duminică, 16 decembrie 2018

Bucurați-vă de gustul Nembutsului

Am întâlnit practicanți cărora le era cumva teamă să recite Nembutsu de mai multe ori sau să folosească un nenju (mala/rozariu buddhist) de 108 bile ca ajutor în recitare, crezând că asta ar putea deveni un efort jiriki (practică bazată pe puterea personală). Iată o scurtă serie de întrebări și răspunsuri pentru a le îndepărta îngrijorările:

Întrebare: Se spune în Jodo Shinshu că numărul recitărilor nu este important, astfel că nu trebuie să spunem Nembutsu de multe ori pentru a ne naște în Tărâmul Pur.
Răspuns: Da, este adevărat.

Întrebare: Atunci de ce tu reciți Nembutsu de multe ori?

Răspuns: Pentru că îmi place. Nembutsu este atât de bun la gust încât vreau să mă bucur de el cât mai des. Tocmai pentru că numărul nu este important, putem recita Nembutsu de câte ori vrem. Nu începe să numeri, doar recită-l și bucură-te de el. Nembutsu are un gust bun. De îndată ce ai început să guști puțin devii dependent. Dacă îți plac prăjiturile, vei dori să mănânci cât mai multe iar dacă ceilalți te întreabă de ce, vei spune că gustul lor e atât de bun încât îți este greu să te abții. La fel, dau vina pe Nembutsu și pe Amida pentru recitările mele numeroase.

Întrebare: Ai spus să nu numărăm dar tu folosești un nenju mare când reciți. De ce?

Răspuns: Nu folosesc un nenju mare ca să țin socoteala recitărilor de fiecare zi, ci pentru că mă ajută să mă concentrez mai bine pe Nembutsu. Nu e nimic rău în a încerca să fi concentrat, mai ales dacă îți place ceea ce faci, așa că încerc să mă concentrez mai bine pe Nembutsu dar în același timp nu sunt obsedat de concentrare deoarece știu că Nembutsu nu funcționează  datorită a ceva ce adaug din personalitatea mea iluzorie, ci Puterii lui Amida investită în Nume.

Un alt motiv pentru care îmi place să folosesc un nenju este că știu când să mă opresc. Am, de asemenea, de făcut și altceva în timpul unei zile deoarece nu trăiesc la mănăstire. Să zicem că trebuie să mă întâlnesc cu o fată în două ore iar nevoia de a spune Nembutsu apare în mintea mea, așa că mă așez și recit un nenju (108 ori) iar când termin de recitat, mă ridic și plec, în loc să recit și să stau cu ochii pe ceas ca să văd cât mai am la dispoziție. Dacă recit fără un nenju și pierd noțiunea timpului, s-ar putea ca fata să nu mă mai aștepte.

Întrebare: Așadar, nu îți impui ca scop să reciți un anumit număr de Nembutsu în fiecare zi, de exemplu, un nenju, două nenjuri sau mai mult?

Răspuns: Nu. Sunt flexibil și relaxat deoarece Buddha Amida nu îmi numără Nembutsurile. La începutul recitării probabil spun: ”ok, hai să recit un nenju”, dar dacă apare ceva neașteptat mă opresc din recitare și nu este nicio problemă. De asemenea, sunt zile în care nu pot spune Nembutsu mai mult timp din cauza diverselor probleme sau dificultăți care pot apărea sau recit în gând în timp ce merg la serviciu. Ambele situații sunt ok.

Cel mai important lucru în rostirea Numelui este să fi relaxat și să te bucuri de el. Ești copilul lui Amida iar oricărui părinte îi place să ofere cadouri frumoase copilului său. Nembutsul credinței este într-adevăr, cadoul lui Amida pentru tine, așa că, bucură-te de el, joacă-te cu el. Nu deveni un tip serios care gândește prea mult: ”asta nu e bine, azi am recitat Nembutsu de prea multe ori, așa că trebuie să reduc numărul deoarece se spune că Nembutsu este Tariki (Puterea Celuilalt) iar nu jiriki (puterea personală)”. Unui om ca ăsta i-aș zice: ”hei, renunță la raționalizările acestea! Strici tot farmecul Nembutsului!”

De asemenea, abandonăm orice idee de merit în recitarea noastră, pentru că ce fel de merit putem avea din ceva ce ne este oferit gratuit de părintele nostru spiritual? Este clar că meritul îi aparține lui, în timp ce noi doar ne bucurăm de Numele său.
De fapt, a nu ne permite să ne bucurăm de Nembutsu cât de mult vrem este jiriki, deoarece te opui gustului irezistibil al Legământului Principal exprimat prin el. Înseamnă a fi tensionat și imobilizat de propriile tale calcule personale (hakarai) și a nu-ți permite să fi primit de Amida și să te bucuri de cadoul lui pentru tine.


Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate