miercuri, 27 octombrie 2010

Egali cu Buddha Maitreya

 O învăţătură unică tradiţiei noastre spune că aceia care au credinţă (shinjin) sunt egali cu Iluminarea perfectă, egali cu toţi Buddha şi egali cu Maitreya[1] Buddha (Miroku in jap).

Maitreya, care sălăşluieşte acum în cerul zeilor Tuşita, va fi, în conformitate cu spusele lui Shakyamuni, un mare Buddha ce va apărea în această lume după multe miliarde de ani (5.670.000.000) de la această eră[2].

Shinran Shonin explică în Scrisorile sale[3]:

“Din moment ce adepţii care au primit shinjin se află cu siguranţă în stadiul celor cu adevărat stabiliţi, ei sunt de asemenea şi în stadiul de egalitate cu Iluminarea perfectă. În Marea Sutră a Vieţii Infinite, cei care au fost primiţi şi niciodată abandonaţi se spune că se află în stadiul celor cu adevărat stabiliţi iar în Sutra lui Tathagata al Luminii Infinite se spune despre ei că se află în egalitate cu Iluminarea perfectă. Deşi numele sunt diferite, “cei cu adevărat stabiliţi” şi “egali cu Iluminarea perfectă” au acelaşi înţeles şi indică acelaşi stadiu. Egali cu Iluminarea supremă este acelaşi stadiu cu cel în care se află Maitreya, care a dobândit rangul de successor la Buddheitate.  Din moment ce adepţii care au shinjin sunt destinaţi să atingă Iluminarea supremă, se spune despre ei că sunt la fel cu Maitreya.”

Cei care se încred în Buddha Amida în această viaţă se află în stadiul celor cu adevărat stabiliţi ori asiguraţi de Nirvana sau altfel spus, în stadiul de non-retrogresiune. Aceasta înseamnă că din moment ce credinţa a apărut în inimile lor, devin asiguraţi de atingerea naşterii în Tărâmul Pur care va avea loc în momentul morţii. Această naştere în Tărâmul Pur va fi imediat urmată de atingerea Buddheităţii sau a Iluminării perfecte.
Aşadar, stadiul celor cu adevărat stabiliţi sau asiguraţi de Nirvana este egal cu Iluminarea perfectă. Cauza Iluminării perfecte este definitiv stabilită când credinţa în Amida apare în inima adeptului. Credinţa este cauza Iluminării, aşadar amandouă sunt egale în sensul că a doua este efectul celei dintâi, precum fumul nu poate apărea fără foc. Focul va produce neapărat fum, chiar dacă cele două sunt diferite. La fel, adeptul care se încrede în Amida este egal cu Iluminarea perfectă deoarece este sigur că va deveni un Buddha şi are seminţele Buddheităţii plantate în inima lui, chiar dacă deocamdată, în timpul vieţii de acum, rămâne o fiinţă ignorantă şi plină de patimi oarbe.

Shinran i-a spus lui Joshin-bo în scrisoarea a- 7-a din Mattosho:

“Trebuie să înţelegi că momentul în care adeptul ajunge să creadă în Legământul Principal al lui Tathagata, nu este altul decât momentul în care devine stabilit în stadiul de non-retrogresiune, deoarece el beneficiază de avantajul de a fi primit şi niciodată abandonat. Fie că vorbim de stabilirea adevăratului shinjin sau de stabilirea shinjinului precum diamantul, ambele provin din faptul de a fi primit şi niciodată abandonat. Astfel este trezită mintea şi inima care va atinge Iluminarea supremă. Acesta este numit stadiul de non-retrogresiune, stadiul celor cu adevărat stabiliţi şi stadiul de egalitate cu Iluminarea supremă. “

El a mai spus, de asemenea:

“Sutra Ghirlandei de flori susţine că cel care a atins adevăratul shinjin este deja sigur că va deveni un Buddha şi de aceea el este egal cu toţi Tathagata. Deşi Maitreya nu a atins încă Buddheitatea, este sigur că o va atinge, aşadar el este deja cunoscut sub numele de Buddha Maitreya. În acelaşi mod, cel care a atins adevăratul shinjin este egal cu toţi Tathagata.”

Stadiul celor cu adevărat stabiliţi ori asiguraţi de Nirvana este acelaşi în care sălăşluieşte acum Maitreya în cerul zeilor Tuşita unde aşteaptă momentul potrivit pentru a se naşte în această lume şi a atinge Buddheitatea, exact cum Shakyamuni a făcut în trecut.

Shinran spune în scrisoarea a 18-a din Mattosho:

“Din momentul în care realizează inima precum diamantul (shinjin), se spune despre ei că se află în stadiul celor cu adevărat stabiliţi şi că au atins acelaşi stadiu cu cel al lui Bodhisatva Maitreya.
Din moment ce adeptul care are adevăratul shinjin se află în acelaşi stadiu ca Maitreya, înseamnă că este agal cu toţi Buddha.”

(…)

“Mai departe, din moment ce Maitreya a devenit deja cineva care este sigur că va atinge Buddheitatea, este numit Buddha Maitreya. Datorită acestui lucru,  noi ştim că despre aceia care au primit shinjinul Puterii Celuilalt, se poate spune că sunt egali cu toţi Buddha. Să nu aveţi nici o îndoială în ceea ce priveşte acest lucru.”

Shinran explică în continuare:

“Buddhaşii din cele zece direcţii se bucură la stabilirea acestei inimi şi o laudă ca fiind egală cu minţile şi inimile tuturor Buddhaşilor. Astfel, cel care are adevăratul shinjin se spune că este egal cu toţi Buddha. El este de asemenea, privit ca fiind la fel cu Maitreya, destinat să devină viitorul Buddha.”

“Toţi Buddhaşii simt mare bucurie atunci când el se bucură în realizarea shinjinului cel adevărat şi declară cu toţii într-un singur glas: ‘Este egalul nostru’. Iată cuvintele de bucurie ale lui Shakyamuni ce se găsesc în Marea Sutră: ‘Acela care vede şi dă slavă şi are mare bucurie – este adevăratul meu însoţitor’; în acest fel, el ne învaţă că cel care are shinjin este egal cu toţi Buddha.”

După cum vedeţi, Shinran îşi bazează argumentele pe cuvintele lui Shakyamuni din Marea Sutră dar şi din alte discursuri:

“’Cel care are shinjin şi se bucură întru shinjin este egal cu toţi Tathagata’. Acest citat este din Sutra Ghirlandei de flori şi înseamnă că cel care se bucură întru shinjin este egal cu toţi Tathagata. Asta reiese, de asemenea, şi din declaraţia lui Shakyamuni despre cei care au shinjin şi se bucură întru el: ‘Cel care înţelege şi venerează şi atinge marea bucurie – acela este adevăratul meu însoţitor’”.

“Buddhaşii din cele zece direcţii se bucură la stabilirea acestei inimi şi o laudă ca fiind egală cu minţile şi inimile tuturor Buddhaşilor. Astfel, cel care are adevăratul shinjin se spune că este egal cu toţi Buddhaşii. El este de asemenea, privit ca fiind la fel cu Maitreya, aflat acum în rangul de succesor la Buddheitate.”

Există de asemenea, al Şaptesprezecelea Legământ al lui Amida, înţeles de Shinran ca însemnând faptul că cei ce rostesc nembutsul credinţei sunt lăudaţi de toţi Buddhaşii:

“Al Şaptesprezecelea Legământ al lui Amida declară că nu va intra în Iluminarea perfectă dacă cei care rostesc Numele nu vor fi lăudaţi de nenumăraţii Buddha de-a lungul tuturor lumilor din cele zece direcţii. Pasajul referitor la împlinirea Legământului spune: ‘Astfel de oameni sunt lăudaţi de toţi Buddha şi au mare bucurie’”.

            Singura diferenţă dintre Maitreya şi adepţii care au credinţă în Amida şi sunt acum în acelaşi stadiu cu Iluminarea perfectă este că el a intrat în acest stadiu prin puterea personală iar cei care au shinjin devin astfel prin Puterea lui Amida.

Shinran a spus în a 15-a scrisoare din Mattosho:

“A crede că prin puterea personală cineva este egal cu toţi Tathagata este o mare greşeală. Să ştii că tu te bucuri datorită shinjinului Puterii Celuilalt; cum poate puterea personală să aibă vre-un rol aici? Te rog să te gândeşti foarte bine la acest lucru.”

            Există încă o altă diferenţă între noi şi Maitreya. Dacă el va trebui să aştepte enorm de mulţi ani până se va naşte în această lume şi va deveni un Buddha, noi cei care ne încredem în Amida vom atinge Buddheitatea după moarte.
Până la moarte şi naşterea în Tărâmul Pur, rămânem fiinţe obişnuite şi pline de patimi oarbe, dar purtănd în noi cauza definitivă a Buddheităţii. Nu suntem egali cu toţi Tathagata sau cu Maitreya pentru că merităm acest lucru sau pentru că avem virtuţi şi merite deosebite, ci pentru că Amida ne-a făcut să devenim astfel. Iată înţelesul avantajului de “a fi primit şi niciodată abandonat”. Datorită faptului că Amida ne primeşte şi ne iubeşte necondiţionat, devenim capabili să primim credinţa, să intrăm în acest stadiu şi să fim siguri că vom deveni Buddhaşi în Tărâmul Pur.

Este la fel cu a zbura prin puterea personală (Maitreya) sau a folosi avionul (noi înşine). În ambele cazuri se ajunge la destinaţie (stadiul de non-retrogresiune/asiguraţi de Nirvana sau de succesiune la Buddheitate, etc.), însă metodele sunt diferite, în primul caz utilizându-se puterea personală iar în al doilea, Puterea lui Amida.


[1] Miroku în japoneză.
[2] De la apariţia lui Buddha Shakyamuni.
[3] Scrisoarea a treia din Mattosho, publicată de International Association of Buddhist Culture în 2004, în seria traducerilor din buddhismul Jodo Shinshu. 

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate