Întrebare: „În unele scrieri ale lui Shinran Shonin
se spune că shinjin este însăşi natura de Buddha. Cum explici asta?”
Răspuns: În primul rând, chiar dacă spunem în
limbaj obişnuit că avem shinjin (credinţă în Buddha Amida), în realitate acesta nu este proprietatea/creaţia noastră ci ceea ce Amida trezeşte în noi.
În al doilea
rând, Amida este un Buddha, ceea ce înseamnă că s-a trezit către natura sa de
Buddha. Natura de Buddha a lui Amida este la fel cu natura noastră de Buddha,
pentru că toate fiinţele au aceeaşi natură înnăscută de Buddha sau acelaşi
potenţial de a deveni Buddhași. Însă, spre deosebire de Shakyamuni (Buddha istoric) sau Buddha Amida, noi ne aflăm acum la nivelul de fiinţe ignorante și
personalităţi iluzorii, fiind produsul a numeroase ataşamente şi diferite
tipuri de karmă. Această personalitate iluzorie supusă karmei este cea care se
naşte în mod repetat în diferite sfere de existenţă.
Credința (shinjin)
nu poate fi însă produsul personalităţilor noastre iluzorii care se schimbă în
funcţie de karmă de la o viaţă la alta sau de la un moment la altul, deoarece
ar însemna că aceasta ar fi şi ea ceva supus schimbării iar nu „shinjinul
precum diamantul” de care vorbeşte Shinran. Aşadar, shinjin (credința) este
manifestarea lui Buddha Amida, provine din Iluminarea sa şi pentru că
Iluminarea înseamnă atingerea naturii de Buddha, putem spune că, în sens ultim,
shinjin este manifestat în mintea
noastră de Buddha Amida din această ultimă Realitate a naturii de Buddha.
Întrebare: Putem avea acces direct la natura noastră
de Buddha fără ajutorul lui Amida?
Răspuns: Nu. În alte şcoli buddhiste se spune
într-adevăr că adepţii pot accede direct la natura înnăscută de Buddha prin
diferite metode şi tehnici de meditaţie, însă în Jodo Shinshu credem că asta nu
mai este posibil din cauza nivelului spiritual foarte jos al fiinţelor din
această epocă întunecată (ultima epocă Dharma).
Dacă ne încredem în Buddha Amida suntem asigurați de nașterea în Tărâmul Pur unde patimile noastre
oarbe şi iluziile se topesc automat asemenea ghieții care întâlnește focul iar
natura noastră înnăscută de Buddha este revelată instantaneu. Din acest motiv spune Shinran că shinjin
(credința) este natura de Buddha – anume shinjin este Calea către natura de
Buddha.
Vă rog, țineți
minte aceste două înțelesuri:
1)
Shinjin este
înrădăcinat în Realitatea ultimă a naturii de Buddha, fiind manifestat de
Buddha Amida în noi din Realitatea ultimă a naturii de Buddha
2)
Shinjin este Calea către descoperirea naturii noastre de Buddha
Am oferit mai
multe explicații detaliate într-un capitol special din cartea mea Simple Teachings on Emptiness and Buddha
nature (Învățături simple despre vacuitate și natura de Buddha)[1], așa că vă rog să o citiți cu atenție. Așa
cum am explicat acolo, atât credința (shinjin) cât și Nembutsu sunt manifestate
în mintea și pe buzele noastre de Buddha Amida ca Dharmakaya al metodelor pline
de compasiune (Amida ca Sambhogakaya) din Dharmakaya naturii de Buddha. De
aceea ele NU sunt fenomene samsarice și NU sunt vide (nu sunt vacuitate), ci ADEVĂRATE
ȘI REALE. Credința și Nembutsu sunt adevărate și reale deoarece sunt
înrădăcinate în Realitatea ultimă și pot fi folosite de Buddha Amida să ne ducă
în tărâmul lui iluminat, el însuși adevărat și real, unde vom descoperi automat
natura noastră înnăscută de Buddha, cea adevărată și reală.
Doar vehicule
adevărate (Legământul Principal, Credința, Nembutsu) și prieteni reali (Buddha Amida)
ne pot duce către destinații reale (Tărâmul Pur unde atingem natura de Buddha).
Articol util:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu