Honen Shonin (1133-1212) |
În „Dialog pe o sută cinzeci şi patru de subiecte”, Honen Shonin a spus:
„Deşi Buddha Amida este unul singur, învăţăturile lui au diferite interpretări. Şcoala Shingon afirmă că Amida locuieşte în inima noastră; ei nu admit existenţa sa în afara propriei inimi. Însă şcoala Tărâmului Pur ne învaţă că Bodhisattva Dharmakara a atins Buddheitatea şi a devenit Buddha Amida, care acum sălăşluieşte în Tărâmul Pur din vest[1]. Aceste două puncte de vedere arată că există mari diferenţe între cele două şcoli.”
„Deşi Buddha Amida este unul singur, învăţăturile lui au diferite interpretări. Şcoala Shingon afirmă că Amida locuieşte în inima noastră; ei nu admit existenţa sa în afara propriei inimi. Însă şcoala Tărâmului Pur ne învaţă că Bodhisattva Dharmakara a atins Buddheitatea şi a devenit Buddha Amida, care acum sălăşluieşte în Tărâmul Pur din vest[1]. Aceste două puncte de vedere arată că există mari diferenţe între cele două şcoli.”
Cuvintele maestrului Honen sunt foarte clare pentru cei care îşi doresc să înţeleagă cu adevărat cine este Amida şi să se căiască pentru răspândirea de viziuni greşite. Am ales acest citat în mod special pentru a arăta faptul că orice prezentare a lui Amida ca fiind un mit, metaforă, simbol al naturii Iluminate sau al propriei minţi şi inimi, etc., nu este în concordanţă cu învăţătura Tărâmului Pur a lui Honen şi a urmaşului său spiritual, Shinran Shonin. Viziunea corectă despre Buddha Amida pe care ar trebui să o aibă un adept al şcolii noastre şi pe care să o prezinte celorlalţi este cea prezentată de Shakyamuni în Marea Sutră: Amida este un Buddha viu şi real care sălăşluieşte în Tărâmul Pur din vest (o manifestare a legămintelor sale de a salva toate fiinţele). Datorită faptului că Amida nu este ceva aflat în inima sau mintea noastră, Tărâmul său Pur de asemenea, nu este nici el în interiorul nostru, nu „aici şi acum” şi nu „propria noastră minte pură”, după cum le place unora să zică.
Datorită faptului că Amida este un Buddha viu în afara noastră, Tărâmul său Pur este şi el un loc real din afara noastră, a fiinţelor neiluminate, care nu pot crea niciodată în interiorul lor o minte şi o inimă pură. În mintea şi inima noastră nu se află altceva decât iluzie şi patimi oarbe, de aceea nu putem afirma că Buddha Amida sau Tărâmul Pur pot fi căutate acolo.
Există mari diferenţe în interpretarea lui Amida între şcoala noastră şi alte şcoli buddhiste care se bazează pe puterea personală. Însă dacă ne considerăm discipolii lui Honen şi ai lui Shinran trebuie să le respingem pe ultimele şi să ne refugiem în Buddha Amida cel viu și real pentru a ne naşte în Tărâmul său Pur. Numai după naşterea acolo şi după ce devenim Buddhaşi, vom înţelege cu adevărat natura ultimă a tuturor lucrurilor şi a Tărâmului Pur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu