vineri, 29 aprilie 2022

O simplă analogie între Vajrayana (Buddhism ezoteric) și buddhismul Jodo Shinshu pentru a ajuta practicanții indeciși

 
Știu câteva persoane care vin dintr-un mediu Vajrayana[1] și a căror gândire este încă influențată de termeni și concepte Vajrayana dar care vor cu sinceritate să urmeze Jodo Shinshu. Pentru ei voi face o scurtă analogie între cele două tradiții pentru a-i ajuta să aibă o tranziție mai ușoară.
Vă rog ascultați cu atenție.
 
După cum știți, în Vajrayana nu poți să ai success în practică fără inițiere sau împuternicire (empowerment). Când primești împuternicirea de la un Maestru realizat[2] devi conectat și binecuvântat de o linie de transmisie neîntreruptă care începe cu un Buddha și continuă cu o serie de Maeștri iluminați. Doar atunci practica ta poate avea succes dacă ești serios și depui toate eforturile necesare. Fără această împuternicire și conexiune practica ta nu va duce la nicio realizare spirituală. De asemenea, din momentul în care a fost oferită împuternicirea trebuie să urmezi o samaya, adică un set specific de reguli și practici. Încălcarea acestei samaya fără a o repara duce la nașterea după moarte în iadul vajra. Cumva același lucru se întâmplă și în Jodo Shinshu dar într-un mod diferit. În cazul nostru, guru sau Maestrul iluminat este Buddha Amida, El fiind cel care ne împuternicește în momentul în care ne încredem pentru prima oară în El. Această împuternicire este numită transfer de merit, adică Amida își transferă meritele sale către noi, făcându-ne capabili să atingem nașterea și Iluminarea în Tărâmul său Pur. 
Mulți rostesc Numele lui (Nembutsu) și este bine că fac asta, însă numai cei care-l spun cu credință primesc meritele sale și intră în stadiul de non-retrogresiune pentru nașterea în Tărâmul Pur. Este aceeași diferență dintre cei care urmează o practică Vajrayana fără împuternicire și cei care practică cu împuternicire. În cazul nostru, a spune Nembutsu cu împuternicire este a-l spune ca expresie a credinței totale în Amida. Nembutsul credinței este Nembutsul Legământului Principal și singura Cale către centrul Tărâmului Pur sau ”tărâmul împlinirii” unde atingem imediat Buddheitatea. Acesta este numit Tariki[3] Nembutsu sau Nembutsul bazat pe Puterea lui Amida. Celălalt Nembutsu, adică Nembutsul rostit fără credință în Amida este Nembutsul fără împuternicire sau jiriki Nembutsu (Nembutsul puterii personale). Cu jiriki Nembutsu practicantul poate ajunge doar în zona de graniță a Tărâmului Pur  dacă este suficient de serios în rostirea acestuia până la sfârșitul vieții, însă acolo nu va atinge imediat Buddheitatea asemenea celor care au rostit Nembutsul credinței sau Nembutsul cu împuternicire (Tariki Nembutsu).
 
În cazul nostru, samaya pe care o punem natural în practică atunci când ne încredem în Amida sunt cele opt elemente ale credinței. Acestea se manifestă în viața obișnuită sub forma a ceea ce noi, adepții Amidaji, numim cele opt ”precepte” ale credinței. Pe scurt, samaya noastră este constituită din cerințele Legământului Principal al lui Amida: ”credeți în mine, rostiți Numele meu și doriți-vă să vă nașteți în Tărâmul meu Pur după moarte”. Încălcarea acestei samaya se poate face într-un mod simplu, renunțând la Buddha Amida și alegând o altă cale spirituală, caz în care practicantul nu mai ajunge în Tărâmul Pur după moarte sau în cel mai rău mod posibil negând existența lui Buddha Amida și a Tărâmului său Pur. Mulți falși învățători ai zilelor noastre fac asta în timp ce pretind că predau Jodo Shinshu iar destinația lor karmică va fi de asemenea, cel mai de jos iad.  
 
În cazul unui practicant tibetan Vajrayana, acesta nu poate primi împuternicirea fără credința în guru care este întruchiparea tuturor Buddha și a liniei sale de transmisie, în timp ce în cazul nostru, nu putem primi transferul de merit de la Amida (”împuternicirea Nembutsu”) dacă nu ne încredem în El.
 
Așadar, după cum vedeți, în ciuda diferențelor, mecanismul este același. Buddha Amida este Maestrul nostru iluminat sau Guru. Ne încredem în El și primim împuternicirea sa (meritele sale) care ne fac să avem success în aspirația de a renaște în Tărâmul său Pur după moarte și să atingem acolo Buddheitatea.

Este important să facem o alegere. Fie urmăm un guru în formă umană, avem credință în el, primim împuternicire de la el, ne străduim în practicile oferite de acesta și suntem stricți în samaya, fie îl alegem pe Buddha Amida însuși ca guru și îl lăsăm să ne împuternicească în cea mai simplă dintre toate Porțile Dharma – Nembutsul credinței care poate fi spus oriunde, oricum și de către oricine, indiferent de capacitățile sale spirituale.

Este important să facem o alegere. Fie urmăm un guru în formă umană, avem credință în el, primim împuternicire de la el, ne străduim în practicile oferite de acesta și suntem stricți în samaya, fie îl alegem pe Buddha Amida însuși ca guru și îl lăsăm să ne împuternicească în cea mai simplă dintre toate Porțile Dharma – Nembutsul credinței care poate fi spus oriunde, oricum și de către oricine, indiferent de capacitățile sale spirituale.
 
Atât Vajrayana cât și Jodo Shinshu sunt căi autentice, însă prima se adresează celor cu capacități spirituale superioare în timp ce a doua este poarta universală prin care toți fraierii spirituali pot fi împuterniciți să devină Buddhași la sfârșitul acestui trup iluzoriu.



[1] Buddhism ezoteric. Vajrayana sau buddhismul ezoteric este practicat în principal în școlile tibetane și japoneze (Shingon și Tendai).
[2] Ideal ar fi ca Maestrul respectiv sa fie iluminat sau măcar practicant foarte serios și evoluat spiritual.
[3] Tariki se traduce prin Puterea Celuilalt. Este Puterea lui Buddha Amida sau Puterea Legământului său Principal.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate