Buddha Amida cu o adunare de Bodhisattva, întâmpinându-l pe credincios în Tărâmul său Pur |
Răspuns: Cel care are credință (shinjin) în Legământul
Principal nu așteaptă momentul morții pentru a avea o stare bună a minții în
care să spună Nembutsu și să fie întâmpinat de Buddha Amida, ci primește
credința în timpul vieții, intrând astfel imediat în stadiul celor asigurați de nașterea în Tărâmul Pur în momentul morții, când este în mod natural întâmpinat
de Buddha Amida și atinge Buddheitatea. Nembutsul rostit de o astfel de
persoană de-a lungul vieții este așadar, expresia credinței și a recunoștinței iar
nu Nembutsul puterii personale.
Shinran Shonin |
spună Shinran
este să nu credem că momentul morții este mai important decât viața de fiecare
zi și să nu-i atașăm vreo semnificație falsă, temându-ne că dacă nu avem o
stare bună a minții sau concentrare în acele ultime momente, atunci nu vom
merge în Tărâmul Pur. Indiferent dacă suntem sau nu
într-o stare bună sau concentrată a minții când murim, indiferent că spunem Nembutsu
sau murim fără să mai apucăm să-l rostim din cauza vreunor circumstanțe
neprevăzute, vom fi întâmpinați de Buddha Amida în Tărâmul său Pur dacă ne-am
încrezut în El și am rostit Numele lui cu credință în timpul vieții:
“În ceea
ce mă priveşte, nu adaug nici o semnificaţie condiţiilor bune sau rele ale
cuiva în clipele sale ultime. Cei în care shinjin (credința) este fixat
definitiv nu au nici o îndoială, aflându-se aşadar printre cei cu adevărat stabiliţi.
Din acest motiv, sfârşitul lor – chiar şi al celor ignoranţi – este unul
fericit."[1]
Honen Shonin |
Așadar, nașterea noastră în Tărâmul Pur nu
depinde de rostirea Nembutsului mai des ori mai rar, nici dacă îl spunem în
chiar momentul morții, ci de credința pe care o avem în Puterea salvatoare a
lui Buddha Amida, aceasta fiind cea care
face Nembutsu să funcționeze și nașterea noastră în Tărâmul Pur posibilă.
Așa cum a spus Honen:
”Nembutsul rostit în timp ce ne bazăm pe Puterea Celuilalt [i.e. Amida Buddha] face posibilă nașterea în Tărâmul Pur, însă Nembutsu rostit pe baza puterii personale nu va duce niciodată acolo".[2]
Cel
care are credință spune Nembutsu fără să atașeze o semnificație specială legată
de timp, loc sau alte circumstanțe. Honen Shonin a
spus:
”Nembutsul
de fiecare zi și Nembutsul din momentul
morții nu sunt deloc diferiți. Când suntem vizitați de moarte, Nembutsul de
fiecare zi devinde Nembutsul din momentul morții; dacă viața ne este însă
prelungită, Nembutsul din momentul morții devine Nembutsul vieții de fiecare zi".[3]
[1] Shinran Shonin, Lamp for the Latter Ages, letter 6, The Collected Works
of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto,
1997, p.531
[2] Honen Shonin, Essential Discourse on Birth in the Pure
Land through Nembutsu, The Promise
of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko
edition of the works of Honen Shonin - Collected
Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku),
translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011,
p.119
[3] Honen Shonin, Essential Discourse on Birth in the Pure
Land through Nembutsu, The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to
Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen
Shonin - Collected Teachings of
Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji
Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.125
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu