joi, 28 decembrie 2023

Să nu facem publicitate sărbătorilor nebuddhiste sau zeilor și spiritelor pe care acestea le reprezintă

În urmă cu ceva timp am postat următorul mesaj, sfătuindu-i pe unii buddhiști să înceteze să mai facă reclamă sărbătorilor nebuddhiste și figurilor ”divine” asociate cu acestea:
 
A fi respectuos față de vecinii și prietenii noștri nebuddhiști NU înseamnă că trebuie să ne rugăm la, ori să facem publicitate zeilor falși nebuddhiști. Ca discipoli ai Tărâmului Pur trebuie să-l promovăm doar pe Buddha Amida și să încurajăm oamenii să se încreadă numai în Buddha Amida. Făcând publicitate spiritelor și zeilor nebuddhiști creați karma rea a oferirii de învățături false ființelor sensibile. Îmi displace profund modul în care diverși falși buddhiști postează imagini (și chiar laude) ale spiritelor și zeilor nebuddhiști cu ocazia diverselor sărbători, inclusiv de Crăciun, Paști sau chiar sărbători pre-creștine[1]. Țineți minte acest lucru – respect NU înseamnă promovare! Respect înseamnă a lucra împreună cu vecinii tăi, a-i ajuta la nevoie, etc. A promova imaginile zeilor și spiritelor la care se închină ei este însă o greșeală, iar nu un semn de respect. Reveniți-vă și încetați să mai fiți proști atunci când încercați să fiți drăguți. 

Apoi, un american frustrat care este obsedat de Amidaji și e mereu supărat pe stilul nostru foarte strict  de predare a spus că a-i numi falși pe astfel de buddhiști ne face vinovați de păcatul de moarte al cauzării de dizarmonie în sangha. Însă în capitolul despre shinjin din Kyogyoshinsho, păcatul de moarte al cauzării de dizarmonie în sangha este explicat în felul următor: ”cauzând dizarmonie în sangha prin aderarea la viziuni greșite”.
Cum poate cineva întreg la minte să nu înțeleagă faptul că a te ruga la sau a face publicitate zeilor falși nebuddhiști înseamnă de fapt, a face publicitate falselor învățături religioase propovăduite de acei zei sau în numele lor. Cum ar putea acesta să fie comportamentul unui buddhist autentic?
 
Citiți cu atenție ce am spus mai sus:
făcând publicitate spiritelor și zeilor nebuddhiști creați karma rea a oferirii de învățături false ființelor sensibile[2]. Într-adevăr, dacă sunteți buddhiști și faceți asta promovați ”viziuni greșite” (viziuni neconforme cu Dharma lui Buddha) atât membrilor din sangha (comunitatea) voastră cât și nebuddhiștilor care vă cunosc. Exemplul prost se răspândește ca focul mai ales în mediile europene și americane (nonasiatice), pline de multe învățături false și amestecuri dubioase de elemente din diferite religii.
În cariera mea de douăzeci de ani de preoție am văzut mulți europeni și americani făcând afirmații de genul: ”uite, buddhiștii cred și ei în Dumnezeu și îl recunosc pe Iisus” din cauză că au întâlnit diverși călugări și învățători drăguți și zâmbăreți care susțineau astfel de aberații cum că poți fi și creștin și buddhist în același timp (asemenea celebrului Thich Nhat Hanh) sau care nu au fost suficient de clari și stricți în a explica diferențele dintre buddhism și religiile monoteiste. Asta și urările de Paști sau Crăciun cu promovarea lui Iisus, plus petrecerile de Crăciun în temple sau centre buddhiste contribuie și mai mult la întreținerea unei atmosfere de confuzie și amestec a religiilor.  
 
Comentatorului frustrat de mai sus care afirma că el de fapt celebrează ”spiritul Crăciunului” pe care toți, zice el, ar trebui să-l celebreze deoarece shinjin este tot ceea ce contează, i-am răspuns că NU avem nevoie de niciun ”spirit al Crăciunului” din moment ce avem deja spiritul Compasiunii în sărbătorile buddhiste care ajută ființele să facă legături cu Buddha Amida și le duce, mai devreme sau mai târziu, la shinjin (credință).
 
Shinran Shonin ne-a încurajat să ”primim noi înșine shinjin (credința în Buddha Amida) și să-i încurajăm pe ceilalți să primească shinjin”. Însă Crăciunul sau Paștele, care sunt sărbători ale unui zeu fals, nu duc niciodată la shinjin. Numai întoarcerea minților și inimilor către Dharma poate duce la shinjin. Buddhiștii și în mod special buddhiștii Jodo Shinshu ar trebui să țină exclusiv sărbătorile buddhiste pentru că numai acestea ne pot ajuta în promovarea Dharmei lui Buddha, creând un mediu specific buddhist pentru membrii noștri în care aceștia să crească în credința buddhistă și să fie îmbibați cu Dharma și simbolurile specifice Dharmei, lăsându-i în același timp pe nebuddhiști să vadă că există o alternativă pe care o pot studia și la care pot adera.  

Repet, buddhiștii care fac publicitate sărbătorilor creștine precum Crăciunul sau Paștele, trimițându-și unii altora urări legate de ele și care chiar îl celebrează în templele și centrele lor, așa cum i-am văzut pe mulți, fac publicitate unor spirite și zei falși, contribuind în acest fel la confuzia atât de des întâlnită în zilele noastre că toate religiile sunt la fel. Un devotat al lui Buddha Amida NU FACE NICIODATĂ publicitate unor spirite și zei venerați în religiile monoteiste deoarece știe că orice conexiune cu aceștia nu are cum să ducă la Eliberare.
 
Tot azi am răspuns următoarei întrebări:
 
Putem noi, ca buddhiști, să participăm la întâlniri de familie și mese organizate de prietenii și rudele noastre nebuddhiste dacă ne invită de exemplu, cu ocazia Crăciunului?
 
Răspuns: DA, bineînțeles că da! Sfatul meu nu are intenția să distrugă familii sau prietenii, ci doar de a-i face pe buddhiști în general și pe buddhiștii Jodo Shinshu în particular, conștienți de consecințele promovării unor spirite și zei nebuddhiști, precum și a învățăturilor asociate cu aceștia. Puteți participa la mese și sărbători ale rudelor și prietenilor voștri fără să faceți publicitate acestor sărbători și zeilor care sunt celebrați acolo, fără să-i venerați și fără să vă închinați lor. Puteți de asemenea, invita prieteni și rude la propriile voastre sărbători și evenimente buddhiste fără să-i forțați să-l venereze pe Amida, ci doar să mâncați și să vă distrați cu ei.
 
Uneori sărbătorile diferitelor religii coincid. Îmi aduc aminte de exemplu că în urmă cu mulți ani Hanamatsuri (sărbătoarea nașterii lui Buddha Shakyamuni), care cade întotdeauna pe 8 aprilie, a coincis cu Paștele creștin ortodox și catolic. Eu și câțiva prieteni catolici și ortodocși, plus câțiva atei, am comandat pizza și am petrecut împreună până dimineața într-un bar rock. Pentru ei era Paștele iar pentru mine Hanamatsuri. Am băut, mâncat și ne-am distrat fără să fiu nevoit să spun specificul ”Cristos a-nviat” ori să răspund prin ”Adevărat a-nviat”, deoarece știau că sunt buddhist și au respectat asta. La rândul meu, nici eu nu le-am cerut să spună Namo Amida Bu :)
 
De asemenea, avem și noi sărbătoarea Ohigan de iarnă, așa că vă puteți alătura prietenilor și rudelor nebuddhiste știind că în timp ce ei sărbătoresc Crăciunul, voi sărbătoriți Ohigan. Lucrez acum la un calendar buddhist și fiți siguri că în scurt timp veți avea câte un ”sfânt” sau eveniment buddhist de celebrat în fiecare zi.
 
Așadar, din câte vedeți, există o metodă mai bună de a fi prietenoși fără să facem lucruri care sunt împotriva învățăturii buddhiste și dedicației pe care trebuie s-o avem față de ea. Repet ceea ce am spus la începutul acestui articol - respect NU înseamnă promovare! Respect înseamnă a lucra împreună cu vecinii tăi, a-i ajuta la nevoie, etc. A promova imaginile zeilor și spiritelor la care se închină ei este însă o greșeală, iar nu un semn de respect. Reveniți-vă și încetați să mai fiți proști atunci când încercați să fiți drăguți.
 
Namo Amida Bu
 
 
[1] Sunt chiar împotriva celor care se închină sau promovează închinarea la zeități și spirite venerate în religiile pre-creștine. Una e să respecți aceste zeități și spirite, ba chiar să le inviți să se refugieze în Buddha Amida și alta să promovezi închinarea la ele.
[2] Prin ființe sensibile în buddhism se înțelege toate ființele, umane sau neumane. Orice ființă care simte plăcere, frică, durere, etc, este o ființă sensibilă.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate