Să nu spuneți NICIODATĂ că Buddha Amida este la fel cu ”Dumnezeul” monoteiștilor sau cu orice zeu ori figură divină a unei religii nebuddhiste! Niciodată să nu folosiți astfel de cuvinte precum ”a crede în Buddha Amida sau în Dumnezeu”, ”a fi în armonie cu Buddha Amida sau cu Dumnezeu”, ”a comunica cu Buddha Amida sau cu Dumnezeu”, etc, ca și cum aceștia doi ar fi unul și același lucru! NU, nu sunt la fel! Religiile NU sunt la fel și nicio religie din afara Dharmei lui Buddha nu poate duce la Iluminarea perfectă. A avea credință în Buddha Amida și a avea credință în Dumnezeu NU duc la același rezultat. Credința în orice zeu, inclusiv în așa-zisul ”Dumnezeu” al religiilor monoteiste nu vă va duce NICIODATĂ la Iluminare.
Nu fiți buddhiști corecți politic în aceste chestiuni deoarece nu va aduce nimic bun colegilor voștri de practică sau începătorilor. Pentru că am vrut să înlătur confuzia pe care mulți o fac în zilele noastre pe această temă am scris capitolele: ”Buddha nu a recunoscut existența unui zeu suprem și creator al lumii” și ”Credința într-un zeu creator este o piedică în primirea shinjinului (credinței în Buddha Amida)” în cartea Adevărata învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul Său Pur” sau ”Preta (spirite flămânde) puternice care vor să domine alte ființe prin religie” din Cele Patru Contemplații Profunde care îndreaptă mintea către Amida Dharma. Vă rog să le citiți cu atenție. De asemenea, studiați capitolul ”Înțelesul celor Trei Refugii în buddhismul JodoShinshu” din cartea Credință și Nembutsu în buddhismul Jodo Shinshu. În această carte acordați atenție sporită părții a doua – ”Avertisment împotriva încălcării legămintelor de refugiu” unde prezint o mulțime de citate din textele sacre.
Învățătorii și preoții buddhiști ai școlii Tărâmului Pur
trebuie să fie foarte stricți și clari în ceea ce privește diferența dintre
Buddhași/Buddha Dharma și figurile ori învățăturile/religiile nebuddhiste. La
templul Amidaji suntem întotdeauna foarte stricți și preciși pe această temă.
De asemenea, nu vă lăsați prostiți de teoria că orice zeu al oricărei religii este de fapt un Buddha care a luat forma acelui zeu. Acesta este un rahat spiritual! Nicio manifestare a unui Buddha nu va propovădui învățături care sunt contrare Dharmei buddhiste, nici nu va susține o religie care propovăduiește existența unui zeu creator, sacrificii de sânge, care neagă legea karmei, renașterea, etc. Dacă orice zeu ar fi într-adevăr o manifestare a unui Buddha, atunci acel zeu ar preda numai învățături buddhiste. Nicio manifestare a lui Buddha nu va propovădui vreodată lucruri contrare Dharmei lui Buddha și, după cum știți, există multe elemente în alte religii care sunt împotriva învățăturii buddhiste!
Probabil că există momente când, pentru a le ajuta pe unele ființe nebuddhiste din motive care sunt dincolo de capacitatea noastră de înțelegere, unii Buddha ar putea lua momentan forma unui zeu nebuddhist sau al unui spirit venerat înt-o anumită religie (nu știu dacă ar face un Buddha așa ceva, dar să presupunem de dragul discuției că ar face-o). Orice Buddha și în mod special Buddha Amida, încearcă mereu, în diverse moduri, știute sau neștiute, să ajute și să influențeze toate ființele, indiferent de ce religie sau spirite rele urmează ele acum, încercând să le atragă către adevărata credință și adevărata învățătură. Însă asta NU înseamnă că un Buddha este asemenea cu zeul a cărui formă o copiază momentan (dacă ar copia-o vreodată) pentru a oferi un ajutor specific ori o anumită călăuzire și nici că religia centrată pe acel zeu sau spirit este o religie iluminată, adică la fel cu Buddha Dharma. De asemenea, NU înseamnă că acel Buddha încurajează ori aprobă învățăturile acelei religii! Există mulți zei sau spirite neiluminate în diverse universuri samsarice, unii mai buni sau mai răi decât ceilalți (textele buddhiste vorbesc despre ei) iar acești zei sau spirite chiar creează religii centrate pe ei care în mod sigur nu sunt la fel cu Dharma lui Buddha. Așadar, până la urmă, scopul oricărui Buddha, chiar dacă ar lua, să zicem, pe moment, forma unui zei sau spirit neiluminat, ar fi să-i facă pe oameni să abandoneze învățăturile greșite ale căilor nebuddhiste și să îmbrățișeze adevărata învățătură – adică Buddha Dharma.
De asemenea – iar asta e o altă viziune greșită pe care o aud adeseori – unii practicanți aflați în iluzie spun că Isus a fost un Bodhisattva sau un călugăr Buddhist! Dragi prieteni, nu vă lăsați duși în confuzie! Dacă Isus ar fi fost într-adevăr un călugăr buddhist atunci a fost unul foarte prost deoarece a ajuns să accepte viziunea greșită a unui zeu creator și etern. Cum ar putea cineva care propovăduiește o asemenea viziune greșită să fie un Bodhisattva? Este o idioțenie să afirmi așa ceva. Nu neg că Isus nu ar fi zis și propovăduit unele lucruri bune. Cu toate acestea, Compasiunea unui Bodhisattva iluminat nu include doar fapte bune ci și o învățătură adevărată iar așa cum am explicat în capitolul menționat anterior (”Buddha nu a recunoscut existența unui zeu suprem și creator al lumii”) a propovădui viziuni greșite nu este niciodată calitatea unui adevărat Buddha sau Bodhisattva. Dacă îl prezinți pe Isus ca fiind un Bodhisattva sau călugăr buddhist îi faci un deserviciu atât lui și creștinismului cât și buddhismului.
Îi îndemn pe elevii și prietenii mei întru Dharma să ia
în serios tot ce am spus aici, în această învățătură spontană și să abandoneze
discuțiile complicate și inutile despre ”zei care ar putea fi manifestări ale
unui Buddha”. Putem cădea într-o capcană foarte periculoasă dacă ne angajăm
într-o astfel de discuție.
Chiar dacă Maestrul Rennyo a spus într-una din scrisorile sale că zeitățile kami din Shintoism pot fi manifestări ale Buddhașilor și chiar ale lui Buddha Amida, a făcut asta într-un anumit context, fără să aibă în cap idea că ORICE kami sau zeu ar fi o manifestare! Probabil unii sunt ori poate doar pe moment un Buddha sau chiar Amida însuși a luat forma unora din acești kami însă atunci ei nu ar mai trebui asociați cu nicio credință specific shintoistă care nu are nimic în comun cu doctrínele buddhiste. În orice caz, probabil știți că în shintoism chiar și oamenii obișnuiți pot deveni kami după moarte. Da, este o credință shintoistă aceea că orice om neiluminat care a murit este de asemenea, un kami! Păi atunci spuneți-mi, cum e posibil ca un mort neiluminat să fie manifestarea unui Buddha? Bineînțeles, așa ceva e imposibil iar eu sunt sigur că nu a fost intenția Maestrului Rennyo să facă o astfel de conexiune.
Repet, astfel de discuții sunt capcane subtile și pot crea foarte ușor confuzie, așa că e mai bine să le evităm, mai ales acum când facem muncă de misionariat în țări nebuddhiste. Sper ca mesajul meu să nu fie greșit înțeles. Nu afirm că noi, buddhiștii, ar trebui să fim agresivi ori să ponegrim alte religii. Însă asta nu înseamnă să nu mai spunem adevărul, anume că doar Buddha Dharma (învățătura lui Buddha) este autentică și conduce la adevărata Iluminare ori că doar Buddha Amida și ceilalți Buddha sunt demni de refugiu, credință și devoțiune. Adevărul nu înseamnă ponegrire. Adevărul trebuie spus pentru ca ființele să vadă limpede Calea către eliberarea din nașterile și morțile repetate.
Iată câteva pasaje din sutre care ne arată cum să privim un Buddha și Eliberarea atinsă pe Calea buddhistă. Vă rog, acceptați cuvintele textelor sacre:
Sutra Lotusului
Sutra Lotusului, capitolul 7, parabola orașului magic
Pe cei care nu au fost încă salvați îi voi salva, cei care nuau fost încă eliberați vor fi eliberați; cei care nu au primit mângâiere vor fi mângâiați; cei care nu au atins încă Nirvana vor atinge Nirvana. Cunosc lumea de acum și lumea care va veni așa cum sunt ele cu adevărat. Eu sunt Atotștiutorul, Atotvăzătorul, Cunoscătorul Căii, Deschizătorul Căii, Predicatorul Căii. Veniți la mine, toți zeii, oamenii și semizeii ca să ascultați Învățătura mea."
Sutra Lotusului, cap 5 Parabola ierburilor
Majjhima Nikaya, 26
Majjhima Nikaya
Bodhisattva Maitreya adresându-i-se lui Shakyamuni (Buddha istoric) în Marea Sutră despre Buddha al Vieții Infinite
Nu există nimic altceva de cunoscut înafară de ceea ce Buddha
știe cu mintea lui omniscientă și de ceea ce Calea buddhistă ne poate oferi,
după cum se spune în Srimala Sutra:
Sutra răgetului de leu al reginei Srimala
‘O Bhagavan, forma ta corporală și Gloria ta sunt incomparabile.
Te venerăm, Domn al lumii noastre, tu cel care ești fără de egal.
De neconceput este forma și înțelepciunea lui Buddha.
O Domn al nostru, natura ta de Buddha (Tathagatagarbha) nu moare niciodată și din acest motiv ne refugiem în tine.
Pentru că ți-ai purificat mintea, trupul și vorbirea și te-ai curățat de toate impuritățile.
Ai ajuns deja la stadiul unde nu mai există nicio pierdere. De aceea te venerăm, Rege al Dharmei.
Tu ști tot ceeea ce este de cunoscut, o Domn al nostru, deoarece totul este cuprins în Trupul tău de Înțelepciune. De aceea te venerăm.
Te venerăm pe tine cel care ești neîngrădit de nimic.
Te venerăm pe tine cel de necomparat.
Te venerăm pe tine a cărui Dharma este nesfârșită.
Sutra răgetului de leu al reginei Srimala
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu