marți, 6 decembrie 2016

Întrebare despre tărâmurile samsarice și Tărâmul Pur


Întrebare:
Dacă Tărâmul Pur există într-adevăr ca loc real, asta înseamnă că iadurile și alte tărâmuri samsarice există de asemenea, ad litteram, ca rezultat al karmei colective, așa cum ai spus în prima parte a cărții Adevărata Învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul Pur. Aș vrea să știu așadar, cum comentezi următoarele: dacă Tărâmul Pur nu este simbolic, ci există într-un anume loc, înseamnă că iadurile există de asemenea, într-un loc specific, în afara minții noastre?  

Răspuns:
Da, iadurile există de asemenea, în locuri specifice, în afara minții noastre, doar că ele există din cauza minții celor care au o karma infernală. Tărâmul în care ne aflăm noi acum există de asemenea, în afara minții noastre, pentru că, după cum se vede, avem aceste trupuri, munți, oceane, păduri etc, eu te văd pe tine iar tu mă vezi pe mine (nu există nimic mitologic, metaforic ori simbolic în asta), dar în același timp, toate acestea există datorită minții și karmei noastre. Mintea mea, mintea ta, plus celelalte minți ale ființelor umane și karma lor sunt cauza existenței acestui tărâm al oamenilor. Fluxul mental al fiecărei ființe are nevoie de un vehicol și de aceea, lumile și trupurile apar datorită karmei individuale și colective.

În tărâmurile infernale (iaduri) există de asemenea, munți, ghețari sau râuri de foc și diferite fluxuri mentale (ființe) care au propriile lor vehicule sau corpuri specifice ființelor născute în iaduri. Acele ființe se nasc într-un mediu și cu niște trupuri ce își au cauza în propria karmă profund negativă, tot la fel cum ființele umane se nasc într-un mediu și cu niște trupuri care își au cauza în karma ce rezonează cu planul uman de existență.

Natura pe care o vedem în jurul nostru este produsul/efectul karmei noastre de oameni, în timp ce natura și mediul pe care  le văd ființele născute în iaduri este de asemenea efectul karmei lor. Ambele sunt reale ca și conexiuni karmice și efecte karmice. Însă în timp ce în tărâmul nostru de oameni există alături de noi și alte ființe în formă de animale, ele însele cu o karmă proprie, în iaduri așa zișii gardieni sau monștri care îi pedepsesc pe cei născuți acolo, chiar dacă sunt reali, aceștia nu sunt, ființe (sau fluxuri mentale) cu o existență proprie. Acei gardieni sau torționari, precum și bestiile înfricoșătoare de acolo sunt manifestarea karmei celor născuți în iaduri. Așadar, chiar dacă sunt reali și se află cu adevărat în acele locuri, nu au existență de sine stătătoare. Aceștia sunt parte integrantă a mediului karmic de acolo, așa cum pădurile, munții și apele de aici există ca parte integrantă a mediului karmic uman. Suferința pe care o îndură ființele născute în iaduri nu este simbolică ori metaforică, ci reală, așa cum dacă îți tai un deget în acest moment, vei simți o durere autentică.

Este important să înțelegi că TOATE manifestările, de la iaduri la Tărâmul Pur al lui Buddha Amida apar datorită cauzelor și condițiilor. Dacă ai o karma atât de rea încât să meriți să te naști într-unul din iaduri, atunci te vei naște acolo; dacă ai karma nașterii în trup uman, atunci te vei naște ca om și așa mai departe... La fel cum ființele neiluminate sunt cauza karmică a tărâmurilor neiluminate cu diverse suferințe și obstacole, un Buddha este cauza karmică (manifestă) a unui Tărâm Iluminat. Dacă în primul caz manifestările din tărâmurile neiluminate duc la și mai multe atașamente și iluzii, în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida nu există decât manifestări și forme iluminate care conduc la Iluminare.

În Marea Sutră, Buddha Shakyamuni spune, de exemplu, că păsările din Tărâmul Pur nu sunt, asemenea celor din tărâmul uman, rezultatul unei karme neiluminate, ci manifestări create de Buddha Amida. Dacă în iaduri, diferitele păsări și bestii înfricoșătoare îi chinuie pe cei născuți acolo, deoarece sunt efectul karmei acestora, în Tărâmul Pur păsările cântă muzică Dharma iar sunetele scoase de ele amintesc adevăruri nirvanice - deoarece sunt manifestate de Iluminarea lui Amida. Ambele tipuri de animale (cele din iaduri și cele din Tărâmul Pur) sunt reale dar ele există datorită unor cauze diferite. Bestiile din iaduri își au cauza într-o karma neiluminată (a celor născuți acolo), în timp ce animalele din Tărâmul Pur își au cauza în Iluminarea lui Buddha Amida.

Faptul că formele Iluminate își au fundamentul în realitatea ultimă de dincolo de formă (Dharmakaya/natura de Buddha), nu înseamnă că nu există. Mulți fac această confuzie și au senzația că, deoarece realitatea ultimă este dincolo de formă, manifestarea în Formă nu are de fapt, o existență reală. Însă, așa cum puteți citi la capitolul unde am explicat teoria Maestrului T'an-luan a Celor Două Corpuri ale lui Buddha Amida[1], Dharmakaya naturii de Buddha se manifestă ca Dharmakaya metodelor pline de Compasiune. Ambele există și ambele ”sunt diferite, dar inseparabile; ele sunt una, dar nu acelaşi lucru”. Toate formele iluminate din Tărâmul Pur au în ele însele realitatea ultimă de dincolo de formă, așa cum ființele din iaduri au natura de Buddha în ele, doar că nu o realizează și de aceea, continuă să manifeste un mediu negativ și să sufere în el. Cel care atinge natura ultimă de Buddha va continua să manifeste forme, doar că nu va mai depinde și nu va mai fi legat de nicio formă.

Așa cum se spune în celebra frază Mahayana, ”vacuitatea (realitatea ultimă de dincolo de forme) este fenomene, fenomenele sunt vacuitate”. Asta înseamnă că din realitatea ultimă de dincolo de forme (vacuitate), diverse fenomene sau forme apar în funcție de diferite cauze (”vacuitatea este fenomene”) și că adevărata natură a fenomenelor este realitatea de dincolo de formă (”fenomenele sunt vacuitate”).

O erezie foarte gravă este așa numita, ”atașament față de vacuitate” sau ”vidul nihilist” în care este inclusă negarea existenței reale a Tărâmului Pur din cauza vacuității sau a realității ultime de dincolo de formă. De fapt, realitatea ultimă de dincolo de formă și fenomenele luminate sau neiluminate există în același timp. Din cauza karmei rele, tărâmurile neiluminate există iar datorită karmei iluminate, Tărâmul Pur există. Primele sunt create/manifestate de acțiunile și gândurile ființelor neiluminate, în timp ce Tărâmul Pur a fost creat/manifestat de cele48 legăminte și practicile lui Bodhisattva Dharmakara[2] ce a atins Iluminarea perfectă și a devenit Buddha Amida. Datorită Iluminării și accesului la Realitatea ultimă de dincolo de formă (condiția) și a Legămintelor și practicilor sale (cauza) , Tărâmul Pur a început să existe. La fel, datorită realității ultime ca și condiție și a karmei neiluminate drept cauză, fenomenele pe care le numim iaduri, tărâmuri ale oamenilor, zeilor etc, au ajuns să existe

Sper ca aceste explicații să ajute. Te rog, totuși, să nu uiți că aici discutăm despre lucruri pe care le vom înțelege mai bine abia după ce ne naștem în Tărâmul Pur și devenim noi înșine Buddhași.

Doar pentru cei ce sunt deja Buddha, tărâmurile iadurilor sunt ca și inexistente, deoarece aceștia sunt Treziți și nu mai au karma ce i-ar face să doarmă și să sufere în visul samsaric, dar pentru ființele neiluminate, iadurile și alte tărâmuri samsarice sunt reale și există ca forme manifestate de propria karmă neiluminată. Un Buddha nu poate manifesta tărâmuri rele sau neiluminate deoarece El este Trezit și Atot-Iluminat - din acest motiv El manifestă un Tărâm Pur în timp ce poate de asemenea, merge oriunde (ca Persoană liberă și iluminată) în toate lumile manifestate de karma colectivă a diferitelor ființe pentru a propovădui Dharma eliberatoare și a face orice crede El că poate fi de folos ființelor de acolo. Atât ființele neiluminate, cât și Buddhașii sunt înconjurați de forme și manifestă forme, primii din cauza ignoranței și patimilor oarbe iar ceilalți datorită Înțelepciunii și Compasiunii lor perfecte. 




[1] Adevărata Învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul Său Pur, p. 73, publicată pentru distribuție gratuită de CBBEF, Taiwan, 2016
[2] Vezi capitolul Învățăturalui Buddha Shakyamuni despre Buddha Amida, p. 54, din cartea, Adevărata Învățătură despre Buddha Amida șiTărâmul Său Pur, publicată pentru distribuție gratuită de CBBEF, Taiwan, 2016

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian