Am discutat despre acest subiect la ultima întâlnire de la Tariki Dojo Craiova (18 Decembrie):
Întrebare:
“Crezi că toate fiinţele care se nasc în Tărâmul Pur se întorc în această lume pentru a-i ajuta pe ceilalţi? Sau doar unii mari învăţători precum Honen sau Shinran?
Dacă toate se întorc, vor şti ele acest lucru (că s-au întors din Tărâmul Pur)? Se pare că Honen, spre exemplu, a realizat asta sau a spus-o discipolilor lui când era pe patul de moarte.
De asemenea, care este diferenţa dintre a te întoarce în această lume din Tărâmul Pur şi a te întoarce pentru o viaţă obişnuită, fără a atinge mai întâi, naşterea acolo.”
Răspuns:
Nu toate fiinţele care se nasc în Tărâmul Pur se vor întoarce imediat în această lume pentru a-i ajuta pe ceilalţi. Cei care au credinţă îndoielnică vor sta o perioadă în zona de graniţă a Tărâmului Pur. Ei sunt cei născuţi acolo prin Legămintele 19 şi 20.
Însă cei care intră în Tărâmul Pur prin poarta Legământului Principal (al -18-lea Legământ) vor deveni imediat Buddhaşi şi vor fi capabili să se întoarcă imediat în această lume, în diferite forme, pentru a-i ajuta pe ceilalţi. Numai cei ce sunt Buddha se pot întoarce în această lume Saha[1] ori de câte ori doresc şi în orice formă doresc pentru a ajuta toate fiinţele.
Motivul pentru care vrem să ne naştem în Tărâmul Pur este pentru a deveni un Buddha. Aspiraţia de a deveni un Buddha pentru noi înşine şi ceilalţi este cel mai important lucru în Mahayana iar noi, adepţii Jodo Shinshu, avem de asemenea, această apiraţie. Însă, aşa cum a spus Maestrul Shan-tao, aspirăm să devenim Buddhaşi prin Puterea lui Amida, nu prin puterea noastră personală. Aşadar, dacă ne încredem pe deplin în Buddha Amida, devenim Buddhaşi în Tărâmul său Pur, însă dacă credinţa noastră nu este completă, atunci suntem forţaţi de propriile noastre îndoieli să rămânem în zona de graniţă. Am explicat naşterea în zona de graniţă a Tărâmului Pur şi diferenţa dintre a te baza pe al -18-lea Legământ (Legământul Principal) şi al-19-lea şi al- 20-lea în aceste două articole:
Între naşterea în Tărâmul Pur a unui om obişnuit şi a unui mare maestru nu există nici o diferenţă dacă au shinjin (credinţa în Legământul Principal al lui Amida). Ambii devin Buddhaşi capabili să se întoarcă în această lume a suferinţei pentru a-i ajuta pe ceilalţi. Aceasta se datorează Puterii lui Amida care îi face să se nască acolo, iar nu virtuţilor şi meritelor personale.
Dacă s-ar fi născut în Tărâmul Pur prin propriile virtuţi, atunci ar fi existat diferenţe între ei, însă pentru că s-au născut prin credinţa oferită de Amida, naşterea lor şi Buddheitatea lor sunt aceleaşi. Honen a spus (Tannisho) că toţi cei ce au acelaşi shinjin (credinţă) ca el – shinjinul oferit de Amida (shinjinul Legământului Principal) – vor merge în acelaşi Tărâm Pur ca şi el.
Apoi, bineînţeles că toţi cei ce se întorc din Tărâmul Pur ca Buddhaşi vor şti acest lucru, deoarece toţi Buddhaşii cunosc vieţile trecute ale lor şi ale tuturor fiinţelor. Nu există nimic pe care un Buddha să nu îl ştie despre el şi ceilalţi, nici o limitare a viziuni şi puterii sale, deoarece este liber de toate obstacolele şi legăturile ce limitează fiinţele neiluminate. Nu asta este ceea ce noi, buddhiştii, ne dorim să ajungem?
Toţi Buddha vin în această lume a naşterii şi a morţii din dorinţa liberă de a-i ajuta pe ceilalţi, în timp ce fiinţele neiluminate, care nu atins mai întâi naşterea în Tărâmul Pur, vin datorită karmei lor. Ultimii nu sunt liberi, ei nu aleg unde să meargă şi unde să se nască şi oriunde se vor afla vor suferi şi îi vor face şi pe ceilalţi să sufere chiar şi atunci când au intenţia să îi facă fericiţi.
Aşadar, trebuie să devii în primul rând un Buddha în Tărâmul Pur printr-o credinţă simplă în Amida, dacă vrei să îi salvezi pe ceilalţi. Te rog, citeşte următorul articol pe această temă:
"Salvarea celor cu care avem legături karmice şi a tuturor fiinţelor"La sfârşitul acestei scrisori mai vreau să adaug un lucru. În opinia mea, Shinran şi Honen erau deja Buddhaşi când au venit în această lume şi au propovăduit învăţătura Tărâmului Pur. Aceasta înseamnă că ei atinseseră Iluminarea supremă în Tărâmul Pur în trecutul îndepărtat iar viaţa lor pe acest pământ cunoscută de noi în istorie a fost de fapt, o întoarcere din Tărâmul Pur. Shinran niciodată nu l-a considerat pe maestrul său, Honen, o fiinţă obişnuită – vedem asta în imnurile (wasan) sale. Eu însă merg mult mai departe şi sunt sigur că Shinran era nu numai unul care s-a întors, ci manifestarea lui Buddha Amida şi Avalokitesvara. Am explicat acest lucru în articolul meu "Shinran, a manifestation of Amida Buddha and Avalokitesvara".
Următorul aspect trebuie foarte bine înţeles: Buddhaşii nu trăiesc niciodată pentru ei înşişi iar Tărâmul Pur nu este un loc al desfătării în plăceri egoiste. El nu este o destinaţie, nici sfârşitul călătoriei, ci începutul activităţii noastre de a-i salva pe ceilalţi. Mergem acolo numai pentru a ne întoarce.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu