marți, 22 martie 2022

Niciodată să nu spui că Buddha Amida este la fel cu ”Dumnezeul” monoteiștilor sau cu orice altă figură divină din afara buddhismului

Să nu spuneți NICIODATĂ că Buddha Amida este la fel cu ”Dumnezeul” monoteiștilor sau cu orice zeu ori figură divină a unei religii nebuddhiste! Niciodată să nu folosiți astfel de cuvinte precum ”a crede în Buddha Amida sau în Dumnezeu”, ”a fi în armonie cu Buddha Amida sau cu Dumnezeu”, ”a comunica cu Buddha Amida sau cu Dumnezeu”, etc, ca și cum aceștia doi ar fi unul și același lucru! NU, nu sunt la fel! Religiile NU sunt la fel și nicio religie din afara Dharmei lui Buddha nu poate duce la Iluminarea perfectă. A avea credință în Buddha Amida și a avea credință în Dumnezeu NU duc la același rezultat. Credința în orice zeu, inclusiv în așa-zisul ”Dumnezeu” al religiilor monoteiste nu vă va duce NICIODATĂ la Iluminare. 

Nu fiți buddhiști  corecți politic în aceste chestiuni deoarece nu va aduce nimic bun colegilor voștri de practică sau începătorilor. Pentru că am vrut să înlătur confuzia pe care mulți o fac în zilele noastre pe această temă am scris capitolele: ”Buddha nu a recunoscut existența unui zeu suprem și creator al lumii” și ”Credința într-un zeu creator este o piedică în primirea shinjinului (credinței în Buddha Amida)” în cartea Adevărata învățătură despre Buddha Amida și Tărâmul Său Pur” sau ”Preta (spirite flămânde) puternice care vor să domine alte ființe prin religie” din Cele Patru Contemplații Profunde care îndreaptă mintea către Amida Dharma. Vă rog să le citiți cu atenție. De asemenea, studiați capitolul ”Înțelesul celor Trei Refugii în buddhismul JodoShinshu” din cartea Credință și Nembutsu în buddhismul Jodo Shinshu. În această carte acordați atenție sporită părții a doua – ”Avertisment împotriva încălcării legămintelor de refugiu” unde prezint o mulțime de citate din textele sacre. 

Învățătorii și preoții buddhiști ai școlii Tărâmului Pur trebuie să fie foarte stricți și clari în ceea ce privește diferența dintre Buddhași/Buddha Dharma și figurile ori învățăturile/religiile nebuddhiste. La templul Amidaji suntem întotdeauna foarte stricți și preciși pe această temă.

De asemenea, nu vă lăsați prostiți de teoria că orice zeu al oricărei religii este de fapt un Buddha care a luat forma acelui zeu. Acesta este un rahat spiritual! Nicio manifestare a unui Buddha nu va propovădui învățături care sunt contrare Dharmei buddhiste, nici nu va susține o religie care propovăduiește existența unui zeu creator, sacrificii de sânge, care neagă legea karmei, renașterea, etc. Dacă orice zeu ar fi într-adevăr o manifestare a unui Buddha, atunci acel zeu ar preda numai învățături buddhiste. Nicio manifestare a lui Buddha nu va propovădui vreodată lucruri contrare Dharmei lui Buddha și, după cum știți, există multe elemente în alte religii care sunt împotriva învățăturii buddhiste! 

Probabil că există momente când, pentru a le ajuta pe unele ființe nebuddhiste din motive care sunt dincolo de capacitatea noastră de înțelegere, unii Buddha ar putea lua momentan forma unui zeu nebuddhist sau al unui spirit venerat înt-o anumită religie (nu știu dacă ar face un Buddha așa ceva, dar să presupunem de dragul discuției că ar face-o). Orice Buddha și în mod special Buddha Amida, încearcă mereu, în diverse moduri, știute sau neștiute, să ajute și să influențeze toate ființele, indiferent de ce religie sau spirite rele urmează ele acum, încercând să le atragă către adevărata credință și adevărata învățătură. Însă asta NU înseamnă că un Buddha este asemenea cu zeul a cărui formă o copiază momentan (dacă ar copia-o vreodată) pentru a oferi un ajutor specific ori o anumită călăuzire și nici că religia centrată pe acel zeu sau spirit este o religie iluminată, adică la fel cu Buddha Dharma. De asemenea, NU înseamnă că acel Buddha încurajează ori aprobă învățăturile acelei religii! Există mulți zei sau spirite neiluminate în diverse universuri samsarice, unii mai buni sau mai răi decât ceilalți (textele buddhiste vorbesc despre ei) iar acești zei sau spirite chiar creează religii centrate pe ei care în mod sigur nu sunt la fel cu Dharma lui Buddha. Așadar, până la urmă, scopul oricărui Buddha, chiar dacă ar lua, să zicem, pe moment, forma unui zei sau spirit neiluminat, ar fi să-i facă pe oameni să abandoneze învățăturile greșite ale căilor nebuddhiste și să îmbrățișeze adevărata învățătură – adică Buddha Dharma. 

            De asemenea – iar asta e o altă viziune greșită pe care o aud adeseori – unii practicanți aflați în iluzie spun că Isus a fost un Bodhisattva sau un călugăr Buddhist! Dragi prieteni, nu vă lăsați duși în confuzie! Dacă Isus ar fi fost într-adevăr un călugăr buddhist atunci a fost unul foarte prost deoarece a ajuns să accepte viziunea greșită a unui zeu creator și etern. Cum ar putea cineva care propovăduiește o asemenea viziune greșită să fie un Bodhisattva? Este o idioțenie să afirmi așa ceva. Nu neg că Isus nu ar fi zis și propovăduit unele lucruri bune. Cu toate acestea, Compasiunea unui Bodhisattva iluminat nu include doar fapte bune ci și o învățătură adevărată iar așa cum am explicat în capitolul menționat anterior (”Buddha nu a recunoscut existența unui zeu suprem și creator al lumii”) a propovădui viziuni greșite nu este niciodată calitatea unui adevărat Buddha sau Bodhisattva. Dacă îl prezinți pe Isus ca fiind un Bodhisattva sau călugăr buddhist îi faci un deserviciu atât lui și creștinismului cât și buddhismului. 

Îi îndemn pe elevii și prietenii mei întru Dharma să ia în serios tot ce am spus aici, în această învățătură spontană și abandoneze discuțiile complicate și inutile despre ”zei care ar putea fi manifestări ale unui Buddha”. Putem cădea într-o capcană foarte periculoasă dacă ne angajăm într-o astfel de discuție.

Chiar dacă Maestrul Rennyo a spus într-una din scrisorile sale că zeitățile kami din Shintoism pot fi manifestări ale Buddhașilor și chiar ale lui Buddha Amida, a făcut asta într-un anumit context, fără să aibă în cap idea că ORICE kami sau zeu ar fi o manifestare! Probabil unii sunt ori poate doar pe moment un Buddha sau chiar Amida însuși a luat forma unora din acești kami însă atunci ei nu ar mai trebui asociați cu nicio credință specific shintoistă care nu are nimic în comun cu doctrínele buddhiste. În orice caz, probabil știți că în shintoism chiar și oamenii obișnuiți pot deveni kami după moarte. Da, este o credință shintoistă aceea că orice om neiluminat care a murit este de asemenea, un kami! Păi atunci spuneți-mi, cum e posibil ca un mort neiluminat să fie manifestarea unui Buddha? Bineînțeles, așa ceva e imposibil iar eu sunt sigur că nu a fost intenția Maestrului Rennyo să facă o astfel de conexiune. 

Repet, astfel de discuții sunt capcane subtile și pot crea foarte ușor confuzie, așa că e mai bine să le evităm, mai ales acum când facem muncă de misionariat în țări nebuddhiste. Sper ca mesajul meu să nu fie greșit înțeles. Nu afirm că noi, buddhiștii, ar trebui să fim agresivi ori să ponegrim alte religii. Însă asta nu înseamnă să nu mai spunem adevărul, anume că doar Buddha Dharma (învățătura lui Buddha) este autentică și conduce la adevărata Iluminare ori că doar Buddha Amida și ceilalți Buddha sunt demni de refugiu, credință și devoțiune. Adevărul nu înseamnă ponegrire. Adevărul trebuie spus pentru ca ființele să vadă limpede Calea către eliberarea din nașterile și morțile repetate. 

            Iată câteva pasaje din sutre care ne arată cum să privim un Buddha și Eliberarea atinsă pe Calea buddhistă. Vă rog, acceptați cuvintele textelor sacre: 

”Buddha este tatăl lumii; toate ființele vii sunt copii mei, TOTUL este domeniul meu și doar Eu însumi sunt capabil să le salvez și să le protejez”. 
Sutra Lotusului 

”Rară este apariția Celui mai Onorat din lume, greu este să-l întâlnești, perfect în merite și virtuți infinite, capabil să salveze toate ființele. Mare învățător al zeilor și al oamenilor, El are Compasiune pentru întreaga lume. Toate ființele din univers primesc ajutorul Său. Domnul Buddha este Domnul Sfânt, rege printre zei. Acum Buddha a devenit ochiul tuturor ființelor vii, ajutorul întregii lumi, Salvatorul universal, Tatăl tuturor celor vii care are compasiune pentru toți și face bine tuturor".
Sutra Lotusului, capitolul 7, parabola orașului magic
 
”Eu sunt Tathagata (Buddha), cel demn de adorație și venerare, Atot-Înțeleptul, Cel Perfect Iluminat în Comportament, Cel plecat din suferință, Cel ce Înțelege Lumea, Conducătorul fără de egal, Învățătorul zeilor și al oamenilor, Buddha, Cel mai Onorat din lume.
Pe cei care nu au fost încă salvați îi voi salva, cei care nuau fost încă eliberați vor fi eliberați; cei care nu au primit mângâiere vor fi mângâiați; cei care nu au atins încă Nirvana vor atinge Nirvana. Cunosc lumea de acum și lumea care va veni așa cum sunt ele cu adevărat. Eu sunt Atotștiutorul, Atotvăzătorul, Cunoscătorul Căii, Deschizătorul Căii, Predicatorul Căii. Veniți la mine, toți zeii, oamenii și semizeii ca să ascultați Învățătura mea."
Sutra Lotusului, cap 5 Parabola ierburilor 

”Sunt cel care a transcens totul, Cunoscătorul a tot și toate, nepătat de nimic, cel care a renunțat la toate dorințele și la toată agățarea. După ce am cunoscut totul prin mine însumi, pe cine aș putea numi învățătorul meu? Nu am niciun învățător iar unul ca mine nu există nicăieri în toată lumea cu toți zeii săi, pentru că nimeni nu este egalul meu.  Eu sunt Cel care a împlinit tot ce era de împlinit. Eu sunt Învățătorul suprem. Doar eu sunt cel perfect Iluminat ale cărui focuri au fost stinse. Pentru a pune în mișcare Roata Dharmei într-o lume care a devenit oarbă, am venit să bat toba nemuririi”.
Majjhima Nikaya, 26

 ”Despre puterile Celui Binecuvântat: dintr-unul devine mulți, din mulți devine unul; apare și dispare când vrea, trece nestingherit prin zid și munte ca  și cum ar fi spațiu; se scufundă înauntrul pământului și iese din el ca și cum ar fi apă; umblă pe apă fără să se scufunde ca și cum ar fi pământ, așezat cu picioarele încrucișate călătorește prin spațiu ca o pasăre; plin de putere și măreție atinge și mângâie cu mâna Sa luna și soarele."
Majjhima Nikaya 

”Îndemnul lui Buddha este într-adevăr profund și potrivit, iar Înțelepciunea Sa cercetează clar lucrurile în cele opt direcții, deasupra și dedesubt, pătrunzând toate cele din trecut, prezent și viitor. Bunăvoința Sa acoperă întreaga lume iar întinderea virtuților sale este maiestuoasă și glorioasă. Lumina lui pătrunde peste tot și îi îndrumă pe oameni spre Nirvana. El dezvăluie sutrele, distruge viziunile greșite și supune demonii. Astfel, influența Sa se extinde în toate cele zece direcții. Buddha este regele Dharmei; Virtutea Lui o depășește pe cea a tuturor înțelepților. El este învățătorul tuturor zeilor și al oamenilor și le permite să intre pe Cale după cum doresc.
O Buddha, să te întâlnim pe tine și să auzim Numele lui Amitayus (Buddha Amida) ne-a bucurat și luminat pe toti.”
Bodhisattva Maitreya adresându-i-se lui Shakyamuni (Buddha istoric) în Marea Sutră despre Buddha al Vieții Infinite 

Nu există nimic altceva de cunoscut înafară de ceea ce Buddha știe cu mintea lui omniscientă și de ceea ce Calea buddhistă ne poate oferi, după cum se spune în Srimala Sutra: 

"Tathagata (Buddha), după ce i-a spulberat și învins pe cei patru marași (demoni) prin victoria Sa incomparabilă, a atins Dharmakaya (natura de Buddha/Iluminarea supremă) care este superioară tuturor lumilor și nu poate fi văzută de nicio ființă sensibilă (neiluminată). Ajungând Domn al Doctrinei și fiind nestingherit în toate etapele cunoașterii, a văzut pe bună dreptate că nu mai există nimic altceva de știut sau de înțeles. După ce a intrat în stadiul suprem și incomparabil, după ce a ajuns neînfricat și înzestrat cu cele zece puteri și după ce a văzut cu Înțelepciunea Sa tot ceea ce este de văzut și cunoscut, a rostit cu o voce de leu:”nu mai e nimic de știut în afară de asta”.
Sutra răgetului de leu al reginei Srimala

 ”În chiar acel moment Buddha s-a manifestat înaintea lor cu trupul Său plin de calități incomparabile din care emana o lumină curată ce-i înconjura de peste tot. Regina Srimala și suita ei s-au prosternat cu smerenie la picioarele sale și au început să-i aducă slavă:   
‘O Bhagavan, forma ta corporală și Gloria ta sunt incomparabile.
Te venerăm, Domn al lumii noastre, tu cel care ești fără de egal.
De neconceput este forma și înțelepciunea lui Buddha.
O Domn al nostru, natura ta de Buddha (Tathagatagarbha) nu moare niciodată și din acest motiv ne refugiem în tine.
Pentru că ți-ai purificat mintea, trupul și vorbirea și te-ai curățat de toate impuritățile.
Ai ajuns deja la stadiul unde nu mai există nicio pierdere. De aceea te venerăm, Rege al Dharmei.
Tu ști tot ceeea ce este de cunoscut, o Domn al nostru, deoarece totul este cuprins în Trupul tău de Înțelepciune. De aceea te venerăm.
Te venerăm pe tine cel care ești neîngrădit de nimic.
Te venerăm pe tine cel de necomparat.
Te venerăm pe tine a cărui Dharma este nesfârșită.
Te venerăm pe tine care nu poți fi explicat prin înțelegerea lumească.” 
Sutra răgetului de leu al reginei Srimala

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate