luni, 3 februarie 2025

Testamentul de o singură pagină al lui Honen Shonin


”Metoda salvării absolute pe care am propovăduit-o toată viața mea nu este niciun fel de meditație în genul celei practicate de diverși erudiți din China și Japonia și nici vreo repetare a Numelui lui Buddha de către cei care au studiat și au înțeles sensul profund al acestuia.  Calea aceasta nu este altceva decât simpla repetare a lui ‚Namo Amida Butsu’ cu credință neclintită în mila și compasiunea lui Amida prin care oricine se poate naște în Tărâmul Beatitudinii Perfecte.
 
Această simplă repetare cu credință neclintită include toate detaliile practice, cum ar fi tripla pregătire a minții și cele patru reguli ale practicii. Dacă eu personal aș urma vreo doctrină mai profundă decât aceasta, aș rata mila celor Doi Onorabili, Shakyamuni și Amida și aș rămâne în afara Legământului lui Buddha Amida.
 
Cei care au aceeași credință ca mine, deși înțeleg foarte bine toate învățăturile pe care Shakyamuni le-a predat de-a lungul vieții sale, să se comporte ca niște oameni simpli și analfabeți sau ca niște călugărițe sau călugări ignoranți cu o credință simplă.
Astfel, fără aere pedante[1], să repete cu devoțiune doar Numele lui Amida și să nu practice nimic altceva."[2]

Comentariu:
Mai întâi Honen Shonin ne spune ce nu este Calea Nembutsu, adică nu o formă de meditație, nu vreo cale ezoterică ori dependentă de erudiție. Apoi explică ce este Nembutsu – o simplă rostire/repetare cu credință a Numelui. Cel care spune Nembutsul credinței în Amida este sigur de nașterea în Tărâmul Pur după moarte. Această rostire a Numelui cu credință include TOT ceea ce este necesar nașterii acolo, precum și TOATE practicile buddhiste. Dacă spui Numele lui Amida atunci nu are niciun rost să îți bați capul cu tripla pregătire a minții și cele patru reguli ale practicii” deoarece ele sunt oricum incluse automat și împlinite în Nembutsul credinței. De aceea nici nu stau să le explic.
 
Cei care duc oamenii în confuzie afirmând că această simplă rostire a Numelui cu credință nu este suficientă, nu sunt în armonie cu Legământul Principal și cu învățătura lui Shakyamuni despre Amida. Nu e vorba aici că Amida și Shakyamuni refuză să-i binecuvânteze ori să-i salveze, ci că ei înșiși se pun într-o situație în care aceste binecuvântări și salvarea oferită de Amida nu-i poate atinge. Este ca și cum cineva și-ar închide ferestrele casei și ar opri razele soarelui să ajungă la el.
Salvarea oferită de Amida are loc în cadrul legii cauzei și efectului. Dacă vrem să ne naștem în Tărâmul său Pur trebuie să urmăm cerințele menționate în Legământul Principal. A urma cerințele Legământului Principal (credința în Amida, rostirea Numelui cu credință și dorința de a ne naște în Tărâmul său Pur) înseamnă a intra în conexiune karmică cu Amida (a putea fi salvat de către El/ a fi asigurat de salvarea lui). Cei care nu fac asta se așează singuri în afara Legământului Principal și nu pot primi (pentru că nu se deschid către) binecuvântările și mila lui Shakyamuni și Amida.
 
Cei care înțeleg și urmează această Cale, indiferent cât de deștepți sunt ori câte cunoștințe ar avea, să rămână smeriți deoarece Nembutsul pe care-l rostesc funcționează numai datorită Puterii pe care Amida a manifestat-o în Numele său. Din moment ce nimic din personalitatea noastră neiluminată nu este implicată în actul salvării nu avem niciun motiv să ne considerăm speciali. Chiar și cei mai inteligenți sau erudiți dintre noi trebuie să se comporte asemenea oamenilor obișnuiți deoarece chiar suntem cu toții oameni obișnuiți în ceea ce privește chestiunea de cea mai mare importanță a nașterilor și morților repetate. Ce poate ști cu adevărat o minte neiluminată despre orice în comparație cu mintea unui Buddha? Suntem cu toții ignoranți până când atingem Iluminarea iar cunoștințele noastre limitate nu ne pot salva din oceanul samsarei. Din acest motiv nu ar trebui să ne complicăm inutil ori să ne dăm mari, ci să avem o credință simplă în Amida și să-i rostim exclusiv Numele.
 
De ce doar Numele lui și să abandonăm orice altă practică? Deoarece în Legământul său Principal, Amida NU a menționat nimic altceva decât Nembutsul credinței și pentru că El știe mai bine decât noi ce avem nevoie pentru a ajunge în Tărâmul Pur pe care tot El l-a creat pentru binele nostru.
 
Shinran Shonin, cel mai important dintre discipolii lui Honen și cel care i-a dus misiunea mai departe, a spus de asemenea, în acord cu testamentul Maestrului său:
 
”Dacă vă închipuiţi că veţi găsi la mine vreo ştiinţă specială a unei căi pentru această naştere [în Tărâmul Pur]alta decât Nembutsu sau a vreunor scripturi care să o susţină, vă înşelaţi amarnic. În ceea ce mă priveşte, eu doar accept şi cred ceea ce venerabilul meu învăţător mi-a spus, ‘Doar spune Nembutsu şi vei fi salvat de Amida’; nimic altceva nu mai este necesar.”[3]
 
Pentru Shinran logica salvării este simplă:
 
”Dacă Legământul Principal al lui Amida este adevărat, învăţătura lui Shakyamuni[4] nu poate fi falsă. Dacă învăţătura lui Buddha este adevărată, comentariile lui Shan-tao[5] nu au cum să fie false. Dacă comentariile lui Shan-tao sunt adevărate cum pot să fie minciuni cuvintele lui Honen? Dacă cuvintele lui Honen sunt adevărate atunci cu siguranţă că ceea ce eu spun nu pot fi vorbe goale.”
  
Amida este un Buddha viu și real iar un Buddha nu-și încalcă niciodată Legământul. Shakyamuni – Buddha istoric al epocii noastre, știa despre Amida și Legământul său Principal și a propovăduit despre El în Marea Sutră, îndemnându-ne să acceptăm acea învățătură în credință. Apoi, mulți Maeștri din India, China și Japonia, inclusiv Shantao și Honen, ne-au încurajat la rândul lor să avem credință în Amida și să-i rostim Numele. Asta ar trebui să ne fie suficient nouă, discipolilor din timpurile moderne, să facem la fel.
 
 
 
 
 
 
 
 
[1] Fără aere pedante, adică fără pretenții de erudiție și competență deosebită. Nașterea în Tărâmul Pur depinde de Puterea lui Buddha Amida iar nu de cultivarea personală.
[2] Coates and Ishizuka, "Honen the Buddhist Saint", pp. 728-29, English translation presented in "The Buddhist Tradition in India, China and Japan" by Wm. Theodore de Bary, NY 1969, p. 331
[3] Tannisho, The Collected Works of Shinran, Shin Buddhism Translation Series, Jodo Shinshu Hongwanji-ha, Kyoto, 1997, p.662
[4] Shakyamuni este Buddha istoric, fondatorul buddhismului şi cel care l-a propovăduit pe Amida.
[5] Shan-tao (613-681) este al cincilea dintre cei şapte patriarhi ai buddhismului Jodo Shinshu, unul dintre cei mai importanţi învăţători ai şcolii Tărâmului Pur din China.
 

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate