocamdata, citiţi articolele „Cei care neagă existenţa lui Amida nu au shinjin” şi „Tărâmul Pur nu este aici şi acum”.

2 comentarii:

Rafael spunea...

interesant blog. app ai un virus care nu imi da voie sa deschid toate paginile. o zi nice.

Josho Adrian Cirlea spunea...

Multam. O sa intreb pe cineva despre asta. Eu unul pot sa deschid toate paginile. Nu am mai auzit pana acum pe nimeni sa intampine o astfel de problema.

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate