În ceea ce mă priveşte,
nu sunt mulţumit de nicio practică buddhistă care nu îmi oferă o evadare
imediată din naştere şi moarte. De aceea mă bazez pe Amida, pentru că sunt
grăbit să devin un Buddha.
Ştiu că unii
practicanţi virtuoşi ar putea interpreta graba mea ca lene în ceea ce priveşte
efortul spiritual şi lipsă de răbdare. Însă când contemplu profund şansa rară de a mă naşte în trup de om şi cât de uşor este să cad în zonele de jos ale existenţei, când văd că încă din
această viaţă gânduri precum cele ale animalelor, spiritelor flămânde şi
locuitorilor iadurilor apar adesea în mintea mea şi în minţile celorlalţi, simt
că nu mai vreau să risc nimic. A avea răbdare pe orice cale spirituală unde
puterea personală contează, nu este virtute, ci iluzie. Înseamnă a nu realiza
adevăratele tale capacităţi şi ale fiinţelor care trăiesc în această epocă ultimă a Dharmei, precum şi ce înseamnă a deveni un Buddha sau un Eliberat în
viaţă. Înseamnă a nu conştientiza puterea energiilor karmice inconştiente ce
vin din trecutul fără de început, din eoni de îmbătare cu otrava ignoranţei şi
a faptelor rele. Înseamnă a nu conştientiza fragilitatea acestei vieţi şi
posibilitatea ca moartea să vină la ore neanunţate şi să te prindă nepregătit
sau cel puţin, încă neintrat într-un stadiu de unde să nu mai poţi cădea
înapoi.
Ce răbdare să am
când mă confrunt cu toate aceste pericole? Când contemplu mizeria acestei lumi
şi propriul meu întuneric interior, ce răbdare să mai am cu mine însumi?
Când observ
starea mentală a celor apropiaţi mie care nici măcar nu citesc o singură carte
buddhistă dar să mai şi practice câte ceva, inconştienţi că există o cale de
evadare din naştere şi moarte, de fapt, nici măcar dorindu-şi să scape din
naşterile și morțile repetate; când îmi pun întrebarea unde se vor duce aceştia
după ce viaţa actuală se va sfârşi, îngrijorându-mă în acelaşi timp că eu
însumi aş putea rătăci din nou în samsara (naştere şi moarte) tot neiluminat şi
ne-liber, incapabil să-i ajut, cum aş putea să am răbdare?
Unde se va naşte
după moarte tatăl meu sau prietenii mei care nu îşi pun deloc sau destul de rar
întrebări existenţiale? Unde se vor duce mama sau iubita mea? Unde sunt acum
bunicii mei? Ce pot face pentru ei? Unde se vor duce scumpii mei prieteni
necuvântători, conduşi de puterea karmei lor; unde va renaşte Rocky,
credinciosul meu cățel, pierdut încă din această viaţă, sau alţii asemenea lui
născuţi acum în formă animală ... Acestea sunt întrebări fundamentale pentru
mine.
Dacă îţi iubeşti
copiii, soţia, soţul, părinţii, bunicii sau prietenii, cred că ar trebui să te
întrebi ce poţi face cu adevărat pentru ei şi cum îi poţi ajuta fără să devii
un Buddha. Cu adevărat, nu numai pentru tine însuţi ar trebui să urmezi calea
buddhistă, ci pentru salvarea tuturor fiinţelor, mai ales a celor pe care îi
iubeşti în această viaţă.
Chiar crezi că
îţi poţi permite să fi nesigur în ceea ce priveşte Iluminarea ta, să aştepţi
multe vieţi până când probabil vei atinge ceva, cine ştie când? Îţi permiţi
riscul de a-i pierde din nou sau pentru totdeauna, în oceanul nesfârșit al nașterilor
și morților repetate pe cei pe care îi iubeşti? Cât de mult îţi pasă de ei şi
ce faci cu adevărat pentru ei? Ce este mai important, susţinerea pe care le-o
oferi în viaţa aceasta când nici măcar nu şti ce este bine sau rău, ori
darul libertăţii fără de moarte?
Cum ai putea să
îi ajuţi pe ceilalţi dacă nu ai devenit tu însuţi un Buddha şi cum ai putea deveni un Buddha bazându-te pe tine însuţi? Aceasta este cea mai importantă
întrebare. Dacă nu ai atins Buddheitatea acum, în această viaţă, când crezi că
o vei atinge?
Te rog,
trezeşte-te din visul acestei autosatisfacţii periculoase! Egoul nu se poate
depăşi pe sine însuşi prin niciun fel de metodă! Există multe false senzaţii
spirituale şi multe Nirvana iluzorii când te bazezi pe puterea personală iar
timpul pare mereu suficient pentru a face de toate atât în plan material cât şi
spiritual.
Dacă îţi lipseşte
sentimentul urgenţei şi eşti răbdător în ceea ce priveşte naşterea şi moartea,
atunci ai pierdut şi această şansă a vieţii în trup de om. Fiecare zi în care
nu ai devenit un Buddha este chiar ziua în care poţi muri iar a muri
ne-eliberat este mai periculos decât orice.
Lui Mara îi place să se joace cu
mintea ta şi îţi şopteşte adesea la ureche: „nu te teme, ai timp suficient, fii
răbdător, doar bazează-te pe tine însuţi şi fă încă un efort, uite aproape că
ai ajuns ... gândeşte-te la câte experienţe spirituale minunate ai avut săptămâna
asta”..... până când într-o zi moartea vine neanunţată ca un hoţ sau bădăran ce
intră cu bocancii murdari în viaţa ta frumoasă şi mori acelaşi om, poate puţin
mai bun, adică o minusculă picătură de apă într-un ocean de otravă şi iluzii,
însă neiluminat şi ne-liber, incapabil de a face ceva pentru tine şi ceilalţi. Mara
va zâmbi cu siguranţă, plin de satisfacţie: „cât de mult îmi plac aceşti
practicanţi virtuoşi...”
Naşterea ca animal, spirit flămând sau locuitor
al iadurilor.
Demon celest care pune adesea obstacole în calea practicanților care se bazează
pe puterea personal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu