„Dacă Legământul Principal al lui Amida este
adevărat, învăţătura lui Shakyamuni[1] nu poate să fie falsă.
Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată, comentariile lui Shan-tao[2] nu au cum să fie
false. Dacă comentariile lui Shan-tao sunt adevărate, cum pot să fie minciuni
cuvintele lui Honen? Dacă cuvintele lui Honen sunt adevărate atunci cu
siguranţă că ceea ce eu spun nu pot fi vorbe goale”.[3]
Legământul
Principal este adevărat. Acesta este fundamentul credinţei noastre şi a învăţăturii despre Buddha Amida propovăduită de Buddha Shakyamuni şi de maeştrii succesori.
Totul începe aici – Legământul Principal este adevărat. Dacă acceptăm că
Legământul Principal este adevărat şi ne încredem în el fără nici o îndoială,
atunci suntem salvaţi; dacă nu, viaţa aceasta în formă umană este irosită.:
“Dacă şi în această viaţă te laşi prins în plasa îndoielilor,
atunci te vei afunda din nou, timp de miriade de kalpa, în torentul naşterilor
şi morţilor repetate,.”[4]
În Legământul
Principal găsim tot ceea ce avem nevoie şi ceea ce Shakyamuni şi Amida vor să
facem. Putem spune că tot buddhismul se reduce pentru noi la Legământul
Principal. Bineînţeles, Buddha Shakyamuni a propovăduit multe lucruri în timpul
vieţii Sale, dar cu toate acestea, nimic nu este mai important pentru noi decât
acele momente extraordinare când a rostit povestea lui Buddha Amida şi a
Legământului Său Principal. După cum spunea Shinran:
“Dintre toate învăţăturile pe care Marele Înţelept
le-a propovăduit în timpul vieţii, nici una nu este mai presus de acest ocean
al virtuţilor [Legământul Principal]”.
Shinran Shonin, fondatorul scolii buddhiste Jodo Shinshu |
Pentru Shinran,
ca şi pentru noi: “Legământul universal
şi de neconceput este cu adevărat marea corabie ce ne ajută să traversăm oceanul
cel dificil de traversat”. El reprezintă “adevărata învăţătură uşor de urmat pentru oamenii ignoranţi şi
neînsemnaţi; calea directă şi uşor de parcurs pentru cei limitaţi şi înguşti la
minte”.
În Legământul Său Principal Buddha Amida a
făcut următoarea promisiune:
„Dacă
după ce voi atinge Buddheitatea, fiinţele sensibile din cele zece direcţii care
se încred în mine cu o minte sinceră şi aspiră să se nască în Tărâmul
meu, rostind Numele (Namo Amida Bu) meu chiar şi numai de zece ori,
nu se vor naşte acolo, fie ca eu să nu ating cea mai înaltă Iluminare.”
Aşadar, cei care
au credinţă în El, rostesc Numele Lui şi doresc să se nască în Tărâmul Său Pur,
se vor naşte acolo. Da, totul este chiar atât de simplu! În mod clar, aşa cum
spunea Shinran, chiar şi cei “limitaţi şi înguşti la minte” pot înţelege acest
Legământ. Nici un fel de practică specială ori capacităţi spirituale deosebite,
nu cutare sau cutare tehnică de meditaţie, nici un fel de retragere în
mănăstire …. Nimic altceva decât credinţa simplă în Buddha Amida, rostirea
Numelui Său (credinţa şi rostirea Numelui sunt acelaşi lucru) şi dorinţa de a
renaşte în Tărâmul Său Pur după moarte.
Honen Shonin |
A accepta faptul
că Legământul Principal este adevărat, înseamnă automat că acceptăm a fi reale
şi adevărate toate elementele sale componente. Care sunt aceste elemente?
Acestea sunt Buddha Amida şi Tărâmul Său Pur. Doar în legătură cu acest Buddha
şi Tărâmul Său poate exista o credinţă, o rostire a Numelui şi o dorinţă de a
ne naşte. Credinţă în cine? Credinţă în Amida. A rosti Numele cui? A rosti
Numele lui Amida. A dori să ne naştem unde? A dori să ne naştem în Tărâmul lui Amida.
Dacă avem
credinţă în cineva, înseamnă că suntem siguri că acea persoană este de
încredere şi că îşi va ţine promisiunile. Acum voi spune ceva ce pare de la
sine înţeles şi prea evident pentru a fi menţionat, dar a crede în promisiunea
cuiva înseamnă şi că îi acceptăm existenţa. Adică suntem siguri că acea persoană
este reală, că există cu adevărat. Promisiunile pot fi făcute şi respectate de
persoane vii şi reale, în cazul nostru de Amida care este un Buddha viu şi
real, iar nu de obiecte neînsufleţite sau de personaje fictive. Dacă aţi citit
despre Harry Potter, despre Moş Crăciun sau despre Hamlet, nu aveţi cum să
credeţi că aceste personaje sunt reale. Ştim că fac parte dintr-o ficţiune şi indifferent
ce ar spune în respectivele lor piese de teatru sau romane, nu ne vom gândi
niciodată că ne promit ceva nouă, personal.
De ce fac
această comparaţie caraghioasă? Pentru că unii falşi învăţători din comunitatea
noastră internaţională încearcă în mod constant să-i convingă pe alţii că
Buddha Amida nu este altceva decât un personaj fictiv asemenea lui Hamlet[5],
iar nu o Persoană reală şi Iluminată. Ei încearcă de asemenea, să prezinte
celălalt element al Legământului Principal – anume Tărâmul Pur – ca fiind
non-existent ori ceva ce poate fi atins aici şi acum, în această existenţă iar
nu un loc al Iluminării unde trebuie să ne dorim să ne naştem după moarte, aşa
cum ne îndeamnă de fapt, Legământul Principal să facem.
Maestrul Shan-tao |
Astfel, doar
dacă acceptăm existenţa lui Buddha Amida şi a Tărâmului Său putem avea credinţă
autentică în El, rosti Numele Lui şi dori să ne naştem acolo. Deoarece Buddha
Amida şi Tărâmul Său Pur sunt adevărate şi reale, Legământul Său Principal - în
care ne îndeamnă să ne încredem în El, să-i rostim Numele şi să mergem acolo –
este el însuşi adevărat şi real. Nu discutăm aici despre o promisiune goală făcută
de o persoană neiluminată sau de un personaj fictiv dintr-o carte de fantezie,
ci de promisiunea unui Buddha real – Amida,
Cel Atot Iluminat. Deoarece există şi pentru că este un Buddha, înseamnă
că putem avea încredere în El şi că merită să ne lăsăm duşi în Tărâmul Său Pur.
Apoi, unde auzim de Buddha Amida, de Tărâmul Său şi de Legământul pe
care l-a făcut? În învăţătura lui Shakyamuni – Buddha istoric ce a apărut în
lumea noastră în urmă cu peste 2500 ani. Acesta este un alt motiv în plus pentru
care merită să ne încredinţăm destinul nostru karmic lui Buddha Amida –
deoarece Shakyamuni însuşi este martorul Lui şi cel care ne-a spus povestea
lucrării Lui salvatoare:
„Dacă Legământul Principal
al lui Amida este adevărat, învăţătura lui Shakyamuni nu poate să fie falsă.”
Maestrul Seikaku ne-a indicat un mod foarte simplu despre cum putem accepta
în credinţă Legământul Principal – pentru că Shakyamuni însuşi ne-a vorbit despre el şi despre Cel care l-a făcut:
“Să presupunem că un om în care aveţi deplină
încredere vă povesteşte despre un loc pe care îl cunoaşte foarte bine, spunând
că acolo se află muntele cutare şi râul cutare. Voi credeţi din toată inima
ceea ce vă relatează şi după ce îi acceptaţi mărturia, întâlniţi alţi oameni
care afirmă că tot ceea ce aţi auzit este fals. Cu alte cuvinte, nu există nici
un râu şi nici un munte. Cu toate acestea, pentru că ceea ce aţi auzit a fost
spus de cineva despre care nu credeţi că v-ar putea minţi, chiar dacă o sută de
mii de oameni ar afirma contrariul, voi veţi rămâne neclintiţi şi vă veţi
încrede profund în ceea ce aţi auzit la început. Aceasta este credinţa.
La fel trebuie să stea lucrurile cu învăţătura lui
Shakyamuni despre Amida şi Legământul Său Principal pe care de asemenea,
trebuie să le acceptăm în credinţă”.[6]
De asemenea, maeştrii tradiţiei noastre care
l-au urmat pe Buddha Shakyamuni, inclusiv Shan-tao, Honen, Shinran[7],
au acceptat şi ne-au transmis adevărul Legământului Principal:
„Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată,
comentariile lui Shan-tao nu au cum să fie false. Dacă comentariile lui
Shan-tao sunt adevărate cum pot să fie minciuni cuvintele lui Honen? Dacă
cuvintele lui Honen sunt adevărate, atunci cu siguranţă că ceea ce eu spun nu
pot fi vorbe goale”.
Chiar dacă uneori folosesc
metode diferite de prezentare, toţi aceşti Maeştri au propovăduit un singur
lucru: Buddha Amida şi Tărâmul Său există iar noi trebuie să avem credinţă şi
să ne dorim să mergem acolo.
[1] Shakyamuni este
Buddha istoric, fondatorul buddhismului şi cel care a propovăduit metoda
credinţei în Buddha Amida.
[2] Shan-tao (613-681) este al cincilea dintre cei şapte patriarhi ai
buddhismului Jodo Shinshu, unul dintre cei mai importanţi învăţători ai şcolii
Tărâmului Pur din China.
[5] Nobuo Haneda, un
astfel de fals învăţător are chiar următoarea frază celebră: „Amida este un
personaj fictiv, asemenea lui Hamlet”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu