”Indiferent dacă este vorba de buddhismul Mahayana sau Hinayana, nu putem îndura antrenamentul în aceste învățături sacre ale celor patru vehicule deoarece nu sunt învățături adecvate timpului nostru.
capacități limitate. Așadar, e de la sine înțeles că în ultima epocă a Dharmei în care ne aflăm acum, dar și în epocile corectă și decăzută ale Dharmei, nicio ființă nu este și nu a fost vreodată exclusă de la nașterea în Tărâmul Pur.”[1]
Așa cum am explicat înainte, practicile bazate pe puterea personală care au fost propovăduite în epoca corectă a Dharmei (când Buddha istoric era prezent în trup uman) nu mai corespund cu capacitățile spirituale ale ființelor din ultima epocă a Dharmei în care ne aflăm acum. Când învățăturile și practicile nu corespund cu capacitățile ființelor înseamnă că ele sunt ca și inexistente. Cei care par că au mari realizări spirituale ori au atins Iluminarea sunt de fapt, Bodhisattvași care vin în această lume în diverse școli pentru a-i menține pe Calea buddhistă, prin exemplul personal, pe cei care nu se pot încrede încă în Legământul Principal al lui Amida. Deoarece sunt deja Iluminați sau pe unul din cele zece stadii (bhumi) de Bodhisattva în aspirație, ei nu o iau de fapt de la zero sau de la capacitățile extrem de limitate ale ființelor din epoca noastră. Toate așa-zisele lor realizări nu sunt altceva decât puneri în scenă pentru a-i ajuta pe buddhiștii care se bazează mai mult sau mai puțin pe puterea lor personală până când va veni o epocă mai bună (epocile viitorilor mari Buddha) iar ființele vor putea să avanseze din nou mai ușor pe orice Cale buddhistă sau până când devin deschiși față de Amida. Totuși, până atunci, singura metodă Dharma care este potrivită pentru orice epocă și orice capacitate spirituală este cea oferită de Legământul Principal al lui Buddha Amida. A spune Numele lui cu credință a fost eficient în epoca corectă a Dharmei, în epoca decăzută a Dharmei și în ultima epocă a Dharmei în care ne aflăm acum. Chiar și după această ultimă epocă a Dharmei[2], când nu va mai fi disponibilă nicio altă învățătură buddhistă, Nembutsul credinței va mai putea încă să mai elibereze ființele. De aceea, cu toate că orice cale buddhistă este minunată și perfectă în ea însăși, doar vehiculul Legământului Principal este universal și suprem în sensul că numai el poate duce toate ființele la eliberare, indiferent de capacitățile lor spirituale.
[1] The Promise of Amida Buddha - Honen's Path to Bliss; English translation of the Genko edition of the works of Honen Shonin - Collected Teachings of Kurodani Shonin: The Japanese Anthology (Wago Toroku), translated by Joji Atone and Yoko Hayashi, Wisdom Publications, Boston, 2011, p.95-97
[2] Ultima epocă a Dharmei va dura în jur de zece mii de ani, după unele scripturi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu