Uneori sunt atât de obosit în timpul sau după tura de 24 ore
în care nu am voie să dorm, încât cu greu mai fac diferenţa între vis şi
realitate … În astfel de momente mă simt asemenea lui Zhuangzi care după ce a
visat că era fluture, nu mai ştia dacă el a visat despre fluture sau fluturele
a visat că era Zhuangzi :)
“Lumea ca un vis” este o temă importantă în gândirea
buddhistă iar eu o experimentez adeseori în astfel de momente de oboseală
cruntă, când intru în somn şi ies din el atât de repede încât, pe moment, cu
greu fac diferenţa între cele două stări. Acum sunt treaz iar în următoarea
secundă, fără să ştiu, adorm şi încep să interacţionez cu diferite personaje
din vis. Apoi mă trezesc şi mă regăsesc în camera de lucru. Această schimbare
rapidă mă face să realizez că atât lucrurile experimentate în vis cât şi cele
din starea de aşa zisă trezie sunt apariţii ale minţii, ambele fiind parte ale
unui vis mai mare care le cuprinde pe toate – visul samsarei. În timpul
visului, devin visătorul şi interacţionez cu diferite obiecte de acolo iar după
ce mă trezesc intru în alt vis unde interacţionez de asemenea, cu alte obiecte
care apar minţii mele neiluminate şi sufăr, mă enervez, mă bucur de ele exact
ca în visul anterior unde le consideram la fel de reale. Aşadar, dacă reflectez
cu atenţie la asta, lumea din aşa zisa stare trează există într-un mod similar
cu cea a lumii din vis.
Roata samsarei sau cosmarul comun al nasterilor si mortilor repetate strânsă în ghiare de către demonul impermanenţei. În mijloc se află un cocoş, un şarpe şi un porc ce se muşcă unul pe altul de coadă, simbol pentru cele trei otrăvuri care înlănţuie fiinţele: iluzia, furia şi lăcomia. După inelul care înconjoară centrul mandalei, sunt reprezentate cele şase stări de existenţă |
Îmi aduc aminte
cum, atunci când eram mic, aveam propriul mod de a ieşi dintr-un coşmar –
clipeam repede din ochi şi gata, mă trezeam. La fel stau lucrurile şi cu
nembutsul credinţei. Rostim Namo Amida Bu
în acelaşi vis samsaric şi cu o minte adormită, însă acest Namo Amida Bu este metoda prin care Amida ne călăuzeşte în afara
visului. Numele lui Amida funcţionează deoarece, chiar dacă ne
este prezentat în vis, el însuşi nu aparţine visului ci adevăratei realităţi.
De aceea, atunci când îl rostim cu credinţă intrăm în influenţa lui Amida şi pe
calea ce duce la trezie. În coşmarul naşterilor şi morţilor repetate rostim
nembutsul credinţei şi după o vreme, în funcţie de cât de lungă sau scurtă este
viaţa noastră, murim în vis şi ne trezim ca Buddhaşi în Tărâmul Pur al luiAmida - adevărata realitate, manifestare a Buddheităţii supreme. Acolo începe
adevărata viaţă şi ca Treziţi vom salva celelalte fiinţe din propriile lor
coşmaruri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu